اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

ANTARA BERKATA YA ATAU TIDAK

Lama sudah saya tidak menulis di laman ini. Berjoging memberi inspirasi kepada saya untuk berkongsi mengenai sesuatu tentang kehidupan. Mungkin ianya berguna kepada semua untuk memikirkannya dan mempraktikkannya.

Setiap orang yang lahir di dunia pasti bermula dengan pilihan ataupun ada dua jalan. Semasa lahir manusia boleh pilih antara menangis dengan kuat atau menangis biasa atau tidak menangis. Sepanjang menjalani kedewasaan, manusia sentiasa diberi beberapa laluan yang memerlukan mereka melakukan pilihan. Dikurniakan akal maka manusia boleh berfikir dan hati untuk merasa.

Setiap hari ada sahaja jalan-jalan dan laluan kehidupan yang terpaksa manusia pilih. Ada yang keliru malah ada yang menangis kerananya. Mungkin juga tidak keterlaluan saya katakan ianya membawa kematian jika hilang kewarasan akibat daripada pilihan yang meruntun jiwa.

Serba salah adalah sesuatu yang biasa dihadapi oleh setiap orang yang terpaksa membuat pilihan. Berkata ya atau tidak. Hampir semua yang mempunyai jiwa pernah merasa serba salah dalam satu-satu situasi. Ianya adalah pasti umpama kematian. Bagaimanakan untuk berkata tidak? dan tidak semua perkara kita boleh berkata ya.

Jangan sekali-kali membuat keputusan untuk berdiam diri sahaja kerana ia menyebabkan orang lain menanti jawapan ya atau tidak. Jika tidak maka katakanlah tidak supaya orang lain tidak ternanti-nanti. Mungkin ada yang tidak sanggup untuk berkata tidak kerana tidak mahu mengecewakan orang lain. Tetapi tahukah anda bahawa berdiam diri lebih menyiksakan orang lain. Dengan santun dan budiman beranikan diri berkata tidak dengan alasan yang munasabah serta jagalah hubungan silaturahim sampai bila-bila.

Hidup ini harus berani tetapi bersifat santun dan budiman. Pilihan ya atau tidak akan menjadi berat jika kita takut untuk memilih. Jika berkata ya, mungkin akan menyakitkan kita dan jika berkata tidak, mungkin akan menyakitkan orang lain. Berhadapanlah dengan masalah dan bukan lari darinya.

Bina impati dalam diri dan dari situlah anda dapat merasakan bagaimana sesuatu perkara itu tergantung tanpa ada jawapan yang pasti. Impati akan membantu anda lebih berani dan budiman.

Perkongsian saya mungkin boleh difahami oleh anda atau mungkin mengelirukan anda. Jika anda faham dan ingin mengutarakan pendapat. Saya sedia berkongsi dan berbincang tentang kehidupan. Asalkan anda seorang yang budiman.

Reactions:

1 comments:

  1. Serba salah adalah sesuatu yang biasa dihadapi oleh setiap orang yang terpaksa membuat pilihan. Berkata ya atau tidak. Hampir semua yang mempunyai jiwa pernah merasa serba salah dalam satu-satu situasi. Ianya adalah pasti umpama kematian. Bagaimanakan untuk berkata tidak? dan tidak semua perkara kita boleh berkata ya.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.