TIPS MOTIVASI: BANGKIT DARIPADA KEKALAHAN!

Pernah sekali saya terbaca satu artikel ringkas dalam sebuah laman sosial mengenai perihal motivasi. Penulis menyatakan bahawa jika seseorang mahukan perubahan, just do it! Tidak perlu pun motivasi-motivasi ini.

Pada hemat saya, pernyataan tersebut tidaklah salah. Mungkin penulis mempunyai sudut pandangan yang berbeza mengenai istilah motivasi tersebut.

Ringkas, kita perlu tahu bahawa motivasi ini membawa maksud dorongan dan sokongan yang diperolehi oleh seseorang dalam usaha melakukan perubahan diri kearah positif serta perubahan hidup lebih baik daripada sebelumnya.

Tidak kiralah dorongan serta sokongan tersebut diterima secara dalaman atau luaran, daripada program ataupun pembacaan, itu tetap dikatakan sebagai motivasi diri. 


Bangkit Motivasi Diri!

Bina Faktor BIG 'I' 

Apa yang dikatakan dengan BIG 'I' ini? Dalam bahasa yang mudah, BIG 'I' merupakan keinginan mendalam diri 'sebab' untuk berubah.

Apakah penyebab untuk kita berubah? Apakah punca permulaan perubahan kita?. Pasti ada! 

Cuba sebaiknya kenalpasti sebab-sebab untuk kita mula bangkit daripada kekalahan. Ibu bapa yang dimamah usia? Anak-anak yang sedang membesar? Dipandang remeh orang sekeliling? Atau mungkin faktor kewangan keluarga yang merisaukan?

Walau apa jua faktor yang mempengaruhi permulaan perubahan kita, pastikan ianya ditulis. Tulis dan tulis dan tulis setiap satu BIG 'I' tersebut.

Percayalah! Catatan-catatan ringkas ini pasti menjadi faktor pendorong juga peringatan kepada kita dalam meneruskan perjuangan untuk berubah kearah kehidupan yang lebih baik.


Bina Faktor BIG 'Y'

BIG 'Y' mestilah seiring dengan BIG 'I' di atas. BIG 'Y' merupakan faktor utama 'kenapa' perlu berubah setelah kita kenalpasti faktor BIG 'I' sebentar tadi.

Dalam erti kata yang mudah, kita membina matlamat hidup. Setelah jatuh, kita mulakan setup diri dengan menetapkan matlamat serta tujuan perubahan dengan jelas.

Faktor BIG 'Y' ini juga perlu ditulis dengan jelas dan lengkap. Jangan sesekali tulis terlalu ringkas sehinggakan kita jadi kurang pasti tujuan perubahan diri dilakukan.

Bina BIG 'Y' sebanyak yang mungkin. Bilamana rasa mula tersasar, buka semula lembaran catatan BIG 'I' dan BIG 'Y' tersebut. Pasti akan menjadi pendorong untuk kita mulakan langkah yang tepat kearah matlamat yang hendak dicapai.


Ingat! Langkah perubahan inilah yang dinamakan sebagai proses. Setiap satu proses memerlukan usaha keras untuk kekal istiqamah dalam perjuangan kita. Manakala setiap usaha keras itu pastinya memerlukan pengorbanan daripada pelbagai aspek agar kita berjaya secara total mengecapi matlamat yang diimpikan.

Oleh : Harith Rohaizat

1 Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

  1. Perkongsian yang amat bermanfaat dan bermakna. Terbaik Tn Harith!

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama