KARNIVAL KENYALANG TOURISM BOOSTER (KTB) SRI AMAN

Sri Aman, Sarawak - 3 September 2023 - Karnival Kenyalang Tourism Booster (KTB) telahpun dengan jayanya menjalankan pelancaran rasminya di Sri Aman, menandakan satu kemajuan yang ketara dalam sektor pelancongan tempatan. 

Usaha kerjasama ini, didorong oleh Koperasi Belia Inovatif Sarawak Berhad (KOBIS) dan Dewan Usahawan Muda BIMP- EAGA (BYEC) 

Kementerian Pelancongan turut menyokong usaha tersebut, Industri Kreatif & Seni Persembahan (MTCP), memfokuskan kepada slogan "Blooming Homestays, Communities and Beyond." 

YB Dayang Noorazah Awang Sohor, ADUN Lingga, semasa merasmikan Majlis Penangguhan KTB Sri Aman, menekankan komitmen beliau untuk memperkukuhkan pelancongan tempatan. 

Momentum KTB Sri Aman terbukti berjaya diteruskan daripada kejayaan KTB Serian, dengan sambutan hangat penduduk tempatan dan pelawat. 

Pada terasnya, KTB adalah platform untuk memperkasakan komuniti tempatan dan menggiatkan sektor pelancongan Sarawak. 

Pendekatan inklusif memastikan penyertaan aktif penduduk tempatan, dan memupuk industri pelancongan yang mampan.



Homestay memainkan peranan penting dalam pelancongan tempatan Sarawak, sepertimana yang diketengahkan oleh KTB. 

Bengkel Homestay Moden melengkapkan pemilik homestay dengan kemahiran untuk meningkatkan pengalaman pelawat, mempamerkan keramahan terkenal Sarawak. 

Selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari (SDGs) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, termasuk SDG #8 (Pekerjaan dan Pertumbuhan Ekonomi), SDG #11 (Bandar dan Komuniti Lestari), dan SDG #17 (Kerjasama dalam Mencapai Matlamat).



KTB berdiri sebagai sebuah mercu tanda pelancongan yang bertanggungjawab dan mampan dalam
memelihara warisan semula jadi dan budaya Sarawak.

Di samping itu, kesan KTB melangkaui pelancongan. Pertandingan Testimoni Terbaik @Homestay Sarawak, menjana sokongan dari mulut ke mulut di media sosial, menyerlahkan tawaran unik dan kepelbagaian budaya Sarawak.

Cabaran Sukan Semangat SUKMA Sarawak pula meletakkan negeri ini sebagai destinasi
pelancongan sukan dengan menarik peminat sukan untuk merasai budaya sukan dan aktiviti
luar Sarawak.

Pertandingan Tandak meraikan bakat seni Sarawak, mempamerkan tarian dan hiburan
tradisional dan kontemporari.



Manakala, Pertandingan Memancing pula membawakan ratusan peserta yang mencuba nasib joran terbaik di Waterfront Sri Aman.

Terdapat banyak lagi cabaran dan aktiviti lain yang kebanyakannya diselaraskan oleh kumpulan belia dan usahawan tempatan.

Sementara itu, Jualan Lelong Online KTB memperkasakan perniagaan dan kraftangan tempatan, memupuk pertumbuhan ekonomi dalam komuniti tempatan Sarawak.

Bazar Sri Aman mempromosikan pertukaran budaya dan seni kraftangan tempatan, maka
dengan itu memperkayakan keunikan budaya Sarawak.

KTB mengambil pendekatan inovatif yang mengintegrasikan aktiviti fizikal dan maya, dan memaksimumkan jangkauan globalnya dan meletakkan Sarawak sebagai destinasi pelancongan yang berpandangan jauh ke hadapan.

Tatkala Karnival Kenyalang Tourism Booster berlangsung di Sri Aman, inisiatif ini berjaya menggariskan potensi usaha kolaboratif untuk memacu perubahan sosio-ekonomi melalui
amalan pelancongan yang mampan.

Untuk mendapat maklumat terkini tentang Karnival Kenyalang Tourism Booster, sila layari
laman Facebook rasmi: Kenyalang Tourism Booster (http://www.facebook.com/ktbsarawak).


Catat Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

Terbaru Lebih lama