BELAJAR BAHASA SARAWAK

Bahasa Sarawak digunakan secara meluas oleh orang Sarawak. Bahasa yang mirip dengan bahasa Malaysia. Berisimilasi dengan bahasa tempatan lain seperti bahasa Iban, bidayuh, melanau dan pelbagai lagi etnik di Sarawak. Bukan sahaja bahasa tetapi juga budaya juga bercampur dan campurannya tidaklah bercanggah dengan kepercayaan masing-masing. Masing-masing menghormati budaya, bahasa dan kepercayaan yang berbeza.

Di sini, jika orang luar datang buat pertama kalinya akan keliru dan bingung kerana raut wajah orang Sarawak hampir sama tetapi bangsa dan agama mereka sebenarnya berbeza. Bukan sahaja raut wajah tetapi juga nama (Nak tahu lebih lanjut PM admin). Kadang yang anda dengar dia berbangsa Melayu tetapi dia adalah sebenarnya orang cina atau iban atau melanau dan sebagainya.

Datang ke Sarawak. Anda akan memahami apa itu erti saling hormat menghormati walaupun pada masa sekarang sikap itu dikikis oleh orang luar kerana atas kepentingan peribadi. Tanpa membuang masa. Jom!! berikut adalah bahasa Sarawak yang diterjemah dalam bahasa Melayu baku.

belajar bahasa sarawak
JOM BELAJAR BAHASA SARAWAK


DIKEMASKINI PADA : 30 MAC 2020
GUNAKAN CTR + F UNTUK MENCARI PERKATAAN

  • Beloya=berborak
  • Awak pergi mana?= Kitak gi sine?
  • Awak buat apa? = Kitak apa polah?
  • Awak dah makan? = Kitak dah makan?
  • Awak buat apa sekarang? = Apa polah kitak kinek tok?
  • Awak apa khabar? = Kitak apa khabar tek?
  • Boleh bantu saya tak? = Boleh nolong kamek sik?
  • Semangat awak tinggi betol = Tinggi nar semengat kitak juak?
  • Apa maksud makan hati? = Apa reti makan hati?
  • Bila awak nak kawin? = Bila kitak nak nikah gik?
  • Ye la tu = Aok ajak la
  • Awak nampak cantik hari ni = Kacak na kitak aritok
  • Sombongnya awak = Lawa kitak owh..
  • Awak dah mandi ke belum? = Kitak dah mandik lom?
  • Lepas ini pergi mana pulak? = Lepas tok pegi sine?
  • Panas betul hari ni kan? = Panas na aritok owh?
  • Gatalnya budak tu.. = Kenja nar nemiak ya eh?
  • Pandainya awak = terer na kitak?
  • Kesian = owhh tedah
  • Dia pula yang terpilih = Nya indah dipilih?
  • Awak nampak biru la hari ni = Kitak nampak biru la haritok
  • Apa cerita dekat sana = Apa cerita kat sinun.
  • Orang sini sihat je = Orang sitok sihat jak.
  • Saya mengantuk lah = Kamek ngantok eh
  • Macam mana nak jumpa awak = Camne nak jumpa kitak
  • Bawa perlahan-lahan kenderaan tu ye = embak slow-slow kereta ya
  • Pening betol kepala saya = Pening na palak tok eh
  • Hari macam nak hujan je = Hari macam nak hujan jak
  • Awak lepak kat mana malam tadi? = Kitak relex sine malam tadik?
  • Macamana awak boleh kurus macam tu? = Camne kitak boleh kurus kedak ya?
  • Awak semua cakap tentang apa? = Kitak orang beloya pasal apa?
  • ♪♫Cubit-cubitan senggol-senggolan♪ = ♪kubit-kubitan♫ senggol-senggolan♪♫
  • Ketawa terbahak-bahak = tetak perey
  • Jahat = Gaok
  • Bosan nya saya = Angol na kamek
  • Menyampah aku tengok budak tu = ingga ku nangga nembiak ya
  • Cawan awak cantik la = Cangkir kitak kacak lah
  • Mana beli almari tu? = Sine meli kabat ya?
  • Buruk betul perangai dia = jaik na perangenya eh.
  • tengok tu = Diat ya
  • Awak ada lihat tak surat khabar hari ni? = Kitak ada nangga sik surat kabar aritok
  • Awek tu cantik sangat la = Pempuan ya kacak gilak aie.
  • Awak tahu tak? = Kitak tauk sik?
  • Dia juga ke yang ikut kita ni? = Nya juak ka ikut kita tok?
  • Siti situ sana sini = Siti sinun sia sitok
  • Dia tak pernah berubah lah = Seranto-ranto nya camya
  • Awak percaya saya tak? = Kitak cayak kamek sik?
  • Bila sampai? = Bila sampey?
  • Tak pernah ku tengok budak ni = Sik kalak aku nangga nembiak ya
  • mengutip sampah = mutit sampah
  • Dia memang patut di marah = Nya memang patut di anok.
  • Jangan nakal-nakal tau = Jangan berolah tauk
  • saya tak pandai la = endak ku pande eh
  • Terhempas = terempas
  • bagitau dia = padah nya
  • Minyak regular = Minyak benjen
  • Marah = manas/meradang
  • Awak Poyo = Bujat kitak
  • Cermin Muka awak tu = Muka ko diat
  • Kecilkan suara awak dan jangan bising sangat = Kecikkan sora kitak dan Jangan terkiak-kaong gilak.
  • Dia orang mabok la = Sidaknya palau-palau jak.
  • Aku kempunan makan telur = Kamek ponek makan telur.
  • Jangan lama sangat = Iboh lamak gilak.
  • baru saya tahu = Bok kamek tauk.
  • Menarik = Mengancam
  • Heboh = Kamboh
  • Jangan makan banyak sangat = Iboh kitak berkaul gilak makan.
  • Comel = Kejawak
  • Merapu = Ngereco
  • Awak mengulang perkataan yang sama la. = Kitak mala jak ngitok benda ya.
  • Bulu kening awak cantik = Bulu mansu kitak kacak eh.
  • Saya tersedak setelah mendengar berita itu = Meransak kamek dengar berita ya?
  • Barang saya telah di selongkar = Barang kamek kenak kerugak.
  • Boleh tak saya menghiburkan awak = Boleh sik kamek ngibor kitak.
  • Guli itu tenggelam = Guli ya tenggelup.
  • Janganla membebel = Jangan ngerepak.
  • Luka awak dah sembuh? = Lukak kitak dah bait?
  • Saya basah kuyup kena hujan = Kamek lebor laur kenak ujan.
  • Orang tak nak jangan di paksa = Orang sik maok jangan dipejal.
  • Barang yang awak bawa tu terjatuh la = Barang yang kitak embak ya berayan eh.
  • Suapkan makanan kat mulut dia = Sapik makanan rah mulutnya lok.
  • Dah siap ke kerja awak tu? = Dah lekak kerja kitak tek?
  • Comot = Empeyak
  • Saya jalan dulu yer = Kamek mopok lok ah.
  • Aku tak pernah dengar pun = Sik kalak aku nengar pun.
  • Rambut awak selekeh betul = Unsa-ansei nar rambut kitak.
  • Mereka bertempiaran lari ke bukit itu = Sidaknya ngelepar lari ke bukit ya.
  • Saya tak nak jadi penjahat = Kamek sik maok jadi pak sauk.
  • Sakit hati saya tengok budak tu = Sak ati nar nangga nembiak ya.
  • Loya anak tekak saya = Berbual sa nyawa kamek.
  • Jangan jadi penipu = Jangan jadi pembulak.
  • Hentam je = Gasak jak.
  • Awak ni kurang pandai la = Kitak tok belukuk bena eh.
  • Cantiknya almari awak = Kacak nar jemari kitak.
  • Ambil pisau tu untuk saya = Ambik ladin ya ngan kamek.
  • Anjing itu kurap = Asuk ya kurap.
  • Mata saya mengantuk = Mata kamek kelat.
  • Jangan main dekat lopak tu, kotor tau. = Jangan main rah lopak ya, kemaik/kamah tauk sik.
  • Awak makan ke mencekik = Kitak makan ka majoh.
  • Jangan berlari = Jangan berekot.
  • Letih aku melayan kamu nih! = Ajab rasa nyawaku melayan kau ya!!
  • Kelmarin awak buat apa? = Ari marek kitak apa polah?
  • Awak berkelakuan pelik ni kenapa? = Kitak merange kenak?
  • Awak jalan lurus je kat situ = Kitak jalan joros jak rah sia.
  • Sedapnye.. Teringin nak rasa lagi = Sedap na eh, belalak rasa nyawa eh.
  • Aku pulak yang kena = Kamek indah yang kenak.
  • Jangan main dalam semak-samun = Jangan main dalam rumbu/babas.
  • Saya tersangat letih sampai tak dapat nak pegang pen = Kamek sempe gilak sampe sikpat nak megang pen.
  • Bagi saya kepak ayam 2 kg = Berik kamek sayap manok 2 kg.
  • Letih betul buat sangkar ayam hari ini = Kepak nar molah raban manok ari tok.
  • Budak tu main tipu lah = Nembiak ya ngakal eh.
  • Saya minta maaf sebab dah lukakan hati awak = Kamek mintak maaf sebab nyakit ati kitak.
  • Selamat malam, Tidur lena yer = Selamat malam, Tido lena kitak ah.
  • Di Sini kita berkumpul = Di sitok kita bergelumok.
  • Aku tak suka la budak tu = Sik ku rajin nembiak ya.
  • Cantik pepatong tu = Kacak kelontet ya.
  • Dia menumpang motosikal si mamat = Dia berganden make tosikal si mamat.
  • Terdapat kumbang di dalam pokok kelapa = Ada emberu di dalam pokok niok.
  • Maaflah.. saya nak cepat = Sori.. kamek begaut.
  • Saya tak nak la = Sik ku betah.
  • Buruk perangai mereka = Jaharu perange sidaknya.
  • Segak kamu hari ini = Gap kitak aritok.
  • Tak berbaloi awak buat macam tu = Sik bebela kau molah camya.
  • Lemah longlai = Lemah lintuk
  • Kena panah kilat = Kenak pangkak nyaruk.
  • Terkejut sebab barang terjatuh = Beliang entam barang gugok.
  • Tak kuasa saya nak melayan = Sik pian kamek nak melayan.
  • Kapal terbang MH370 belum dijumpai = Belon MH370 belum ditemu.
  • Bising bunyi ekzos motosikal = Tebabak bunyi ekzos tosikal.
  • Beritahu dia saya dan sampai = padah dengannya kamek dah sampe
  • Rasa tak bermaya = Mah wa ku (Bahasa Ringkas)
  • Rasa malas = Alas ku (Bahasa Ringkas)
  • Bukan main lagi bermekap = Terit jak beresep
  • Tolong undurkan kereta awak = gostan kereta kitak lok
  • Saya nak bawa awak lepak = Kamek nak ngajak kitak lepak
  • Saya tak tahu awak camni = Kamek sik tauk kitak camtok
  • Awak berimejinasi pasal apa tu = Apa dimejin kitak ya
  • Tak habis-habis cerita pasal dia = Ndak alah-alah cerita pasalnya
  • Kesian budak tu kan. = Otedah nembiak ya nak
  • Selamat berbuka puasa = Selamat bersungkey
  • Jangan meninggi suara = Jangan nerais sora
  • Anak saya begitu teruja mendapat barang mainan = Anak kamek kejeron ada jak dapat menan baru
  • Saya sempat singgah di kedai abu = Kamek nyelepat singgah kedei abu.
  • Awak tak dengar cakap.. kenapa? = Kitak ya entaleh.. kenak?
  • Berdenyut kening saya = Ngerijik sa kening ku.
  • Dagu awak macam mat salleh = Jungo kitak kedak omputeh.
  • Dilarang cukur bulu kening = Dilarang cukur bulu mangsu.
  • Awak memang degil = Kitak nang engtingal.
  • Temankan dia = Ulunya lok
  • Jangan berdiri di depan pintu = Jangan berdiri di lang pintu
  • Kerja awak kemas = Usei kerja kitak
  • Saya tak sokong dia = Kamek sik melan nya
  • Sesuka hati awak jer camtu = Sukahati kitak jak medo camya
  • Awak sibuk tak malam ni? = Kitak gago sik malam tok?
  • Budak tu ada kepandaian lah = Miak ya ada pemande lah
  • Leher awak merah tu kenapa? = Geruk kitak merah ya kenak?
  • Dia suka bergurau = Nya suka pelente
  • Awak lucu = Cali kitak
  • Jangan paksa dia = Jangan mejal nya
  • Awak nak gaduh ke? = Ko nak bebukut ka?
  • Budak tu nakal sangat = Nembiak ya mancai gilak
  • Kembang hidung dia selepas dipuji = Empengo hidungnya lepas kenak puji
  • Seksi awek tu = Mancit ompuan ya
  • Ko nak rasa siku aku? = Ko nak rasa sigong aku?
  • Badan saya melekit sebab kuat berpeluh = Badan kamek beletik kotan berpeloh.
  • Jangan ambik lauk pakai tangan = Jangan cerko lauk ya
  • Terperanjat saya = San buyan kamek
  • Awak menginap ke? = Kitak berambeh kah?
  • Tak berubah kedudukan batu tu = Sik ngerujik kedudukan batu ya
  • Tolong isikan air = Tolong isik air
  • Dia adalah kawan yang baik = Nyalah geng yang bait
  • Jalan lambat = Jalan lombot
  • Kau ni anak siapa? = Kau tok pureh sapa
  • Aku dah tak ada duit ni = Kamek dah sandat tok
  • Jika la awak cinta saya = Mun la kitak suka kamek
  • Kenapa pentas itu kosong = Kenak pentas ya puang
  • Dia tengah demam tu = Nya tengah meroi ya
  • Dia teruja membeli barang = Nya begagan membeli barang
  • Gatal sangat dengan si jamal = Lanji gilak dengan si Jamal
  • Mereka bergaduh kat sana = Sidaknya berusah kat sinun
  • Awak guna apa tu? = Kitak make apa ya?
  • Jangan degil sangat!!! = Jangan entingal gilak!!!
  • Kenapa terburu-buru sangat? = Kenak sengaut gilak?
  • Kaki dia terseliuh = Kitak nya selauk
  • Anak dia terjatuh = Anak nya terusuk
  • Awak pengotor sangat la = Kitak ceridak gilak la
  • Mulut dia banyak cakap = Mulut nya cerobeh
  • Budak tu bijak comel = Nembiak ya ceredit
  • Baju dia warna merah jambu = Baju nya warna gadong
  • Saya nak beli baju warna unggu = Saya nak beli baju warna engkodok
  • Hidup si Polan amat sukar tak teratur = Idup si Polan merinsak
  • Sakit hati dengan budak tu = Sak ati dengan nembiak ya
  • Tak perlu laju sangat memandu tu = Sik perlu begaut gilak debing ya.
  • Besar benar kerengga kat sini = Besar na juak kesak kat sitok
  • Pengsan saya nanti = Leput kamek kelak
  • Tadi dia pengsang = Tadi dia pisan
  • Tinggi anak awak = Lanjo anak kitak
  • Gemok budak tu = Buntuk biak ya
  • Tolong bimbit bag saya kejap = Tolong kimbit bag kamek lok jap
  • Si Polan kena lenyek lori sejauh 1km = Si Polan kenak pirit lori sejauh 1km
  • Rindu dengan arwah = Bera'ie dengan orang ninggal
  • Muka comot makan kek = Muka menois makan kek
  • Abu menumbuk belakang Samat = Abu membadok belakang Samat
  • Diaorang berpesta tak ingat dunia = Sidak nya berpesta nang bekaul mena
  • Ko dah kenapa mengorat dia = Ko apahal bebadak ngaco nya


KEPADA PEMBACA ARTIKEL INI ANDA MUNGKIN ADA SOALAN BERKAITAN DENGAN BAHASA SARAWAK JIKA ADA DAN NAK JAWAPAN LEBIH CEPAT LIKE PAGE KAMI DAN ANDA BOLEH TERUS INBOX KAMI

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Balasan
    1. Tok komen pertama dalam blog baru tok. Makaseh. Moga ktk dilimpah rejeki banyak²

      Padam

Like and follow facebook page beloya2u for more new information update. www.facebook.com/beloya2u