MSMES DIGITISE SERIAN MODUL 5 (2) : PEMASARAN DIGITAL

9 Mac 2024 - Program SME Digitise! yang diadakan di Serian Digital Innovation Hub diteruskan lagi dalam Modul 5 yang kedua iaitu Pemasaran Digital.


Pemasaran digital adalah aspek penting bagi usahawan dalam era moden ini. Ia melibatkan penggunaan platform digital seperti media sosial dan aplikasi mudah alih untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan mereka.

Modul kelima yang kedua ini diterangkan oleh dua orang tenaga pengajar yang hebat iaitu Coach Khalik dan Coach Razis dan dibantu oleh Cik Stephanie dan Encik Nigel.

Antara subjek yang diajar oleh Coach Khalik pada modul ini adalah pembangunan pelan pemasaran digital.


Pembangunan pelan pemasaran digital adalah penting bagi perniagaan dalam era digital ini kerana ia memberikan peluang untuk meningkatkan jangkauan dan berinteraksi dengan pelanggan secara lebih efektif 

Ia juga dapat mengukur prestasi dengan lebih terperinci, dan mengurangkan kos pemasaran secara keseluruhan.

Ini membolehkan mereka untuk menjangkau pelanggan baru yang mungkin tidak dapat diakses dengan cara tradisional.



Antara subjek yang lain adalah berkaitan tentang ciri-ciri dan pentadbiran pemasaran melalui 
Meta Business Manager dan juga Facebook Ads yang diajar oleh Coach Razis.



Meta Business Manager membolehkan perniagaan untuk menguruskan pelbagai aspek pemasaran digital mereka dalam satu platform yang terpusat. 

Ini termasuk pengurusan iklan Facebook, Instagram, dan platform Meta lain. Dengan ini, perniagaan dapat menguruskan semua kempen pemasaran mereka dengan lebih efisien dan efektif.



Melalui Facebook Ads, perniagaan dapat meningkatkan kesedaran tentang produk atau perkhidmatan mereka di kalangan khalayak sasaran. 

Dengan kandungan yang sesuai dan penstrukturan iklan yang efektif, mereka boleh menggalakkan interaksi dan meningkatkan jualan secara langsung melalui platform ini.

Facebook Ads memberikan fleksibiliti kepada perniagaan untuk menyesuaikan strategi pemasaran mereka mengikut keperluan dan objektif tertentu. 

Perniagaan boleh memilih antara pelbagai jenis iklan seperti iklan video, iklan gambar dan menyesuaikan bajet serta jadual pengiklanan mengikut keperluan mereka.


Dengan penggunaan yang bijak, Meta Business Manager dan Facebook Ads dapat menjadi enjin pertumbuhan yang berterusan bagi perniagaan.

Melalui pengoptimuman yang berterusan dan penyesuaian strategi pemasaran, perniagaan dapat terus meningkatkan kesedaran, penglibatan, dan penjualan mereka dalam jangka masa yang panjang.

Semua aktiviti yang dilakukan sepanjang program ini berlangsung telah direkod oleh Cik Stephanie dan diadaptasikan dalam bentuk video serta dimuat naik ke media sosial oleh Encik Nigel.
Secara keseluruhan, Meta Business Manager dan Facebook Ads merupakan alat yang berharga untuk perniagaan dalam membangunkan, mengurus, dan meningkatkan keberkesanan strategi pemasaran digital mereka, serta meningkatkan pertumbuhan perniagaan dalam era digital yang semakin berkembang.



Catat Ulasan

Nyatakan cadangan, pandangan dan maklumbalas anda di bawah ini dengan berhemah. Kami akan sedaya upaya untuk membantu.

Terbaru Lebih lama