اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA.. JANGAN LUPA SUBSCRIBE YOUTUBE BELOYA TV DAN LIKE, FOLLOW SERTA SEE FIRST FACEBOOK PAGE BELOYA2U.COM UNTUK NOTIFIKASI PANTAS. SEMOGA ANDA TIDAK KETINGGALAN DENGAN LIVE PERKONGSIAN ILMU SERTA INFO YANG MENARIK

ADAB MEMINJAM BROADBAND (BB) KAWAN-KAWAN

Nak pakai broadband kawan pun ada adab ke? ha ha.. Memang pun ada adab-adabnya. Tak semua tahu mengenai broadband terutamanya yang tak ada broadband sendiri. Broadband ni macam telefon jugak. Bila digunakan maka bergerakklah duitnya. Macam mana duit boleh bergerak padahal ianya dibayar dengan amaun yang sama sebulan?. 



Setiap broadband mempunyai jumlah penggunaan maksimum nya tersendiri bergantung kepada pakej yang di ambil sama ada RM46+, RM64+, RM96+, RM140+ dan sebagainya. Penggunaan maksimum yang dimaksudkan ialah jumlah upload dan download. Jika satu-satu broadband sudah mencapai tahap maksimum bagi kampasiti upload dan download maka secara otomatik broadband tersebut akan menjadi lambat upload dan download macam siput bab1.

Antara yang menyedut penggunaan broadband terkuat ialah melihat video di internet, membuka laman web yang berat, membuat muat turun dari internet, membuat muat naik di internet dan macam-macam lagi. Sekiranya aktiviti seperti yang disebutkan tadi dibuat maka broadband anda akan menjadi lambat dan dengan konfidennya anda akan jadi bengang. keh keh keh kah...

Bagi yang suka meminjam broadband kawan-kawan hendaklah meminta izin dahulu dari kawan-kawan sekiranya hendak membuka sesuatu yang boleh menjejaskan kelajuan broadband kawan-kawan sebelum membukanya. Jika anda membuka dengan sesuka hati, kawan anda akan jadi bengang di kemudian hari akibat broadband yang macam siput.

Tak semua faham mengenai perkara ini kan. Itulah adab yang saya maksudkan. Bagi yang suka tengok video di youtube, metacafe dan sebagainya di internet tu. Eloklah beli broadband sendiri.. Kalau nak pinjam sekalipun biarlah beradab... Jangan kerana anda, broadband kawan-kawan anda menjadi siput bab1. Tak ada maknanya broadband tu dah... kawan anda tukang bayar dan anda pula tukang guna.. kan tak baik tu.. kawan anda bayar lebih untuk mendapat kelajuan yang lebih.. tapi yang mendapatkannya orang lain.. tak ke kesian tu.. he he..

apa-apa pun... semoga artikel ini dapat mengingatkan sesama kita mengenai adab-adab di dalam dunia moden ini. renung-renungkan dan selamat beramal.

1 ulasan:

  1. Jangan kerana anda, broadband kawan-kawan anda menjadi siput bab1. Tak ada maknanya broadband tu dah... kawan anda tukang bayar dan anda pula tukang guna.. kan tak baik tu.. kawan anda bayar lebih untuk mendapat kelajuan yang lebih.. tapi yang mendapatkannya orang lain.. tak ke kesian tu.. he he..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.