MELI MASK MAHAL NAK MATAI WALAU BELI BANYAK



Bila molah artikel dalam bahasa Sarawak tok bagei orang ngerepak mun ekot feedback reader beloya2u tok la. Tapi, ya bukan isu nak dibahas dalam artikel tok. Isu yang nak dibahas adalah harga mask yang makin gila gilak reganya. Nak matei camya bah

Kamek paham, ada antara penjual dapat rega borong yang mahal dari pembekal. Yalatek, jangan beli la dengan pemborong yang jual mahal. Barang ya nang boleh dikira barang yang terdesak dan mendesak untuk dibeli. Tapi, ya bukanlah alasan nak jual penutup muka dengan harga yang mahal. Nak mati leput bah.

Kerajaan adalah badan yang berperanan besar dalam isu tok. Sidaknya dah ngumum harga siling mask tok. Harga siling nya adalah RM1.50. Mun jual lebih dari harga ya maka kompaun boleh dikenakan. Mok kantau banyak maka rugi pun banyak mun dah kantoi. Apa-apa pun, bila kerajaan ngumum nak merik mask percuma, secara otomatik permintaan mask di pasaran makin kurang. Bila makin kurang makanya harga pun akan turun. Haaaa!!!! abisla kapitalisma.

Selain daripada ya, cara untuk berjimat guna mask adalah jangan selalu gilak keluar rumah. Elak keluar mun sik perlu atau sikda keperluan mendesak. Duduk renah di rumah. Jaga sama dirik.

Dalam video di atas ya. Ada mask yang boleh guna semula. Kamek rasa selamat make mask ya sebab nya 3 lapis dan keluar masuk nafas menggunakan kapas. Lepas ya bok nangga dari segi boleh guna semula. 

Lepas pake jangan lupak sesahkannya, cuci, stril dan rendam dalam aik panas. Pake munuh dak kuman, bateria dengan birus-birus ya. Apa-apa pun moga mafaat apa yang dikongsikan ya. Jangan lupak kongsi dengan jiran sebelah dan komen kat bawah.

Ok ya ajak. K.bye.


Catat Komen

0 Ulasan