اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

KEHIDUPAN DENGAN ORANG YANG TIDAK JUJUR

Banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam. Peribahasa yang menunjukkan pelbagai perangai dan ragam manusia. Tiada siapa dapat mengawalnya melainkan kita sendiri berfikir bagaimana menghadapinya. Tidak dapat berkata tidak dengan kepelbagaian sikap manusia. Setiap hari kita akan bertemu dengan orang yang kita kenal tetapi rupanya kita tidak betul-betul mengenalinya kerana setiap orang ada sikap yang tersembunyi.

Disebabkan itu, pasangan bercinta misalnya pada mula-mula zon percintaan tidak akan menunjuk sikap yang sebenar. Sikap yang ditunjukkan adalah sikap yang diketegorikan sebagai sikap mabuk cinta. Segala kemahuan di ikuti dan segala keburukkan disembunyi bagi menawan hati.

Saya suka bertanya dengan rakan-rakan dalam laman sosial. Apakah yang paling anda tidak puas hati tentang kehidupan?. Pelbagai cerita dilontarkan dan antaranya adalah seperti berikut:

Macam mana nak meneruskan hidup dengan orang yang tidak pernah jujur.
-mariam

Disekeliling kita banyak orang yang jujur dan tidak jujur. Kemungkinan hampir semua tidak jujur dengan kita. Jujur adalah suatu yang tulus.. suatu yang lurus serta tidak menyembunyikan sesuatu.. Disebabkan itu, kita tidak digalakkan untuk mengharapkan kejujuran dari manusia tetapi lebih baik mengharapkan keredhaan dari tuhan.

Kejujuran seseorang adalah bergantung kepada dirinya selain dari kesan orang di sekelilingnya. Bagaimana mengukur kejujuran seseorang? pernahkah persoalan ini dilontarkan di dalam diri anda. Pernah anda melontar soalan ke dalam diri anda sejauh manakah kejujuran anda?. Selagi bernama manusia maka pasti ada kelemahannya kecuali seorang umat yang sudah di gezetkan maksum oleh pencipta langit dan bumi.

Kadang-kadang kejujuran seseorang itu boleh berubah dengan pelbagai sebab yang boleh diterima akal dan juga kadang-kadang tidak boleh diterima akal. Kita tidak dapat mengharap kejujuran dari setiap orang yang kita jumpa tetapi kita perlulah bijak untuk mencipta sistem supaya setiap orang di sekeliling kita boleh bertindak jujur pada tahap optimum.

Jangan mengharap kejujuran daripada orang lain tetapi hendaklah anda cuba untuk bersikap jujur. Hidup dengan orang tidak jujur adalah perkara biasa dan setiap hari kita menghadapinya. Cuma, ada yang memberi impak kepada kita dan ada juga yang tidak memberi impak kepada kita. Ketidak jujuran seseorang itu kadang-kadang bersebab dan kita tidak tahu punca serta sebabnya maka bersangka baiklah. Apa yang penting adalah keteguhan hati dan iman kita untuk menghadapi ketidak jujuran orang sekeliling kita. Bertindak dengan  berhati-hati, berfikiran terbuka dan mengambil langkah berani untuk berdepan dengan ketidak jujuran orang.

Apa yang anda dapat lakukan adalah menegur mereka atau paling kurang tinggalkan dunia mereka dan pergi ke dunia yang lebih baik. Maksudnya bergaul dengan orang yang lebih baik dari yang sebelumnya.

Apa yang saya coretkan mungkin sukar difahami pembaca namun setiap yang saya tulis mempunyai maksud tersirat dan terpulang kepada anda untuk menilainya dari propektif yang bagaimana.

sekian, khall

Reactions:

1 comments:

  1. Bagaimana mengukur kejujuran seseorang? pernahkah persoalan ini dilontarkan di dalam diri anda. Pernah anda melontar soalan ke dalam diri anda sejauh manakah kejujuran anda?. Selagi bernama manusia maka pasti ada kelemahannya kecuali seorang umat yang sudah di gezetkan maksum oleh pencipta langit dan bumi.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.