اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

MEMUTUS HUBUNGAN PERSAUDARAAN JIWA TIDAK TENTERAM

Selamat sejahtera kepada pembaca beloya2u. Semoga kamu yang membaca ini dipermudahkan urusan dan baik-baik sahaja. Segala yang terjadi di langit dan di bumi terlalu banyak rahsia yang tersebunyi dan kita hanya mengetahui setitis dari seluas air di lautan.

Setiap insan yang mempunyai jiwa tidak sempurna dan setiap jiwa mengejar kesempurnaan walaupun kadang-kadang tersesat jalan. Tajuk ini adalah hasil dari perbincangan kedai kopi bersama kawan-kawan saya petang tadi. Melihat kepada beberapa prinsip-prinsip seseorang yang tidak boleh diterima. Nampak tegas tetapi sia-sia.

Apa pun yang anda lakukan sama ada berniaga atau bekerja. Anda akan berjumpa ramai orang dan setiapnya mempunyai sikap masing-masing. Hormati orang lain maka anda akan dihormati juga dan begitu juga sebaliknya. Jaga bicara dan jaga peribadi.


Ada yang berkata bahawa lebih baik jaga hati diri sendiri dari menjaga hati orang lain. Maksud yang biasa orang faham ialah lebih baik mementingkan (menjaga) diri sendiri daripada mementingkan diri orang lain. Manakala maksud luarbiasa yang orang jarang fahami ialah mendidik (menjaga) hati sendiri daripada meracun hati orang lain. Didiklah hati untuk tidak bersangka buruk dengan orang lain supaya kita dapat menjaga hubungan kita dan sikap itu kan diredhai Allah.

Ada antara kita memegang perinsip tidak takut putus kawan malah tidak takut kehilangan kawan. Itu semua poyo apabila prinsip itu terguna hanya kerana perkara kecil dan remeh melainkan melibatkan perkara-perkara yang besar. Kebiasaannya orang yang mempunyai perinsip ini adalah orang yang kurang kasih sayang dan selalu sendirian serta ditinggalkan.

Jika anda merasa diri kurang kasih sayang, sendirian dan selalu ditinggalkan. Maka berkawanlan dengan banyak orang dan belajarlah untuk memahami segala tingkah laku mereka. Tidak semuanya tidak memandang anda bermaksud untuk melakukannya tetapi mungkin anda adalah puncanya. Rujuk sikap anda dan muhasarawak diri sendiri.

Mungkin secara teorinya orang yang memegang prinsip ini cuba menafikan situasinya yang sendirian (lonely) dengan menyatakan bahawa dia tidak takut kehilangan kawan atau suka memutuskan hubungan.  Padahal memutuskan hubungan adalah perkara yang tidak mententeramkan jiwanya sampai bila-bila kerana bumi ini bulat. Bergerak ke timur atau utara pun kita akan berjumpa.

Islam menyarankan untuk manusia menjaga hubungan sesama manusia maka secara automatik anda akan mendapat rahmat Allah. Janganlah kamu bersifat ujub, takabur, ria, sum'ah, dendam dan iri hati. Semoga artikel ini memberi inspirasi kepada kita untuk lebih maju dan mencapai rangkaian persaudaraan yang maksimum. Ini kerana bidang perniagaan terutamanya dan pekerjaan memerlukan persaudaraan yang luas dan tidak terbatas berdasarkan garis panduan kitab akhir zaman.

Rasulullah s.a.w menjelaskan menerusi sabda baginda yang bermaksud:
Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga ia mengasihi saudaranya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri.”
(Riwayat Bukhari)

Bagaimana jika seseorang sangat baik hubungannya dengan Allah, tetapi sebaliknya dengan manusia? Ini menunjukkan bahawa amalannya itu tidak diterima Allah kerana ibadatnya tidak dapat membentuk akhlaknya dengan manusia lain. Dalam beribadat perlu ada ilmu dan keikhlasan. Tanpa kedua-duanya, ibadat itu tidak berkualiti dan mungkin tidak diterima Allah.




Reactions:

1 comments:

  1. Mungkin secara teorinya orang yang memegang prinsip ini cuba menafikan situasinya yang sendirian (lonely) dengan menyatakan bahawa dia tidak takut kehilangan kawan atau suka memutuskan hubungan.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.