12 HAKIKAT KEHIDUPAN DAN PSIKOLOGI KUNCI KETENANGAN HIDUP

Kehidupan dan psikologi saling berkaitan dan tidak dapat dipisahkan. Psikologi penting untuk memahami diri dan sesama manusia untuk kelangsungan hidup yang harmoni.

Memahami prinsip dan kebenaran psikologi asas memberikan pandangan yang luar biasa tentang kehidupan, perhubungan, pembangunan  peribadi dan keupayaan kita untuk merentasi laluan perjalanan hidup. 

Menghayati hakikat ini mencorak asas kehidupan yang  harus dikendali dengan niat, matlamat, makna yang jelas, keseimbangan jasmani dan rohani,emosi,intelek serta penjagaan diri yang sebaik-baiknya.

Artikel ini meneroka dua belas hakikat kehidupan dan psikologi yang berkaitan dengan memahami diri kita sendiri, hubungan dengan orang lain dan menangani ranjau kehidupan  dengan cara yang sihat dan penyesuaikan diri. 

Menyelami hakikat ini dengan sepenuh hati dapat  mengubah cara kita mengawal pasang surut dan rempah ratus kehidupan. 



Selami dan Maknai  Hakikat  Kehidupan dan Psikologi Kunci Hidup Tenang

1. Kesedaran Keadaan Diri Membantu Mengubah Corak Beromunikasi 

Kesedaran diri menyediakan tapak binaan untuk pembangunan peribadi anda.

Ia membolehkan anda memerhatikan kecenderungan, merenung tindakan, dan mendapatkan kejelasan tentang keperluan dan emosi yang mendorong tingkah laku anda.

Setiap minit harian anda tahu keadaan diri sendiri dapat membawa diri anda ke alam sedar yang mendedahkan cerapan pancaindera kepada data, maklumat dan ilmu daripada persekitaran anda berada.

Sebagai contoh, seorang wanita yang bergelut dalam isu perkahwinannya menyedari melalui introspeksi bahawa dia sering merimaskan suaminya semasa berkomunikasi dengannya. 

Dia juga mendedahkan perasaan tidak selamat yang berlarutan sebagai punca di sebalik tabiatnya yang sentiasa bersuara berbanding mendengar dengan tulus semasa proses komunikasi dengan suaminya

Setelah memahami hakikat kehidupan dan psikologi,  membolehkannya menetapkan niat untuk menahan keinginan untuk banyak bercakap dan merimaskan suaminya, dan dia berjaya menangani isu emosinya sendiri.


2. Pemikiran Kita Menyumbang Kepada Realiti Kita

Psikologi kognitif telah lama menunjukkan bahawa corak pemikiran memberi kesan kepada cara kita melihat dan memberi makna kepada pengalaman yang dialami.

Apabila kita melihat sesuatu situasi secara negatif, anda berasa marah dan kecewa serta menutup kemungkinan yang positif dengan lebih cepat. 

Sebagai alternatif, pemikiran positif membolehkan anda  bersedia mengharungi cabaran dengan keterbukaan terhadap penyelesaian dan harapan.

Seorang pelajar yang bergelut dengan keraguan diri dan terus-menerus menyebut dirinya "tidak cukup pintar" akan menunjukkan realiti di mana dia mengehadkan peluang pertumbuhannya.

Kesediaan anda untuk  mengalihkan perbualan dalam diri anda kepada menumpukan pada dedikasi,usaha dan kepercayaan diri, peningkatan beransur-ansur dalam potensi anda akan berkembang dengan pesat.


3. Kebolehsuaian Membolehkan Kita Merangkul Jalan Berliku Kehidupan

Kehidupan membawa perubahan yang tidak dapat diramalkan, baik besar mahupun kecil. 

Kesediaan dan fleksibiliti kognitif untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang sewajarnya menentukan keupayaan anda untuk mengendalikan keadaan  yang ditempuhi dengan cara yang terbaik dan produktif.

Anda boleh berdegil dan menentang perubahan serta berpegang kepada visi tegar tentang "apa yang sepatutnya".Namun bagaimana keputusan yang anda perolehi?

Kesediaan anda untuk bersifat luwes atau flexible dapat memanfaatkan situasi yang tidak dijangka malah membolehkan tenaga anda beralih kepada lebih positif.


4. Emosi Adalah Tanda Kesedaran, Bukan Tindakan Melulu 

Manusia sememangnya makhluk yang beremosi.

Kebiasaan manusia mengendali kehidupan secara tidak sedar, bertindak balas terhadap emosi dengan cara tidak sesuai, gagal mengenali keadaan diri atau kompas dalaman diri yang jelas..

Dengan menyemak dengan diri anda sendiri, mengenal pasti perasaan yang semakin meningkat dan bertindak balas dengan teliti, anda boleh menggunakan emosi sebagai panduan dan bukannya membiarkan emosi memerintah anda.

Sebagai contoh, seseorang memotong jalan semasa anda memandu pagi ini, dan kemarahan membuak emosi anda. Anda terus menjerit, memberi isyarat secara agresif, malah mengeluarkan kata-kata kesat.

Jika anda tahu dan sedar, anda dapat mengubah cara anda bercakap sendiri "Saya berasa marah kerana tindakan pemandu itu  tidak menghormati orang lain dan tidak selamat." 

Biarkan perasaan itu melalui anda. Kemudian, buat pilihan sedar tentang cara menyatakannya, atau jika perlu, nyatakan secara positif- beradap dan sopan. 


5. Komunikasi Yang Jelas Melibatkan Pertuturan Dan Mendengar

Andaian biasa ialah komunikasi berkisar pada ekspresi lisan iaitu bertutur. Sebenarnya proses komunikasi menjadi lebih berkesan dan efektif melibatkan proses mendengar juga.

Komunikator yang efektif dan produktif mengimbangi kedua-duanya. Mereka mula-mula memberi tumpuan sepenuhnya kepada mendengar kata-kata orang lain tanpa segera mempertimbangkan respons mereka. 

Mendengar dan merenung dengan ikhlas perkara yang anda dengar memastikan orang lain berasa dilihat dan difahami. Ini membina perhubungan yang mesra yang diperlukan untuk mengatasi kerentanan dan penyelesaian masalah.

Sebagai contoh, apabila pasangan anda berkongsi kekecewaan tentang hubungan dengan anda, mula-mula elaklah  memikirkan cara anda mahu bertindak balas atau mempertahankan diri.

 Anda bersedia mendengar dengan hati terbuka. Bina hubungan mata, tanya soalan susulan yang bernas, parafrasa perkataan yang anda dengar untuk kepastian dan sahkan perasaannya. 


6. Empati Mengukuhkan Ikatan Dan Persefahaman Sosial

Perasaan simpati melibatkan kesedihan atas kesusahan seseorang.  

Empati melibatkan benar-benar anda meletakkan diri anda dalam kedudukan mereka serta menyelami  pengalaman dan emosi mereka. Memupuk empati membawa kepada hubungan yang lebih baik dan erat.

Sebagai contoh, apabila rakan rapat anda kehilangan pekerjaan mereka, simpati akan berbunyi seperti: “Saya berasa sangat sedih untuk anda, keadaan ini pasti sukar. untuk anda. ” 

Sebaliknya,  anda berempati, anda akan berkata   “Anda pasti berasa bimbang dan takut. Saya bayangkan ini menimbulkan banyak ketidakpastian dalam urusan anda dan keluarga anda."

"Anda tidak mengetahui apa yang akan berlaku seterusnya. Saya pastikan saya ada di sini untuk apa sahaja yang awak perlukan."


7. Sempadan Peribadi Sihat  Penting Untuk Membina Perhubungan

Mewujudkan sempadan peribadi yang munasabah dan menghormati orang lain menghalang pencabulan hak dan keperluan seseorang. 

Sempadan peribadi mungkin melibatkan privasi, pertimbangan untuk ruang kongsi, ketersediaan emosi, kewangan, barang peribadi atau cara anda membenarkan orang bercakap atau melayan anda.

Walaupun sempadan peribadi sering membawa konotasi negatif, sempadan peribadi yang sihat memupuk keharmonian dalam setiap perhubungan. 

Sebagai contoh, memberitahu rakan yang suka menjaga tepi kain orang. 

"Saya bersedia mendengar dan menjadi bahu untuk anda bersandar, tetapi saya tidak berasa selesa terlibat dengan nasihat perhubungan dalam perkahwinan anda," 

Tindakan anda menunjukkan kesedaran diri dan sokongan untuk batasan keperibadi anda dan rakan anda.


8. Konflik Adalah Biasa, Persengketaan Adalah Pilihan

Perselisihan pendapat dalam hubungan, dari kecil hingga besar, tidak dapat dielakkan. Cara anda menangani konflik memainkan peranan penting dalam kefungsian perhubungan.

Respon persengketaan seperti menjerit, menyalahkan, memanggil nama menggambarkan penyelesaian konflik yang tidak sihat. 

Sebagai alternatif berkompromi dapat menjelaskan pendirian masing-masing dan memfokuskan perbincangan isu tertentu boleh membawa kepada konflik yang membina.

Contohnya, Jika anda tidak bersetuju dengan keputusan kewangan yang dibincang dengan pasangan anda, tidak perlu menyerang pertimbangan atau wataknya fokus kepada isu yang perlu diusai. 

Sebaliknya, adakan perbincangan berorientasikan penyelesaian tentang keperluan dan realistik dan memuaskan kedua-dua pihak.


9. Perubahan Adalah Satu-satunya Yang Pasti Dalam Kehidupan

Falsafah Buddha bercakap tentang kebenaran ketidakkekalan bahawa semua perkara pasti berubah.

Keadaan cepat atau lambat berubah, tiada siapa yang dapat melalui kehidupan tanpa ujian. Kesediaan untuk menerima perubahan dan menyesuaikan diri dengan sewajarnya meminimumkan penderitaan.

Sama ada anda kehilangan pekerjaan, perhubungan, atau orang tersayang secara tiba-tiba atau mempunyai ibu bapa yang semakin tua, tidak menerima realiti hanya menjadikan peralihan lebih menyakitkan. 

Sebaliknya, menyepadukan perubahan secara proaktif ke dalam versi baharu setiap hari memupuk daya tahan dan penyembuhan yang lebih cepat.

Sebagai contoh, seorang wanita yang telah tua dan uzur yang menjalani kehidupan kendiri mengalami kesukaran untuk bergerak akhirnya mengakui perlu menerima kehidupan yang perlu dibantu kerana keterbatasan mobiliti. 

Kesediaannya menerima perubahan corak kehidupan baru dengan belas kasihan diri yang radikal, dia menyesuaikan diri dengan hati yang tenang dalam situasi baharunya.

Kemahuannya berubah dengan memberi tumpuan tenaga untuk mencerahkan persekitaran tempat tinggalnya dan berkawan dengan kakitangan dan jiran dan penduduk lain.


10. Kegagalan Menawarkan Pengajaran Penting Untuk Memudahkan Pembangunan Diri

Masyarakat moden cenderung untuk melukis kegagalan secara negatif dan mengutamakan pencapaian dalam semua kos. 

Walau bagaimanapun, kegagalan adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan dan tidak ternilai dalam perjalanan hidup. Malah kegagalanlah yang melonjak kejayaan.

Melihat kegagalan dan kemunduran sebagai peluang pembelajaran untuk mengumpul maklum balas menjadikan mereka batu loncatan berbanding halangan jalan.

Contohnya, selepas beberapa tahun, usaha perniagaan pertama usahawan muda, Alif mengalami kegagalan. Namun daripada pengalamam itu, Alif sedar akan kesilapannya. 

Kesedarannya timbul untuk memberi tumpuan  dan memahami perkara yang akan dilakukannya harus berbeza pada masa akan depan.

Setelah mengambil beberapa tindakan yang berbeza daripada sebelum ini, Alif  berterima kasih atas pengalaman secara langsung dan sumbang saran idea baharu daripada syarikat lain dengan  menyepadukan pelajaran masa lalu.


11. Kesedaran Menjadikan Anda Mengalami Kegembiraan Hidup Sepenuhnya

Seringkali orang menghabiskan banyak masa yang hilang dengan   mengenang masa lalu atau membina kerisauan dan kecemasan  memikirkan  masa depan yang tidak pasti. 

Mengamalkan kesedaran secara sedar, membawa kesedaran yang padu  dalam  masa kini yang dapat meningkatkan kualiti kehidupan seharian. 

Menikmati dan merai detik-detik yang menggembirakan semasa peristiwa sedang berlaku memberi rasa kepuasan yang amat bernilai dan nikmat yang tiada ternilai.

Lakukan tindakan membangunkan semua pancaindera anda dengan minda sedar ketika anda sedang minum teh.

Hidulah aroma teh yang menyegarkan, rasai di lidah anda perisanya secara perlahan-lahan, rasai kehangatan meresap di kulit tangan anda ketika anda memegang cawan teh anda.

Anda mendengar dentingan lembut semasa anda meletakkan cawan teh di atas piringnya.  Anda memerhatikan kocakan cecair teh berputar di dalam cawan. 

Benarkan diri anda tenggelam dan selami sepenuhnya detik kegembiraan, ketenangan yang sangat berharga ini.


12. Penjagaan Diri Berterusan Membentuk Kesihatan Emosi Cemerlang

Jauh daripada mementingkan diri sendiri, penjagaan diri membolehkan anda memupuk keperluan peribadi sihat,  mencegah keletihan,dan akhirnya memberi manfaat kepada perhubungan dan kewajipan yang lain. 

Mulakan secara kecil-kecilan dengan menggabungkan ritual penjagaan diri asas seperti menentukan masa anda 15 minit untuk menikmati alam semula jadi. 

Berani mengatakan tidak kepada komitmen yang tidak penting, menelefon rakan, menyesuaikan diri dengan keperluan badan anda, mematikan peranti untuk beberapa blok masa,lakukan hobi yang menyeronokkan anda.

Contohnya, Puan Arine, seorang  surirumah sepenuh masa menetapkan dua hari sabtu sebulan, memberitahu ahli  keluarganya yang dia perlu masa dirinya bersendirian dan bertemu dengan kawan-kawannya.  

Dia memenuhi masanya untuk bersantai dengan rakan-rakannya, menghadiri kelas yoga, membaca di taman, dan ke spa untuk memanjakan dirinya.

Dia kembali kepada peranan menjaga dan mengurus rumahtangga dan keluargadengan meletakkan topeng oksigennya buat sementara waktu dahulu. 


Kajian Kes: Kisah Emilia

Emilia ialah seorang pekerja sosial berusia 32 tahun telah melalui sesi terapi.  

Emilia megalami  perasaan tertekan secara kronik, cemas, marah terhadap rakan dan suaminya, terputus hubungan dengan anak-anaknya, dan berasa tidak berpuas hati walaupun kelihatan 'berjaya' di atas kertas. 

Ahli terapinya mendapati Emilia kekurangan pemahaman tentang prinsip psikologi sihat yang harus diterapkan dalam hidupnya sendiri.

Melalui penerokaan corak kehidupan Emilia digabung dengan psikopendidikan, Emilia mempelajari strategi mengatasi minda dengan kaedah yang berstruktur yang memberi kesan positif kepada semua domain dalam kehidupan.  

Emilia sudah  menghayati 12 hakikat kehidupan dan psikologi yang digariskan, bertindak langkah demi langkah, memahami serta menghayati nilai swacinta (selflove).

Emilia menjadi semakin sedar  keadaan dirinya, dapat melaksanakan sempadan peribadi yang sihat, berkomunikasi produktif secara langsung, menangani ketidakpastian dengan lebih anggun,dan mengamal proses penjagaan diri. 

Lama kelamaan, Emily berupaya mengukuhkan perkahwinannya dengan menyingkir kitaran negatif tentang kelemahan suaminya. Sebaliknya Emilia memfokuskan untuk mewujudkan suasan positif dengan  menyatakan penghargaan. 

Dia juga menangani gabungan emosi negatif dengan rakan-rakan dan mewujudkan jarak yang selesa dan  menyokong perihalan kerja yang disemak semula untuk mengekalkan semangatnya membantu pelanggan yang trauma. 

Paling bermakna, dia memupuk kehadiran bersama anak-anaknya melalui kesedaran, pintu masuk untuk membaiki ikatan yang pernah retak itu.

Emily tidak lagi menganggap dirinya sebagai mangsa kehidupan yang berlaku 'kepadanya'; sebaliknya, dia bersama mencipta realitinya melalui kesedaran.

Dia menemui keyakinan, penerimaan dan kepuasan mendalam yang tersedia dengan menggunakan prinsip psikologi dengan mahir untuk mengubah dunia dalaman dan luarannya.


Perkara Penting Untuk Diamal

 Dedikasikan masa harian untuk muhasabah diri untuk mendedahkan corak berwawasan tentang keperluan, pemikiran dan tingkah laku.

 Pantau perbincangan diri dan alihkan mesej negatif tentang kelemahan yang dilihat kepada kemajuan yang tertumpu dan penuh harapan.

 Bertindak balas dengan bertimbang rasa kepada emosi sebagai utusan daripada bertindak balas secara impulsif; layan mereka sebagai panduan dan bukannya pengarah.

 Dengar dengan mendalam sebelum membuat respons apabila berkomunikasi dengan orang tersayang.

 Tetapkan sempadan  peripadi yang munasabah kepada masa, ketersediaan emosi, kewangan dan perkara yang berkaitan dengan kehidupan anda tanpa rasa bersalah.

 Terima perubahan yang tidak dapat dielakkan dan ubah suai jangkaan dan tingkah laku dengan sewajarnya dan bukannya menentang.

 Merangka semula kegagalan atau kemunduran sebagai peluang pembelajaran yang tidak ternilai untuk persediaan masa depan.


Kesimpulan

Kehidupan mempunyai peluang yang tidak berkesudahan untuk perjuangan dan kegembiraan yang mendalam dan sejati.

Melengkapkan diri dengan hakikat kehidupan dan  psikologi membolehkan anda menyeimbangkan  emosi dan pengalaman yang sukar secara kebijaksanaan dan belas ehsan. 

Anda dapat menggunakan cabaran sebagai pemangkin untuk daya tahan dan merialisasikan potensi anda.

Dengan mewujudkan kehadiran, hubungan yang sihat, kesedaran diri, dan penyesuaian yang selaras terhadap aliran kehidupan, anda berhak  meletakkan diri anda untuk membina makna dan nilai diri anda pada semua keadaan.


FB: Nora Morshidi

Catat Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

Terbaru Lebih lama