اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

PRASANGKA MEMBAWA FITNAH BESAR

Selamat sejahtera kepada pembaca beloya2u. Apa yang saya ceritakan selepas ini adalah kisah benar yang berlaku di sekeliling kita. Segala yang saya ceritakan adalah hasil dari gabungan cerita yang saya dengar dari orang lain. Mata melihat kebenaran dan otak berfikir yang mana betul yang mana salah. Mulut berbicara memberi banyak persoalan. Tangan cergas menaip di laman ini bagi pedoman kepada kita semua.

Kisah ini melibatkan seorang ibu tunggal. Entah apakah sebab dan asbab dia menjadi begitu, saya tidak dapat nak katakan melainkan dari mata yang melihat dan mendengar mulut orang lain terkumat-kumit mencerca dan memfitnah. Mengapa saya katakan mereka memfitnah?, Sebab segala yang dicerita nampak pendustaannya. Kita semua tahu bahawa mengamal sihir pasti sukar untuk menemui ajal pada akhirnya. Tetapi wanita ini menemui ajal tanpa menyusahkan orang lain, malah amat mudah sekali.

Prasangka buruk kepada orang lain membawa masalah yang sama kepada kita. Mungkin secara langsung atau tidak langsung. Tindak tanduk kita yang selalu berprasangka buruk juga negatif malah sentiasa rasa tidak tenang. Itulah sikap yang jelas sekali yang saya dapat tengok dari wanita tersebut. Orang sekeliling juga banyak berprasangka buruk dengannya sehingga ada yang mengatakan dia mengamal ilmu hitam. Saya percaya ilmu hitam itu wujud dan setiap amalan yang melanggar syarak ada natijahnya.


Bukan sehari atau dua hari, tetapi bertahun-tahun orang sekeliling menceritakan perkara yang sama. Saya bukanlah jenis yang suka menyampaikan cerita atau keaiban orang lain kerana saya percaya kalau kita menutup keaiban orang lain maka tuhan akan menutup keaiban kita juga. Saya mendengar kerana duduk sama dan ianya menjadi persoalan kepada saya sehingga wanita tersebut menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Pesoalan itu terjawab apabila melihat mudahnya dia meninggal dunia dan cemburunya saya kerana dengan mudah dia meninggal dunia tanpa menyusahkan sesiapa. Cuba kita bayangkan, apakah hati dia tidak terusik dengan tomahan dan fitnah yang dilemparkan. Kita cuba bayangkan kita berada di tempat dia. Apakah kita mampu untuk hidup dengan wujudnya manusia yang mencetus kebencian kepada dirinya akibat mulut orang lain. Tiada bukti dan tiada fakta untuk mengaitkan dia dengan sihir.

Akibatnya hidupnya tidak menentu, malah mungkin membawa dia kepada dosa yang lain. Ini hasil dari sikap masyarakat sendiri dan dia sebahagian dari masyarakat dan akhirnya itulah kita dan kita adalah masyarakat. Mungkin penerangan saya akan berbelit, tetapi percayalah bahawa prasangka buruk memberi padah yang buruk kepada kita.

Mungkin kita selalu dengar orang berkata "Tidak payah menjaga hati orang lain tetapi lebih baik jaga hati sendiri". Mungkin pemahaman kita menjaga hati sendiri ialah melakukan sesuka hati, asalkan hati kita puas. Bukan itu sebenarnya. Yang sebenarnya ialah "Jaga hati orang lain dengan menjaga hati sendiri". Jangan biarkan hati anda diberi makanan kebencian, dendam, riak, sombong dan seumpamanya. Tetapi penuhi hati dengan kasih sayang, rendah diri dan seumpanya. Dengan izin allah, hati tidak akan wujud prasangka buruk. Kalau pun wujud, cepat-cepatlah beristifar.

Ingatlah bahawa prasangka buruk dengan orang lain akan membawa orang lain untuk prasangka buruk dengan kita, malah melahirkan fitnah besar. Ingalah bahawa prasangka buruk dengan orang akan menyebabkan hati tidak tenang.

Semoga apa yang saya kongsikan ini memberi kebaikan kepada kita semua..

Reactions:

1 comments:

  1. angan biarkan hati anda diberi makanan kebencian, dendam, riak, sombong dan seumpamanya. Tetapi penuhi hati dengan kasih sayang, rendah diri dan seumpanya. Dengan izin allah, hati tidak akan wujud prasangka buruk. Kalau pun wujud, cepat-cepatlah beristifar.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.