5 KELEBIHAN GOOGLE FORM UNTUK USAHAWAN

kelebihan google form
APA YANG GOOGLE FORM BOLEH LAKUKAN

Google form dan pelbagai lagi aplikasi google boleh digunakan untuk aktiviti harian terutamanya kepada usahawan. Kesibukan Usahawan menyebabkan Usahawan memerlukan sesuatu yang untuk memudahkan tugasan Usahawan.

Antara aplikasi yang lain yang boleh Usahawan gunakan adalah seperti, google calendar, google contact, google drive, google my business, google slide dan sebagainya. Anda hanya perlu sedikit pengetahuan untuk menggunakan aplikasi yang disediakan oleh google.

Menggunakan aplikasi lain bukanlah tidak bagus, tetapi keyakinan terhadap syarikat gergasi google adalah punca utama mengapa harus menggunakan google. Apa yang penting sekali adalah, ianya percuma. Bukankah itu sudah dapat menjimatkan kos Usahawan.

Jika anda hendak belajar bagaimana menguruskan data menggunakan google form. Anda boleh klik butang di bawah ini. Google form juga memerlukan kemahiran pengurusan folder, google sheet dan google script editor (untuk lebih interaktif). Untuk lebih menarik lagi terus belajar google blogger [klik sini untuk belajar buat blog dengan blogger].


BERIKUT ADALAH SENARAI KELEBIHAN GOOGLE FORM


MENGUMPUL DATA

Anda boleh menggunakan google form untuk mendapatkan data dengan hanya menyediakan form dan berkongsi link google form kepada orang ramai. Kebanyakkan kumpulan yang menggunakan google form untuk mendapatkan data adalah pelajar universiti untuk mendapatkan maklumbalas orang ramai. Mereka tidak perlu lagi bergerak ke satu tempat ke satu tempat untuk mendapatkan data. Ini sudah menjimatkan masa dan tunai.

Untuk usahawan, Anda boleh mendapatkan data maklum balas pelanggan mengenai produk dan perkhidmatan anda hanya dengan menggunakan google form. Dengan cara ini, anda mampu menambah baik produk dan perkhidmatan anda.

JUALAN

Bagaimana google form boleh membuat jualan? Berfikir di luar kotak. Walaupun google form belum dapat menyediakan platform sebagaimana sistem e-commerce atau payment gateway. Google form masih boleh digunakan untuk menerima tempahan pelanggan. Anda tidak perlu bertanya dengan pelanggan untuk mendapatkan data tempahan seperti jumlah tempahan, alamat penghantaran, nombor telefon atau apa sahaja berkaitan dengan tempahan. Semuanya di isi oleh pelanggan hanya dengan menggunakan google form dan data dihantar kepada anda secara terus untuk anda menyediakan kehendak pelanggan.

KOMUNIKASI

Google form membantu anda untuk berkomunikasi dengan pelanggan. Saya dapati, di kedai makan selalunya tidak ada tempat untuk pelanggan mengadu jika terdapat sebarang masalah berkaitan makanan, perkhidmatan dan apa sahaja yang digelar hak pelanggan. Dengan menggunakan google form, anda boleh mendapat maklumat tersebut. 

Anda hanya perlu cipta satu google form. Tukarkan link google form tersebut kepada qr code dan tampalkan di tiang-tiang kedai makan.  Data yang dihantar menggunakan google form boleh disimpan lama dan sebagai rujukan untuk masa depan.

UJIAN

Bahagian ini sesuai untuk Usahawan yang terlibat dalam bidang pendidikan ataupun guru-guru di sekolah. Google form boleh berfungsi sebagai kertas ujian. Keputusan prestasi boleh diperolehi dengan cepat dan pantas. Jimat masa, mesra alam dan jimat kos.

Mungkin Usahawan ingin membuat pertandingan untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan. Usahawan boleh menggunakan google form sebagai cara untuk membuat pertandingan.

KEHADIRAN

Sebagai cara untuk usahawan merekod kehadiran pelanggan di kedai atau di kilang atau di tempat pameran produk/perkhidmatan. Bahagian ini amat berguna untuk Usahawan yang terlibat dalam bidang pendidikan. Mengumpul data kehadiran peserta kini mudah. Tidak perlu menggunakan kertas putih lagi. Cuma kena bijak memberi soalan yang boleh mengesahkan kehadiran.


_____________
Semoga apa yang saya kongsikan memberi mafaat kepada anda. Kongsikan artikel ini, semoga kita semua mendapat ganjaran kerana membantu orang lain.

Dan.. jangan lupa, jika anda ingin belajar menggunakan google form. Anda boleh klik butang di bawah ini.






Catat Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

Terbaru Lebih lama