اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

DEBAT SPONTAN PRU13

Selamat sejahtera semua pembaca beloya2u.com. PRU13 semakin hampir. Perang saraf bagaikan gelombang di setiap penjuru dan sudut. Tiada pentingnya lagi halal, haram, kebenaran dan fitnah. Bila rakan bertanya kepada aku, "engkau sokong pihak yang mana?" Jawapan spontan aku adalah "Aku tidak sokong mana-mana pihak, aku adalah pengadil". Namun satu perkara yang aku kejar iaitu KEAMANAN.

"KEAMANAN?!! keamanan jenis apakah ini rasuah, penipuan, korupsi dan pembaziran berlaku secara berleluasa?" Bentak rakan ku. Aku sebenarnya tidak berapa selesa berdebat mengenai politik jika ianya dipengaruhi dengan emosi yang boleh mengundang kepada pergaduhan. Dengan tenang aku berkata "Siapa yang melakukan rasuah? Siapa yang korupsi? siapa yang melakukan pembaziran? apakah difinisi semua itu? bermula di manakah semua itu berlaku?"

Rakanku diam sejenak berfikir mengenai jawapan pada persoalan aku. "Kerajaan yang melakukan rasuah, penipuan, korupsi dan pembaziran. Aku berdiri sebagai rakyat adalah untuk menentang semua itu!!". Sungguh apuh jawapan itu. Lantas aku memberi lagi soalan kepadanya. "Siapakah kerajaan yang melakukan rasuah? adakah engkau pasti itu adalah kerja kerajaan 100%?." Nada suara yang tenang adalah penting dalam menjaga pendebatan setiakawan bagi memastikan tiada siapa yang terguris di hati. Ini lebih kepada perbincangan.

Rakanku diam sejenak dan aku menyambung. "Senarai korupsi, pembaziran, penipuan dan rasuah yang digembar-gemburkan adalah senarai bermula pada awal tahun 80an. Orang yang menyenaraikan perkara itu adalah orang yang terlibat dengannya suatu ketika dahulu dan kini membongkarnya kerana hasrat hatinya tidak dipenuhi. Itu pada pendapat aku adalah balas dendam dan atas kepentingan peribadi. Orang yang berdiri di barisan hadapan yang melaungkan perkara itu adalah orang-orang yang inginkan keadilan tetapi menolak keamanan kerana menyuntik kebencian yang mengundang pepecahan."

Rakan ku kemudian menyambung. "Itu semua adalah kebenaran dan kita harus tentang dan tentang!!.". Bagus semangat rakan ku yang cintakan kebenaran puji ku. Lalu soalan lagi dilemparkan "Apakah tiada jalan lain lagi untuk menentang dan tentang pada rasuah, korupsi, penipuan dan pembaziran? dan apakah kerajaan yang sedia ada sekarang tidak menentang semua itu?. Apakah anda yakin parti alternatif sekarang tidak mengamalkan pembaziran, korupsi, rasuah dan penipuan?. Dalam satu-satu organisasi ataupun parti umpanya setandan pisang, tidak semuanya bagus dan pastinya ada yang buruk. Yang buruk itu lebih dipandang orang dari yang bagus. Aku kejar keamanan dan benci pada idiologi komunis serta misi senyap merampas hak kedaulatan bumiputra".

Rakanku kemudian menyambung. "Perkara ini akan berlanjutan sampai bila-bila sekiranya pucuk pimpinan utama sudah memberi tauladan yang tidak baik. Segala yang berlaku bermula dari dia. Segala yang terjadi adalah benar kiranya tuduhan tersebut tidak di ambil serius. Apakah mereka yang dituduh tidak bertindak memfailkan saman? Jika perkara itu fitnah maka failkan saman!! kita tengok siapa menang!!"

Dalam hati ku berkata "Mengapa tidak difailkan saman? benarkah semua itu?."

Cerita ini tiada mengena dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia ataupun baru nak lahir,,,

Reactions:

1 comments:

  1. "Aku tidak sokong mana-mana pihak, aku adalah pengadil". Namun satu perkara yang aku kejar iaitu KEAMANAN.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.