اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

MOTIVASI : IMPIAN DAN MIMPI-MIMPI ANAK KECIL

Berikut ini cerita tentang seorang anak petani miskin di sebuah sekolah di australia di sebuah wilayah perkampungan yang cukup terpencil.

Beberapa puluh tahun yang lalu, disuatu hari ketika anak ini sekolah, seorang guru seni menyuruh anak didiknya untuk membayangkan rumah impiannya, sangat tidak disangka anak petani miskin ini membayangkan rumah yang sangat besar dan mewah.

Dengan keyakinan yang tinggi si anak merasa bahawa gambarnya bagus dan layak mendapatkan nilai A, namun apa yang terjadi ?

guru memberikan nilai F untuk gambar tersebut.

Anak tersebut membantah guru tersebut,
"Kenapa engkau memberikan aku nilai F padahal rumah yang ku lukis sangat bagus ?"

guru tersebut menjawab,
"Engkau terlalu berhayal! bagaimana mungkin engkau seorang anak petani miskin di perkampungan kecil ini dapat memiliki rumah besar dan mewah seperti itu? sangat tidak masuk akal!!"

Rupanya anak kecil tersebut benar-benar kecewa dengan penilaian gurunya tersebut, namun dia tidak putus asa, kejadian ini membuat dia benar-benar berjuang keras untuk mewujudkan mimpinya.

Di akhir cerita, terbuktilah bahawa anak petani di perkampungan terpencil tersebut berjaya mewujudkan mimpinya, dia sekarang sudah menjadi pengusaha yang berjaya dan berhasil membangun sebuah rumah besar dan mewah seperti yang dahulu diimpikannya.

Ketika rumah tersebut selesai dibuat, ia mengundang teman-teman dan masyarakat di sekitar rumahnya, termasuk gurunya yang dahulu memberikan nilai F untuk mimpi besarnya.

guru tersebut hanya mampu terdiam dan tercengang ketika melihat sebuah gambar yang sudah lusuh dalam sebuah bingkai yang indah, sebuah gambar rumah besar dan mewah dengan nilai F, tulisan tangan guru tersebut.

Pelajaran berharga yang boleh diambil dari kisah ini, jangan pernah berkecil hati jika orang-orang menertawakan mimpi-mimpi kita, jangan takut mengejar mimpi meskipun kita dianggap sebagai orang gila. Jangan kuatir, hampir sebagian besar pengusaha berjaya dan orang-orang hebat di dunia ini pernah dianggap gila oleh banyak orang.

Reactions:

1 comments:

  1. guru tersebut hanya mampu terdiam dan tercengang ketika melihat sebuah gambar yang sudah lusuh dalam sebuah bingkai yang indah

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.