MSMES DIGITISE SERIAN MODUL 5 (1) : PEMASARAN DIGITAL

24 Februari 2024 - Program SME Digitise! yang diadakan di Serian Digital Innovation Hub diteruskan lagi dalam Modul 5 yang pertama iaitu Pemasaran Digital.

Pemasaran digital adalah aspek penting bagi usahawan dalam era moden ini. Ia melibatkan penggunaan platform digital seperti media sosial dan aplikasi mudah alih untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan mereka.

Modul yang kelima ini diterangkan oleh dua orang tenaga pengajar yang hebat iaitu Coach Razis dan Coach Mohd Harith dan dibantu oleh Cik Junainah dan Cik Stephanie.

Antara aplikasi yang ditunjukkan dan diajar oleh Coach Razis pada modul ini adalah aplikasi Canva, Capcut dan ChatGPT.

Melalui aplikasi tersebut, usahawan boleh meningkatkan kualiti dan daya tarikan kandungan pemasaran digital mereka, yang pada gilirannya membantu meningkatkan penglibatan pelanggan dan mencapai matlamat perniagaan mereka.

Selain daripada itu, para peserta juga diajar berkaitan dengan potensi dan cabaran pemasaran digital yang diajar oleh Coach Mohd Harith dan juga proses mengambil gambar dan video untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan yang diajar oleh Coach Razis.

Dalam modul ini juga, tenaga pengajar menerangkan dan menunjukkan demonstrasi penggunaan aplikasi Canva, ChatGPT dan juga Capcut kepada para peserta.

Untuk praktikal penggunaan aplikasi Canva, para peserta diberi tugasan untuk membuat poster berkaitan dengan produk dan perkhidmatan masing-masing. 

Aplikasi seperti Canva membolehkan usahawan mencipta kandungan visual yang menarik seperti grafik, poster, atau infografik untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan mereka. 

Ini membantu menarik perhatian pelanggan potensial di media sosial atau laman web.

Selain itu juga, untuk praktikal penggunaan aplikasi Capcut, para peserta diberi tugasan untuk membuat rakaman dan suntingan video promosi perniagaan yang berdurasi 2 minit.

Dengan CapCut, usahawan boleh membuat klip promosi yang pendek namun berkesan untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan mereka kepada audiens. 

Mereka boleh menonjolkan ciri-ciri unik produk, menyampaikan tawaran istimewa, atau menyediakan perincian penting dalam klip tersebut.

Dengan menggunakan ChatGPT sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran, usahawan dapat meningkatkan keberkesanan usaha mereka, meningkatkan interaksi dengan pelanggan, dan membina hubungan jangka panjang yang lebih kukuh dengan pelanggan mereka.


Dengan pemasaran digital, usahawan boleh melancarkan kempen pemasaran dengan cepat dan mudah. 

Mereka dapat menyebarkan mesej atau promosi kepada pelanggan dalam masa yang singkat, yang membolehkan mereka merespon dengan pantas kepada perubahan dalam pasaran.

Semua aktiviti yang dilakukan sepanjang program ini berlangsung telah direkod oleh Cik Stephanie dan diadaptasikan dalam bentuk video serta dimuat naik ke media sosial oleh Cik Junainah.

 

Pemasaran digital penting kerana ia membolehkan usahawan menjangkau pelanggan secara luas dengan kos yang lebih rendah, mempercepat pertumbuhan perniagaan, mengukur prestasi dengan terperinci, berinteraksi dengan pelanggan secara langsung, dan menyesuaikan strategi dengan lebih baik. 

Ia membawa kesan positif dalam pengembangan dan keberjayaan perniagaan dalam era moden ini.

Catat Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

Terbaru Lebih lama