اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA.. JANGAN LUPA SUBSCRIBE YOUTUBE BELOYA TV DAN LIKE, FOLLOW SERTA SEE FIRST FACEBOOK PAGE BELOYA2U.COM UNTUK NOTIFIKASI PANTAS. SEMOGA ANDA TIDAK KETINGGALAN DENGAN LIVE PERKONGSIAN ILMU SERTA INFO YANG MENARIK

ULASAN CERITA KHURAFAT

Cerita ini mengisahkan penggunaan ilmu sihir oleh seorang lelaki yang berdendam dengan seorang perempuan yang ego. Keegoan perempuan itu yang menyimbah air di muka lelaki tersebut menyebabkan timbulnya dendam. Tauladanya di sini janganlah kita terlalu sombong dengan orang lain kerana akibatnya kita tidak ketahui. Apabila kita sebut sahaja sihir ianya memang mengakibatkan kesengsaraan di akhir cerita. Kebiasaan yang saya dengar ialah ianya boleh mengakibatkan kita susah untuk mati.

Apapun yang saya ceritakan di atas, saya melihat cerita ini dari sudut yang lain di mana kematian perempuan yang terkena sihir itu bukanlah atas kerelaannya sendiri tetapi dipengaruhi oleh sihir. Di sini saya mengambil tauladan bahawa kita tidak dapat menilai seseorang itu dengan semudah melalui mata hati. Allah s.w.t adalah sebaik-baik penilai. Apabila anda melihat seseorang membunuh diri maka anda tidak layak untuk menilainya kerana kita tidak tahu punca sebenar mengapa dia membunuh diri.

Tahukah anda apa itu vice versa?. Ianya adalah pembalikan cerita mengapa cerita itu terjadi atau dengan kata lain sekiranya anda melihat seseorang itu tengah menangis.Anda akan dapat melihat bagaimana dia boleh menangis dan apakah puncanya.Cerita Khurafat juga mempunyai unsur vice versa dimana ianya menceritakan bagaimana kematian si lelaki itu berlaku.

Sekian :p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.