COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

BANGSAMORO DAN KEDAULATAN SABAH

OPERASI MERDEKA : SABAH HARUS DIRAMPAS

24.Misi rahsia ini diberi gelar kod sebagai “OPERASI MERDEKA”.

25.Marcos kemudian memujuk seramai 300 pemuda dari anak bangsa Melayu Moro untuk dilatih sebagai pasukan khas dan akan melaksanakan tugas-tugas sabotaj serta clandestine di Sabah termasuk dengan tujuan untuk menyemarakkan api permusuhan di antara rakyat Sabah ke atas kerajaan persekutuan di Kuala Lumpur.

26.Mereka semua dilatih di sebuah kem khas di Pulau Corregidor, Filiphina dan Marcos menyangka para anak bangsa Melayu Moro ini akan gelap mata dengan kisah-kisah dogeng bahawa kegemilangan kesultanan bangsa mereka akan berjaya ditegakkan di Sabah.

27.Siang malam para pemuda ini dilatih dan pemikiran mereka didoktrinkan dengan kebencian ke atas Malaysia serta kegemilangan bangsa Melayu Moro jika Sabah berjaya ditawan.

28.Sehinggalah pada satu malam…………

29.Segalanya terjadi dengan izin Allah, yang mengasihani kita semua dan mahu memelihara negara ini dari segala api kebencian kerana sudah tertulis, negara ini akan muncul untuk membantu banyak bangsa dan umat Islam yang teranianya dari Bosnia sampailah ke Rohingya, sudah tertulis bahawa tanah-tanah milik Melayu ini akan memberi perlindungan kepada mereka yang dizalimi (kisahnya saya akan tulis pada masa hadapan, Insya Allah).

30.Para pejuang ini menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena apabila memikirkan tidak ada satu titis noda dosa pun yang ditimpakan oleh para saudara mereka di Sabah, khususnya Malaysia ke atas orang-orang Melayu Moro ini.

31.Mengapa perlu sebab mereka menentang dan membunuh saudara-saudara Islam dan sebangsa mereka di negara baru ini iaitu Malaysia.

32.Mereka kemudian nekad untuk balik ke kampung halaman masing-masing di Mindanao walaupun mendapat tentangan dari jurulatih dan komander Filiphina mereka.

33.Pasukan komando dan tentera Filiphina kemudian memburu mereka, dengan senjata terhunus, peluru-peluru tidak bermata ini menembusi tubuh-tubuh pejuang bangsa Moro tadi, gugurlah mereka syahid di tanahair sendiri.

34.Hujan turun lebat pada malam itu, membawa aliran darah yang tersimbah untuk mencuci bumi dan menghilangkan tangisan air mata dari para pejuang yang tidak putus-putus menyebut kalimah “La Ilah Ha Il Allah” di saat-saat menahan peri penderitaan dan kesakitan akibat tubuh dan nyawa yang sedang nazak untuk ditarik Malaikat Maut.

35.Akhirnya 299 pejuang yang berani itu gugur syahid dalam peristiwa hitam yang dikenali sebagai “Pembunuhan beramai-ramai Jabidah” yang berlaku pada tahun 1968.

Pejuang Moro, adakah anda tahu bahawa sayap pertempuran dan politik mereka ditubuhkan di bumi Malaysia???

36.Musuh-musuh dan para pembunuh ini fikir mereka mungkin mampu menyembunyikan dosa hitam mereka tetapi mereka tidak menyedari, seorang dari mangsa pembunuhan berama-ramai ini berjaya menyelamatkan diri dalam keadaan cedera parah untuk balik ke kampungnya.

37.Habis dipanggil seluruh kampung dan masyarakat serta orang-orang tua, para ustaz dan ulamak bangsa Melayu Moro berkenaan untuk mengetahui pembunuhan dan sembelihan beramai-ramai 299 pejuang mereka yang ditipu oleh tentera Marcos.

38.Akibat dari kejadian ini, masyarakat Islam dan Melayu Moro bangkit dengan sejata dan pada zaman itu, Moro National Liberation Front (MNLF) ditubuhkan di lokasi yang dirahsiakan di Malaysia. 39.MNLF kemudian diganti dengan Moro National Liberation Front (MILF).

MALAYSIA STRIKES BACK

40.Tahun 1981, Tun Mahathir Mohamad mula berkuasa sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Allahyarham Tun Hussein yang meletak jawatan.

41.Tun tahu bahawa para pejuang Moro ini sudah lama meminta bantuan Malaysia dan Tun tahu, Tun Abdul Razak (ayah Najib) sudah menjalinkan hubungan yang istimewa dengan para pejuang Moro ini.

42.Tidak ada tempat lain untuk para pejuang yang teranianya ini untuk mengadu nasib dan meminta perlindungan, latihan serta senjata kecuali kepada saudara-saudara mereka yang berada dalam Malaysia ini.

43.Bantuan yang dihulurkan oleh kerajaan Malaysia terus diberi tetapi harus dirahsiakan kerana ini akan menjejaskan hubungan diplomatik di antara Kuala Lumpur dengan Manila malah jika ia bocor, ia akan memberikan imej yang kurang menyenangkan mengenai negara ini di mata dunia.

44.Rakyat tidak ramai yang mengetahui kisah ini dan saya seringkali merasa sedih kerana ramai rakyat mudah memperlekehkan pemimpin sendiri, negara sendiri dan angkatan tentera kita.

45.Di bawah Mahathir, hubungan kerajaan Malaysia diteruskan untuk membantu para pejuang Moro dan pada malam dingin, bot-bot laju milik komando Malaysia bergerak membelah ombak dan mengharungi pekat malam dengan berpandukan bintang di langit untuk menghantar bekalan senjata dan peluru kepada saudara-saudara mereka di Mindanao dan pulau-pulau di sekitarnya.

46.Para pejuang dan para komander mereka di bawa balik ke Semenanjung Malaysia untuk dilatih di kem-kem rahsia milik tentera dengan taktik peperangan gerila yang baru sahaja membantu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menundukkan ancaman pengganas komunis.

47.Ya saudara-saudara, Amerika Syarikat (AS), Peranchis dan banyak lagi negara tersungkur di bawah kaki komunis, tetapi Malaysia, kita menjadi satu-satunya negara yang berjaya menewaskan para petualang tanahair ini.

48.Anak isteri tidak tahu ke mana suami-suami mereka bermalam, ayah dan ibu tidak tahu ke mana anak-anak mereka ini bermain sebagai anggota tentera.

49.Para komando ini tahu, jika tertangkap, mayat mereka akan berkubur di laut atau ditanam di tanah bumi asing tanpa sebarang kibaran bendera, tanpa sebarang tanda kecuali tangisan isteri dan anak-anak yang bakal kehilangan suami serta bapa-bapa mereka dengan alasan yang mampu diterima akal.

50.Amanah negara harus dipegang….saudara Islam yang teranianya harus dibantu.

51.Tun juga tahu dari maklumat yang disampaikan oleh para pejuang Islam Melayu Moro ini, bahawa Filiphina masih mahu menuntut Sabah dan mempunyai bukti serta dokumen-dokumen yang kukuh untuk mendapatkan Sabah hasil dokumentasi yang diperolehi apabila kesultanan Sulu berjanji dengan Syarikat Hindia Timur dulu.

OPERASI SABAH SELAMANYA

52.Tun Mahathir kemudian memanggil komander-komander komando ini untuk memberikan amanat penting demi untuk menyelamat negara dari terjebak ke dalam satu kancah yang akan memberikan impak besar kepada penubuhan Malaysia.

51.Perdana Menteri itu sudah mendapat tahu dokumen mengenai Sabah dari Kesultanan Sulu wujud dan ia perlu diambil, apa sekali pun, operasi itu dikenali sebagai OPERASI SABAH SELAMANYA

Agak-agaknya macam inilah tujuh komando tu buat operasi (gambar ehsan dari para kroni saya di forum Panggilan Pertiwi)

Tujuh lelaki Melayu yang paling berani…(gambar hiasan je, gambar dari sahabat saya Falihin, Dinding Straits Photography, member punya pasal, kenalah letak kredit)

52.Operatif-operatif dan agen rahsia Malaysia sudah pun berada di Manila untuk mencari dokumen tersebut dan melalui tawaran rasuah ratusan ribu dollar AS, dokumen tersebut yang tersimpan rapi dalam Istana Presiden iaitu Istana Malacanang, Manila berjaya di bawa keluar oleh para pengkhianat Filiphina.

53.Sekarang Tun Mahathir mengarahkan komando-komando ini untuk berjumpa dengan kontek dan membawa keluar dokumen tersebut dengan selamat.

54.Maka pasukan komando menghantar 7 orang anggota terbaik pada zaman itu ke Manila untuk membuat hubungan dan menyelamatkan dokumen tersebut, mereka semua sudah berlatih dalam model istana tiruan Malacanang yang dibina khas untuk tujuan penetrasi di Pahang.

55.Kehadiran komando ini dibuat melalui jalan laut dengan bantuan para pejuang Moro kerana kedatangan secara rasmi sebagai pelawat akan mendedahkan komplot tersebut.

56.Dokumen bertukar tangan tetapi tanpa disedari, malangnya, pasukan khas Filiphina sebenarnya sudah mula menghidu rancangan rahsia ini.

57.Para komando Malaysia itu terperangkap.

58.Tujuh lelaki Melayu yang gagah berani terpaksa lawan puluhan mungkin ratusan komando dan para pengawal Istana Presiden.

59.Peluru berganti…tembakan bertalu-talu dilepaskan…jerit pekik dan kekalutan berlaku, trafik dari saluran keselamatan tentera Filiphina tiba-tiba menjadi kelam-kabut dan penuh aktiviti.

60.Pihak perisikan ATM yang memantau saluran radio tentera Filiphina mula berasa tidak kena, jantung mereka berdengup kencang kerana nasib negara bergantung kepada tujuh lelaki Melayu tadi.

61.Segala-galanya menjadi sengal, tiba-tiba keadaan yang pada mulanya berpihak kepada negara kita kini hampir berpusing 360 darjah apabila para komando Malaysia yang gagah berani ini terkepung.

62.Masa hadapan negara kita benar-benar “TERGANTUNG” dalam keadaan yang sangat bahaya dan kritikal jika para komando ini tertangkap.

63.Bekalan peluru yang sangat sedikit tidak memungkinkan para komando Melayu ini membuat perhitungan yang lebih jauh.

64.Dengan segenap tenaga yang ada dan dengan izin Allah juga, para komando kita berjaya menyelamat diri dan seterusnya membawa pulang dokumen yang sangat-sangat penting untuk kestabilan Malaysia.

65.Sebelas orang yang terdiri dari pengawal Istana Presiden dan komando Filiphina terkorban dalam insiden yang berlaku sekitar tahun 1980an itu.

SENGKETA YANG LAMA AKHIRNYA PUDAR

66.Kejayaan ini Malaysia menyelamatkan dirinya dari malu besar disambut secara kecil-kecilan dikalangan orang-orang kepercayaan pihak tentera dan Perdana Menteri.

67.Filiphina berterusan menuntut Sabah sehingga ke hari ini tetapi ibarat ayam berkokok, kokoknya dipandang sinis, sehingga sekarang negara itu tetap menjalankan perang sarafnya tetapi ini episod lain yang akan saya cerita kemudian hari.

68.Ferdinand Marcos kemudian diguling rakyat selepas beliau terlibat dalam pembunuhan seorang ahli politik Filiphina iaitu Benigno Aquino dan beliau serta isterinya melarikan diri ke AS.

69.Presiden yang kejam itu akhirnya mati dalam buangan pada 28 September 1989 di Hawai, AS.

70.Segalanya hampir selesai, kini masalah Sabah sudah diselesaikan dan Filiphina pula terus dihantui oleh serangan siang malam para pejuang Islam Moro Filiphina.

71.Kerajaan Melayu Islam di Kuala Lumpur pula tidak pernah melupakan penderitaan saudara-saudara mereka di Mindanao, usaha damai dirintis malahan, kerajaan Malaysia tidak lokek untuk menghantar askar-askar ke Selatan Filiphina untuk memastikan kedamaian wujud, walaupun penghantaran ini tidak mendapat tajaan dari PBB.

72.Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Tun Razak pula, beberapa kali mengarahkan Zahid Hamidi untuk bertemu dengan para pejuang dan juga kerajaan Filiphina untuk mengukir damai.

73.Sudah terlalu lama, umat Islam Moro ini menderita api peperangan dan penderitaan, beratus tahun mereka berjuang menentang penjajahan Sepanyol, kemudian AS dan pada sejarah moden, terpaksa menentang kerajaan sendiri yang menzalimi mereka dengan penganiayaan dan pembunuhan beramai-ramai.

Najib dan Presiden Filiphina tersenyum selepas melihat perjanjian damai Manila antara MILF dan kerajaan Filiphina

74.Akhirnya, melalui usaha kerajaan dan para pemimpin Melayu Malaysia, kedua-dua pihak yang sudah bertelagah lebih dari 30 tahun itu akhirnya duduk semeja menandatangani rangka perjanjian yang akan membawa pemerintahan berautonomi di Selatan Filiphina.

75.Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Presiden Filiphina Benigno Aquino III melihat perjanjian bersejarah itu termeterai pada 15 Okt 2012 di Manila.

76.Benigno Aquino III pula adalah anak kepada ahli politik yang telah dibunuh oleh Marcos yang saya ceritakan pada para ke 66 tadi.

77.Najib tersenyum kesyukuran kerana bantuan yang mulakan oleh ayahnya dengan membenarkan para pejuang Moro membentuk MNLF di bumi Malaysia akhirnya terhasil.

78.Wilayah autonomi itu akan dikenali sebagai tanah BANGSAMORO.

Reactions:

1 comments:

  1. 24.Misi rahsia ini diberi gelar kod sebagai “OPERASI MERDEKA”

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.