اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

ANAK KAPAL MAKAN SESAMA SENDIRI

Cerita tentang kanibalisme untuk meneruskan kelangsungan hidup di kalangan pelaut sebenarnya bukan hal yang baru. Bahkan pada awal-awal abad ke-19 dunia maritim hebah dengan cerita-cerita mengerikan. Salah satu contohnya adalah Kapal Essex, kapal pemburu paus, pada tahun 1820.

Kisah itu dimulai dengan kemalangan kapal tersebut pada tahun 1820, di mana paus menghempas kapal Essex yang menyebabkan kapal tersebut tenggelam di 3,700 km sebelah barat pantai barat Amerika Selatan. Sebanyak 21 anak kapal berjaya menyelamatkan diri di Pulau Henderson, wilayah kepulauan Pitcairn. Di Pulau Henderson mereka bertahan dengan makan ikan, burung juga tumbuhan yang ada, juga sedikit sumber mata air kecil untuk di minum.

Sayangnya, sumber alam pulau itu hanya cukup untuk seminggu, seterusnya tidak ada lagi yang boleh dimakan. Mereka masih cuba untuk bertahan dengan minum air kencing sendiri, tapi tidak lama. Jadi, apa sahaja terlintas di fikiran mereka akan mereka lakukan untuk bertahan. Di sinilah berlaku hukum rimba, siapa yang kuat dia yang menang. Mereka saling berbunuhan, saling memakan bagi yang tumbang. Tidak ada kawan, sahabat, bahkan saudara, semua saling berbunuhan. Lebih tragis apabila kapten kapal, Pollard ikut memakan sepupunya, Owen Coffin, yang sebelumnya dibunuh oleh anak buahnya sendiri.

Pertolongan hanya sampai kepada mereka hampir setahun kemudian oleh kapal penangkap ikan Dauphin Nantucket 95. Pada ketika itu dua orang yang selamat, kapten Pollard dan Ramsdell, orang yang membunuh Coffin sepupu Pollard. Di tempat terpisah anak kapal lain berjaya diselamatkan kapal dagang India. Sebanyak lapan orang berhasil diselamatkan. Pengakuan mereka, mereka berjaya bertahan hidup dengan memakan mayat tujuh temannya.

Reactions:

1 comments:

  1. Cerita tentang kanibalisme untuk meneruskan kelangsungan hidup di kalangan pelaut sebenarnya bukan hal yang baru. Bahkan pada awal-awal abad ke-19 dunia maritim hebah dengan cerita-cerita mengerikan. Salah satu contohnya adalah Kapal Essex, kapal pemburu paus, pada tahun 1820.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.