اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA.. JANGAN LUPA SUBSCRIBE YOUTUBE BELOYA TV DAN LIKE, FOLLOW SERTA SEE FIRST FACEBOOK PAGE BELOYA2U.COM UNTUK NOTIFIKASI PANTAS. SEMOGA ANDA TIDAK KETINGGALAN DENGAN LIVE PERKONGSIAN ILMU SERTA INFO YANG MENARIK

JANGAN MARAH SI KECIL KALAU DIA BUAT 5 HAL INI



1. BANYAK BERTANYA
Bersyukur kalau anak anda jenis yang suka bertanya banyak soalan. Jangan cepat herdik atau menyuruhnya diam. Layankan sahaja soalan daripadanya. Sebenarnya anak anda sedang cuba mendapatkan perhatian daripada anda.

2. Bermain dengan Makanan
Secara spontan anda akan menjerit apabila melihat si kecil sudah comot satu muka dengan makanan yang anda hidangkan kepadanya. Tetapi jika anda boleh bertenang ketika berhadapan dengan situasi ini. Ketahuilah yang anak anda sebenarnya seorang yang bijak. Perasan ingin tahu anak terlalu tinggi hingga membuatkan dia terasa hendak mencuba sesuatu yang dirasakan menyeronokkan.

3. Membaling Objek
Pernahkah  anda mengalami situasi dibaling objek seperti botol susu, telefon bimbit, remote control TV dan sebagainya oleh si kecil?. Ia sebenarnya salah satu cara anak kecil mengekspresi perasaan sayangnya kepada ibu atau ayah. Sebaiknya anda beritahu itu lagi dan dalam masa yang sama ajarkan dia cara yang betul untuk memanggil orang lain

4. Menunjukkan kreativiti
kadangkala sudah puas anda memuji dan menyatakan kekaguman atas hasil lukisan atau kerja kreatifnya tetapi dia tetap bertanyakan sama ada cantik atau tidak. Anak anda sebenarnya sedang mencari keyakinan diri. Pujian anda memberikan dia keyakinan untuk menjadi yang lebih baik.

5. Bermain Bersama
Adakalanya anak anda suka mengajak anda bermain dengannya. Janganlah anda menolak ajakan anak. Sesekali apa salahnya layanan dia bermain walaupun anak anda perempuan anda mengajak si ayah bermain masak masak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.