10 TEKNIK BAHASA BADAN YANG MENJADIKAN ANDA LEBIH DISENANGI DALAM SEKELIP MATA

Berada dalam situasi sosial masa kini, seolah-olah  berada di medan yang mencabar dan sukar untuk diterokai.

Dalam dunia yang didorong oleh persepsi pandangan  pertama dan penilaian yang pantas, membuatkan anda seperti bergelut  dengan ranjau dan duri yang tajam. 

Mungkin anda seringkali dianggap sebagai orang yang sukar didekati dan introvet walaupun anda sudah berusaha untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran yang anda berada. 

Malah, anda mungkin juga dilabelkan  sebagai orang yang sombong, berlagak, anti sosial, angkuh dan sebagainya.

Biasa mendengar atau terasa demikian?

Jika ya, teruslah membaca untuk mengetahui 10 teknik bahasa badan yang boleh menjadikan anda lebih disenangi dengan sekelip mata!



Kuasai teknik bahasa badan untuk mudah membina rapport (membina hubungan mesra)


1) Mengamalkan bahasa badan terbuka 

Salah satu teknik bahasa badan yang paling berkesan untuk menjadikan anda disenangi orang dalam sekelip mata ialah memaparkan bahasa badan yang terbuka.

Elak tangan atau kaki bersilang ketika sedang berkomunikasi dengan orang. Kedudukan demikian selalunya dianggap sebagai  sikap mempertahankan diri, atau enggan terlibat dengan orang lain.  

Sebaliknya, pastikan postur anda santai dan mesra-terbukaan untuk berkomunikasi. 

Hadapkan badan dan muka anda ke arah orang yang anda sedang  berinteraksi. Ini membawa mesej bahawa anda sedang memberi tumpuan dan berminat dengan perkara yang mereka perkatakan.

Petua mudah ini boleh mengubah cara orang  melihat anda malah boleh menjadikan interaksi sosial anda sangat mesra dan autentik.



2) Kuasai seni mirroring (pencerminan) 

Satu lagi tip bahasa badan yang boleh membuatkan anda disenangi serta-merta ialah menguasai seni mirroring

Mirroring merupakan satu teknik meniru tingkahlaku secara halus dan tanpa disedar oleh orang yang anda sedang berinteraksi.

Teknik ini dapat mewujudkan hubungan yang mesra dan membuat orang lain berasa difahami dan dihargai.

Namun, anda harus berhati-hati! Elak terlalu ketara  kerana ia boleh dianggap sebagai  mengajuk yang  boleh menimbulkan keadaan yang janggal, dan merosakkan perhubungan yang hendak disemai.

Saya masih ingat satu peristiwa semasa saya berada dalam acara membina rangkaian bisnes.  Saya tidak tahu cara untuk berhubung dengan orang di sekeliling saya. Kemudian saya teringat teknik ini.

Saya meniru bahasa badan orang yang berinteraksi dengan saya secara halus, tanpa disedarinya. 

Saya bersandar apabila dia menyandar, memadankan rentak pertuturannya malah menggunakan beberapa frasanya.

Keadaan berubah sekelip mata.  Perbualan kami menjadi lebih  mesra, lancar,dan menarik.  Akhirnya kami bertukar maklumat dan berjanji  akan berhubung lagi sebelum berpisah. 


3) Hubungan mata adalah kunci kemesraan

Hubungan mata memainkan peranan penting untuk mewujudkan situasi mesra dalam membina hubungan.  Ia menandakan anda terlibat secara aktif  dan fokus dalam perbualannya. 

Apabila anda mengekalkan hubungan mata, anda memberi perhatian dan berminat kepada perkara yang diperkatakannya yang dapat mewujudkan hubungan yang lebih mesra dan selesa. 


4) Gunakan tangan anda untuk menyatakan diri anda

Menggunakan tangan semasa bercakap  boleh menjadikan anda lebih mendapat perhatian. Ia merupakan satu bentuk komunikasi bukan lisan yang boleh meningkatkan kejelasan mesej dan diingati. 

Apabila anda menggunakan tangan anda untuk menyatakan diri anda, ini menunjukkan bahawa anda bersemangat dan sangat terikat dalam perkara yang anda perkatakan. 

Jadi, teruskan dan gunakan tangan anda untuk menggambarkan sesuatu, menerangkan konsep atau menambah penekanan pada cerita anda. 

Gerak isyarat tangan boleh meningkatkan faktor yang menambat hati orang terhadap anda dan perkara yang anda perkatakan. 


5) Senyum dengan jujur

Bersikaplah secara jujur dan benar! Tiada yang dapat mengalahkan senyuman yang tulen dalam hal menjadikan anda lebih disenangi. Ia adalah tanda universal keramahan dan kemesraan.

Mesti ingat - ia mesti tulen! Senyuman yang palsu, dibuat-buat boleh mendatangkan mudarat.   Malah memberi kesan yang buruk menjadikan anda kelihatan tidak ikhlas atau tidak boleh dipercayai.

Senyuman tulen bukan sekadar menggerakkan mulut anda, ia adalah ekspresi muka sepenuhnya,  yang melibatkan mata dan seluruh muka anda. 

Senyuman tulen  menyampaikan kebahagiaan, keterbukaan dan aura positif kepada orang yang menyaksinya–dan orang nampak semua sifat yang menarik mereka kepada anda.

Saya akui, ada kalanya sukar untuk menghasilkan senyuman yang tulen, terutamanya apabila anda tidak berada dalam mood terbaik. 

Walau bagaimanapun, pada saat itu,anda harus mencari sesuatu yang positif atau lucu untuk difokuskan agar mengalirkan aura positif kepada orang yang bersama-sama anda.


6) Menundukkan sedikit badan menunjukkan keprihatinan anda

Menundukkan sedikit badan anda ke arah orang yang anda sedang berinteraksi dapat menimbulkan  perubahan besar dalam cara anda membina kemesraan.

Ia merupakan gerak isyarat halus yang menyatakan  tentang sifat keprihatinan, empati dan minat anda.

Anda mencipta ruang saling menghormati dan memahami, yang boleh membuatkan orang berasa dihargai dan didengari.



7)  Mengangguk kepala menandakan jalinan terhubung

Ketika berada dalam sesi perbualan,  berada dalam mesyuarat, menghadiri latihan dan sebagainya,  pasti anda pernah mengangguk-anggukkan kepala anda  secara sedar atau sebaliknya.

Tindakan ini menunjukkan bahawa anda mengikuti atau bersetuju dengan perkara yang diperkatakannya. Tindakan ini juga menandakankan  anda memahaminya.

Mengangguk adalah tanda persetujuan dan persefahaman yang universal. Ini menunjukkan bahawa anda sedang aktif mendengar dan memproses perkara yang orang lain perkatakan.



8) Ketawa yang baik membina lingkungan yang lebih luas 

Siapa yang tidak suka ketawa? Anda pasti pernah mendengar ketawa adalah ubat terbaik, penggalak mood.  Ketawa pencetus rasa gembira!

Ketawa boleh meringankan mood serta-merta. Membuat orang berasa lebih selesa di sekeliling anda. Ini adalah tanda bahawa anda tahu bagaimana untuk berseronok.

Jadi teruskan, hadirkan ketawa yang penuh semangat itu! Ia bukan sahaja akan membuatkan anda berasa baik, tetapi ia juga akan menarik orang ramai kepada getaran positif dan ringan hati  kepada anda.



9) Hormati ruang peribadi

Setiaporang perlu sedar akan akan ruang sempadan peribadi (personal boundaries) setiap individu. 
Anda pasti tidak suka ruang sempadan anda diceroboh, maka demikian juga orang lain. 

Tindakan ini sangat penting untuk disedari dan diberi perhatian jika anda mahu disenangi oleh orang lain. Menghormati dan menjaga jarak fizikal yang sesuai adalah penting dalam semua interaksi sosial.

Jarak yang terlalu dekat dengan seseorang mungkin membuat orang lain  berasa tidak selesa. Menjarakkan diri  terlalu jauh anda bolah dianggap seperti sombong atau tidak berminat dengan mereka.

Memiliki kemahiran ini adalah satu seni.  Mempelajari dan mengamal ilmu  ini tanda anda menghormat ruang sempadan peribadi seseorang

Kemahiran ini adalah batu permata yang sangat bernilai dalam membina perhubungan yang selesa dan harmoni sesama insan. 


10) Jadilah diri anda yang sebenar 

Dalam segala perkara sekalipun, kunci utama untuk disenangi orang ialah diri  anda- Diri anda yang sebenar! 

Kebenaran diri anda yang sebenar menyerlah dengan gemilang ketika anda benar-benar fasih menguasai teknik bahasa badan atau taktik sosial dengan jujur dan bersahaja.

Bersikap jujur kepada diri sendiri, nilai yang anda pegang dan keperibadian anda adalah perkara yang menjadikan anda unik dan pastinya disenangi.

Orang menghargai keaslian, ketulenan dan kebenaran.  

Orang dapat mengesan seseorang bersikap tulen atau bertopeng. Lantaran itu,  jadikan diri anda yang sebenar meyerlah ketika berinteraksi dengan sesiapa.


Kebenaran melahirkan kepercayaan, rasa hormat dan mengeratkan siratulrahim sesama insan. Bersifat jujur, ikhlas, berbudi bahasa, saling menghormati menjadi landasan yang utama untuk membina keaslian anda. 


Kesimpulannya…

Menyelami tentang interaksi sosial kadangkala boleh terasa seperti tugas yang sukar terutamanya apabila anda cuba untuk menghasilkan  kesan positif.  
Kebimbangan  untuk disingkir, dijauhi, tidak diterima memicu perasaan kurang yakin ketika berkomunikasi dengan orang lain. 
Setelah didedahkan kepada pelbagai teknik  bahasa badan ini untuk meningkatkan interaksi anda,anda harus sedar yang terbaik tentang anda ialah keaslian anda.
Senyuman tulen anda, tenaga hangat anda, dan karisma unik anda yang membuatkan anda benar-benar disenangi.
Teruslah berlatih memahirkan diri anda dengan teknik bahasa badan secara berterusan hingga tanpa anda sedari ia menjadi sifat semulajadi anda. 
Anda mudah membina rapport dengan sesiapa sahaja. Orang mudah menerima anda! 

Jika anda berminat untuk memahirkan diri menguasai bahasa badan, anda boleh mengikuti kursus khas beserta perkhidmatan coaching. Anda boleh menghubungi Coach Nora untuk maklumat lanjut.

FB: Nora Morshidi


 











Catat Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

Terbaru Lebih lama