اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

MENGAPA BURUNG BERKICAU DI WAKTU PAGI (PADU HAL TEK)

Sekumpulan Ilmuwan melakukan penelitian terhadap burung-burung yang hidup di Philadelphia untuk mengembangkan khazanah Pengetahuan Perguruan Tinggi Amerika. Penelitian tersebut sebenarnya telah lama selesai iaitu pada tahun 1993 dan menghasilkan beberapa kesimpulan, diantaranya :

Mengenai kesalahan pandangan manusia yang menganggap bahawa berkicaunya burung adalah untuk menghibur manusia di pagi hari. Sesungguhnya kombinasi kicauan yang beragam ketika musim mengawan adalah merupakan kicauan burung jantan yang sedang berupaya untuk menarik perhatin burung betina. Kicauan dengan beranekaragam irama itu sangat indah hingga mencapai ukuran yang disukai oleh telinga manusia.

Kicauan burung menjadi semakin menarik ketika pagi hari di musim mengawan, di mana kicauan burung tersebut merupakan tanda bahawa burung jantan sedang membuat sarang. Mereka berkicau dengan cara yang mengagumkan dan kuat untuk menunjukkan kewujudannya di tempat itu. Mereka berkicau nyaring dilangit sebelum dan ketika musim mengawan.

Kemudian kicauan tersebut akan berkurang sedikit demi sedikit ketika dalam tahap menetaskan telur, dan perlahan akan menjadi tenang. Ketika anak burung sudah mula meninggalkan sarangnya. Kicauan burung jantan akan semakin menjadi luar biasa selama musim pengawan. Perkara ini ditunjukkan oleh para peneliti burung ketika meneliti kebiasaan mereka dalam berkicau. Satu burung akan dapat berkicau lebih banyak dari 2300 jenis dalam sehari.

Mereka tidak akan berhenti katika sarangnya belum sempurna, hingga burung betina yang diinginkan datang. Ketika itulah burung jantan mulai mengarahkan suaranya dan badannya untuk memuaskan dan meyakinkan burung betina yang tertarik kepadanya. Tahap seperti ini terus berlangsung berhari-hari sebelum burung betina betul-betul menerima da memulai mengawan, dan kadang berlaku secara kekerasan untuk mengusir saingannya dari sarangnya.

Ikatan seperti ini akan terus berlangsung selama satu musim bagi sebahagian burung, sedangkan sebahagian lainnya, terutama burung undan ( al-Baj’) dengan pasangannya akan melangsungkannya selama hidupnya.

Para ilmuan menyebutkan bahwa 90% burung berkicau melepasi tempoh mengawan hanya satu kali saja, tetapi sebahagian lainnya memiliki banyak pasangan yang mana satu burung jantan akan mengawan lebih dari dua betina. Atau sebaliknya satu burung betina akan kawin dengan dua atau lebih burung jantan. Pembahasan dalam penelitian tersebut menunjukkan keindahan kicauan burung di pagi hari dan burung yang bermigrasi pada musim mengawan sangat sedikit.

Ketika burung jantan sendirian dia berkicau mencari pasangannya. Dia akan berkicau lama dan tenang. Begitu ia merasakan kehadiran sang betina dia akan berkicau dengan kidung cinta dan pembelaan terhadap sarangnya. Kicauan-kicauan itu sangat singkat dan pendek. Hanya saja pada burung yang memiliki banyak pasangan, ketika dia akan menarik burung betina yang lain, dia akan bergerak sejauh mungkin untuk menghindari sarang betinanya yang pertama. Kemudian ia akan berkicau agak panjang sekali lagi, sehingga betina yang lain akan mengira kalau burung jantan itu masih sendiri dan memiliki sarang yang bagus. Akan tetapi akibat keadaan seperti ini boleh jadi tidak menguntungkan, sebab boleh jadi semasa ia kembali ke sarangnya yang pertama ia sudah mendapati betinanya sudah bersama jantan yang lainnya.

Reactions:

0 comments:

Catat Ulasan

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.