COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

JENIS PENGKRITIK DI SEKELILING KITA

Definisi kritik menurut dewan bahasa dan pustaka ialah pernyataan tentang yg salah atau yg tidak baik; celaan; teguran; kecaman: Kerajaan menerima ~ yg dilemparkan oleh pihak pembangkang. 
gambar hiasan

Jenis-jenis pengkritik adalah seperti berikut:

Mengkritik untuk memotivasi/membina.
Kritikan jenis ini biasanya di iringi dengan sokongan dan dorongan untuk melakukan sesuatu dalam mencapai matlamat tertentu. Tidak banyak orang bersikap begini melainkan orang mempunyai impati dan kefahaman yang tinggi mengenai persekitaran. Seorang pemimpin harus memiliki elemen kritikan ini. Dengan cara ini dapat membantu dalam sistem pembelajaran.

Mengkritik untuk memuaskan hati sendiri.
Pengkritik jenis ini lebih cenderung kepada orang yang sunyi. Sunyi walaupun banyak kawan sekelilingnya. Pengkritik jenis ini biasanya adalah dikalangan orang yang mempunyai sikap yang mementingkan diri sendiri. Setiap kritikannya hanyalah bertujuan untuk menjatuhkan orang lain. Dengan kritikannya yang menjatuhkan orang lain adalah kepuasan baginya. Disebabkan itulah ketegori ini lebih banyak wujud dalam seseorang yang jiwanya sunyi.

Mengkritik untuk lari dari masalah.
Jenis ini adalah orang yang suka menunding jari ke arah orang lain. Tidak mengakui kesilapan sendiri. Orang jenis ini mengkritik orang lain untuk menonjolkan kesalahan orang lain dan menyembunyikan kesalahan sendiri. Dengan cara ini, dia dapat lari dari masalah yang akan timbul jika kesilapan dan kesalahan di ketahui. Pengkritik jenis ini tidak pernah belajar dan menerima dengan baik kesilapan dirinya melainkan dirinya merasanya sempurna. Padahal sempurna itu tidak wujud dalam manusia melainkan kita mencari kesempurnaan.

Mengkritik untuk menunjukkan kuasa.
Kritikan orang jenis ini biasanya adakalanya membina dan adakalanya menjengkelkan. Kritikannya adalah berbentuk arahan dan bukan pemahaman. Pengkritik jenis ini biasanya tidak mempunyai impati ke atas orang bawahannya melainkan hanya suka menunjuk-nunjuk kuasa yang ada pada dirinya. Setiap kritikkannya adalah arahan.

Mengkritik untuk kepentingan organisasi.
Pengkritik jenis ini hampir sama dengan mengkritik untuk tujuan motivasi. Bezanya kritikan jenis ini dilemparkan secara umum. Tujuannya adalah untuk menyedarkan ahli dalam organisasi mengenai dasar organisasi, objektif dan matlamat organisasi. Kritikkan jenis ini adalah sihat sekiranya di ambil dan difahami.

Mengkritik untuk perhatian
Pengkritik jenis ini adalah jenis orang tak biasa bersosial. Kritikkan jenis yang syok sendiri. Kritikkannya tidak membina malah sia-sia sahaja. Kritikan yang langsung tidak memberi impak kepada orang lain selain dia berbicara mengenai perkara yang sia-sia. Kritikkannya bukan dilontarkan kepada orang yang sepatutnya tetapi hanya berbicara di belakang tabir.


Ini hanyalah sebahagian idea lemah saya mengenai pengkritik. Pengkritik amat diperlukan di dalam kehidupan kita tetapi kita kena bijak memilih pengkritik yang betul untuk diri kita. Adakalanya kita bertemu dengan pengkritik yang membantu dan adakalanya kita bertemu dengan pengkritik yang sia-sia. 

Saya sendiri menanam sikap kepimpinan di dalam diri saya dan menerima kritikan orang bahawan. Ada antaranya kita perlu abaikan sekiranya kritikannya nampak kurang bijak.

Jangan buang masa anda dengan pengkritik yang sia-sia. Fokus dengan perkara yang lebih baik dan lebih membantu. Bukan kerana kita tidak berani berhadapan dengan pengkritik tetapi kita menghargai masa kita dengan kritikan yang lebih bermutu tinggi.

Sekian, khall

Reactions:

1 comments:

  1. Jangan buang masa anda dengan pengkritik yang sia-sia. Fokus dengan perkara yang lebih baik dan lebih membantu. Bukan kerana kita tidak berani berhadapan dengan pengkritik tetapi kita menghargai masa kita dengan kritikan yang lebih bermutu tinggi.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.