MSMES DIGITISE SERIAN MODUL 1: INTERVANSI PERNIAGAAN

2 Disember 2023 - Syarikat Ekonomi Digital Sarawak (SDEC) telah mengadakan Penerimaan 1 Program Digitise.

Program ini dibiayai oleh Yayasan Peneraju dan dengan sokongan dari SDEC.

Program ini dihadiri oleh 50 perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS). Program ini membekalkan enam modul yang akan didedahkan kepada para peserta.

SME Digitise adalah program satu tahun yang terdiri daripada latihan, bimbingan, dan pemantauan.



Modul pertama iaitu Intervansi Perniagaan telah dilaksanakan pada 2 Disember 2023 bertempat di Serian Digital Innovation Hub. 

Modul ini bertujuan memperluaskan perspektif usahawan terhadap keseluruhan aktiviti perniagaan. Memahami konsep dan proses perniagaan secara menyeluruh.

Seramai 24 peserta menghadiri modul pertama dalam program ini. 



Terdapat tiga tajuk utama dalam modul ini iaitu motivasi keusahawanan, analisis SWOT, dan Business Model Canvas (BMC) yang telah disampaikan oleh Encik Khalik dan Cik Stephanie kepada para peserta.

Motivasi keusahawanan didedahkan berdasarkan idea bahawa usahawan menentukan rutin harian, dan rutin harian menentukan masa depan. 



Tajuk ini bertujuan memberikan kesedaran kepada usahawan mengenai matlamat mereka, bagaimana mencapai matlamat, dan proses untuk mencapai matlamat memerlukan hikmah dan disiplin yang kuat.

Analisis SWOT membantu usahawan mengenal pasti kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman perniagaan. Hal ini meningkatkan kesiapan mereka untuk masa depan.



Business Model Canvas (BMC) adalah komponen yang paling penting. 




Bahagian ini membantu usahawan memahami modal perniagaan mereka. Tujuannya adalah untuk mengenal pasti proses perniagaan, memperbaikinya, dan meningkatkan operasi perniagaan.

Semua aktiviti yang dilakukan sepanjang program ini berlangsung telah direkod dan diadaptasikan dalam bentuk video serta dimuat naik ke media sosial oleh Cik Junainah.


 

Berdasarkan Penerimaan Pertama Program Digitise, dapat dilihat komitmen yang kuat dari PKS di Sarawak untuk meningkatkan kapabilitas dan adaptasi mereka dalam dunia perniagaan digital. 

Dengan fokus pada pemahaman dan penerapan konsep keusahawanan serta alat analitik seperti SWOT dan BMC, peserta diberi peluang untuk merenovasi dan memperkuat strategi perniagaan mereka.

Kehadiran peserta yang aktif dan antusias menandakan kepentingan mereka untuk beradaptasi dan berkembang dalam landskap perniagaan yang semakin berubah dan berdigitalisasi.

Catat Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

Terbaru Lebih lama