اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

MOTIVASI : BILAKAH, BAGAIMANA DAN DIMANA BUAT BIZ

Selamat sejahtera kepada pembaca beloya2u.com. Apa yang saya kongsikan kali ini adalah mengenai teguran terhadap rakan perniagaan saya yang leka dengan sesuatu yang lain. Tidak yakin dengan apa yang dilakukan malah tidak bersungguh-sungguh. Mungkin nota di bawah ini boleh memberi mafaat kepada anda. Nota di bawah ini saya hantar secara serentak kepada rakan niaga saya. Ada juga yang terasa, tetapi kalau mereka berfikiran positif maka mereka akan mengambil ini sebagai teguran yang membina dan tidak terlepas ada yang berfikiran negatif.

Psstttt.. saya bukan menjalankan MLM tauuuuu.. saya buat perniagaan berdasarkan kemahiran masing-masing. Saya speaker tauuu.. berkaitan motivasi, pemasaran, pendaftaran perniagaan, penjenamaan dan pelbagai lagi. Perkongsian ilmu menjadi minat saya kerana ilmu adalah amalan sebagai bekalan di kemudian hari. silalah membaca ya..

TAZKIRAH:
Menanam pokok adalah perkara yang baik dilakukan. Mengekal bumi hijau selain meraih pendapatan dari hasilnya. Ada antara kita menanam untuk mendapatkan hasil dalam masa 4 tahun akan datang. Malah ada yang menunggu 10 tahun untuk mendapatkan hasilnya.

Persoalannya, bilakah masa yang sesuai untuk menanamnya? Masa yang sesuai untuk menanamnya adalah antara 4 hingga 10 tahun dahulu. Tetapi tidak terfikir kita berbuat begitu kerana mengejar perkara yang singkat, melayan seronok yang sementara, lalai dengan emosi yang pentingkan diri sendiri dan sebagainya yang mampu mengganggu gugat fokus kita. Jangan cipta sesalan 6 tahun akan datang kerana tak terfikir dan alpa membenihkannya hari ini.


Mungkin ada antara kita fikir menanam pokok itu hanya menyembam benih di bumi. Senang tak perlu belajar. Tetapi hakikatnya menanam pokok memerlukan ilmu, pengalaman, kasih sayang, yakin diri, konsistensi dan pelbagai lagi perkara positif bagi hasil yang kualiti. Melakukan sesuatu itu harus berterusan serta menggunakan pelbagai metodologi dari yang berpengalaman. Untuk mendapatkan pengalaman yang tepat dengan apa yang dilakukan perlulah berjumpa dengan orang yang memilikinya.

Persoalannya, berapa kalikah kita bertanya, mencari, menuntut, berdamping dan berbicara dengan orang yang berpengalaman. Apakah kita pernah mencoba dari pengalaman mereka atau kita hanya mendabik dada tanda protes dan menunding orang lain atas kekalahan serta kegagalan kita. Bila di ajar, pemahaman di jiwa umpama arahan. Padahal pengajaran adalah proses latihan berterusan.

Pokok yang banyak ranting pasti banyak daunnya, seterusnya menghasilkan buah yang banyak umpama setahun banyak bulannya maka banyak juga harinya. Apakah hari-hari diberi perhatian untuk menghasilkan bulan yang bermakna seterusnya tahun yang sempurna.

Setiap ciptaan untuk kita belajar darinya. Bergurulah kamu dan jangan belajar seorang diri kerana belajar seorang diri itu umpama belajar dengan ....................... (isi tempat kosong).

Reactions:

1 comments:

  1. Persoalannya, berapa kalikah kita bertanya, mencari, menuntut, berdamping dan berbicara dengan orang yang berpengalaman. Apakah kita pernah mencoba dari pengalaman mereka atau kita hanya mendabik dada tanda protes dan menunding orang lain atas kekalahan serta kegagalan kita.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.