اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA.. JANGAN LUPA SUBSCRIBE YOUTUBE BELOYA TV DAN LIKE, FOLLOW SERTA SEE FIRST FACEBOOK PAGE BELOYA2U.COM UNTUK NOTIFIKASI PANTAS. SEMOGA ANDA TIDAK KETINGGALAN DENGAN LIVE PERKONGSIAN ILMU SERTA INFO YANG MENARIK

SEMBILU KASIH

Sembilu dan kasih adalah perkataan yang berlawanan antara satu sama lain. Sembilu adalah sesuatu yang tajam dan boleh melukakan. Kasih pula adalah sesuatu yang indah atau sayang menyayang. Dua perkara ini jika disatukan maka ianya menjadi sakit atau pasangan yang saling sakit menyakiti dan pada masa yang sama ada perasaan saling menyayangi.

Jika di lihat dari sudut yang lebih teliti. Sembilu kasih ini terjadi kerana sikap ego, tidak percaya,  dendam, amarah tak sudah, prasangka dan pelbagai lagi sukap yang nenimbulkan ketegangan. Ketegangan ini berterusan apabila dua pasangan tidak ada tolak ansur antara satu sama lain. Disebabkan perasaan kasih sayang masih wujud maka hubungan masih dikekalkan. Akibat dari itu terwujudnya sembilu kasih.

Ego dengan diri sendiri dan tidak mahu mengalah atau tidak mengakui kesilapan sendiri adalah punca ketegangan yang berkekalan. Ada yang mengakui kesilapan tetapi tidak ikhlas malah masih wujud perasaan tidak puas hati yang menghasilkan dendam.

Tidak percaya kerana dendam yang lalu. Bukan mudah untuk menghilang titik hitam suatu ketika dulu. Namu kasih sayang mengatasi segalanya. Sedikit kesilapan bisa membangkitkan lagi memori hitam maka terkikis kepercayaan. Amarah ini tidak berhenti dan terus marak tetapi tidak membara. Prasangka di hati bertahta di jiwa. akhirnya dua pasangan saling sakit menyakiti dan pada masa yang sama tidak mahu melepas hubungan yan telah terbina.

Adakah anda juga begitu? lalu bagaimana?

Published with Blogger-droid v2.0.4

1 ulasan:

  1. Ego dengan diri sendiri dan tidak mahu mengalah atau tidak mengakui kesilapan sendiri adalah punca ketegangan yang berkekalan. Ada yang mengakui kesilapan tetapi tidak ikhlas malah masih wujud perasaan tidak puas hati yang menghasilkan dendam.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.