اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

MENANGANI DIA YANG SUKA MEMBANDING-BANDINGKAN

Adalah normal dan diterima masyarakat apabila kita membuat perbandingan harga di pasaran. Perbandingan dibuat adalah untuk mendapat sesuatu yang lebih baik ataupun lebih berbaloi dari segi harga. Perbandingan yang biasa kita lakukan adalah dari segi harga, kualiti, kuantiti dan perkhidmatan yang diberi. Memang sudah menjadi lumrah manusia suka membuat perbandingan dan ianya atomatik.

Seperti biasa artikel ini disediakan adalah untuk membincangkan persoalan tentang kehidupan dari rakan sosial yang mengetengah perkara ini.

Saya selalu dibandingkan dengan keluarga yang lain. Mengapa perlu membuat perbandingan seperti itu?
-ain

Juga menjadi lumrah manusia tidak suka dibandingkan dengan orang lain. Terdapat beberapa impak jika seseorang suka membandingkan kita dengan orang lain. Impak tersebut bergantung kepada sikap atau cara penerimaan seseorang. 

Penerimaan secara positif atau negatif. Secara positifnya apabila kita selalu dibandingkan dengan orang lain ialah kita mengambilnya sebagai kayu ukuran untuk kita melihat percapaian kita. Dengan wujudnya orang yang suka membandingkan kita maka kita dapat menilai diri kita dan memperbaiki apa yang kurang. Itu adalah salah satu cara sang pencipta menunjukkan kasih sayangnya yang saya selalu sebut sebagai "wake up call". Kalau dari sudut negatif, kita akan mengambilnya sebagai pilih kasih memandang orang yang suka membanding kita dengan orang lain memandang rendah kepada kita. Kita langsung tidak memandang hikmat tentang kejadian tersebut.

Mengapa perlu wujud orang yang suka membanding ini? adakah ianya malapetaka yang besar? adakah berdosa membuat perbandingan? Apakah orang yang suka membanding ini tidak punya hati dan perasaan? Segala persoalan dilontarkan bagi menemui jawapan yang betul dan mungkin juga tepat. Tuhan tidak akan ciptakan sesuatu tanpa sebab. Pasti ada sesuatu yang boleh kita pelajari daripada nya.

Mungkin juga sedikit sebanyak ianya menyakitkan hati kita bila selalu dibandingkan. Pertama sekali tindakkan kita ialah bersyukur kerana wujudnya orang yang suka membanding kerana dengan adanya mereka maka dapatlah kita mengenal sikap mereka dan mengenal siapa diri kita di mata mereka. Seterusnya kita harus bersyukur kerana kita di anugerahkan hati oleh tuhan dan disebabkan itu kita mampu merasa disakiti. Selanjutnya kita harus bersyukur kerana dengan adanya mereka maka kita dapat merasa kesusahan dunia, maka dari kesusahan kita berusaha untuk mendapat kesenangan dan kesenangan lebih manis selepas melalui kesusahan.


Pandangan kita terhadap orang yang suka membanding adalah bergantung kepada iman kita. Iman yang kuat akan mengarahkan kita supaya bersabar dan bersangka baik terhadap seseorang yang suka membandingkan kita. Kita bersangka baik dengan berfikir bahawa orang tersebut hendak memberi motivasi kepada kita supaya lebih berdaya saing dan lebih berusaha untuk menduduki percapaian yang lebih baik. Jikapun iman lemah maka mungkin kita akan menyalahkan orang tersebut kerana sikapnya yang suka membanding. Tiada hikmat atau iktibar yang di ambil dari kejadian tersebut.

Pertama sekali bersangka baiklah dengan sang pencipta dan percaya bahawa dia adalah sebaik-baik perancang. Ada sesuatu yang dia hendak sampaikan melalui orang yang suka membanding. Ambil iktibar dan bertindak maju ke hadapan. Jangan menyerah kalah kerana mendengar kekalahan sendiri adalah untuk bangkit dan bukan untuk terus jatuh gedebuk. Ingat.... UNTUK BANGKIT!!

sekian, khall


Reactions:

1 comments:

  1. Juga menjadi lumrah manusia tidak suka dibandingkan dengan orang lain. Terdapat beberapa impak jika seseorang suka membandingkan kita dengan orang lain. Impak tersebut bergantung kepada sikap atau cara penerimaan seseorang.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.