COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

SI KECIL INSPIRASI KU (KHAALISH NAZHAN BIN NURULEIN)

Sepanjang Oktober 2012, tiada satu pun artikel yang saya kongsikan dengan pembaca akibat kesibukkan yang memanjang. Setiap urusan bukan sekadar memerlukan kemahiran tetapi idea dan enovasi mengikut arus peredaran zaman.

Si kecil yang diberi nama Khaalish Nazhan lahir pada 3 Ogos 2012 persamaan 13 Ramadhan 1433H di Hospital Umum Sarawak. Hari pertama kelahirannya saya hanya sempat menjenguk seketika kerana waktu melawat sudah tamat. Pada hari kedua saya disajikan dengan rengekkannya akibat daripada lampinnya sudah berisi dengan buangan. Si ibunya pula iaitu adik saya tidak mampu untuk bergerak kerana masih berasa sakit-sakit di badan. Di sebabkan itu, dengan kemahiran hidup yang ada saya menukar lampin tersebut. Rasa bangga kerana aku mampu lakukannya. he he..

Khaalishhhhhhhhhhhhhh

Si kecil itu memberi inspirasi kepada saya apabila memandang wajahnya bahawa suatu hari nanti dia akan membesar dan saya adalah salah seorang yang akan memimpinnya setelah ibu dan ayahnya. Si kecil yang lahir ke dunia umpama kain putih yang sedia untuk dicorakkan. Orang sekelilingnya bersedia melindunginya dan menyayanginya.

Inspirasi yang dirasai bersama-sama aura hikmah yang hanya boleh dirasai orang yang paling dekat dengannya. Bila saya perhatikan saya sendiri mempunyai perubahan yang ketara dari segi pandangan tentang kehidupan. Apatah lagi orang yang memandangnya setiap hari. Pasti mengalami berbezaan ketara sebelum dan selepas kelahirannya. 

Semua si kecil memberi bermacam hikmah kepada pendapingnya. Cuma untuk merasainya adalah kasih sayang yang ikhlas. Rahmah yang di ajar kepada kita lebih 1400 tahun dahulu dapat di nilai melalui si kecil. Kiranya rahmah itu wujud maka akan hadir sesuatu yang lain memberi banyak kebaikan kepada kita.

Saya bukan bercakap kosong, tetapi setiap orang yang dijumpai mempraktikkan rahmah pasti melalui pintu perbezaan kehidupan sebelum dan selepas. Cuma, kadang-kadang di antara mereka tidak menyedari keadaan seperti itu andai langsung tidak meluangkan masa memikirkan tentang kehidupan.

Ingatlah ramah atau kasih sayang yang ikhlas itu memberi seribu kebaikkan daripada dendam dan kebencian. Dampingi si kecil dengan kasih sayang. Saya teringat dengan kata-kata ini, "Bergaul dengan orang tua dari kita akan rasa hormat dalam diri, Bergaul dengan orang muda akan rasa kasih sayang dan bergaul sama umur akan rasa bebas". Dari situ carilah jalan kasih sayang.

Reactions:

1 comments:

  1. Si kecil itu memberi inspirasi kepada saya apabila memandang wajahnya bahawa suatu hari nanti dia akan membesar dan saya adalah salah seorang yang akan memimpinnya setelah ibu dan ayahnya. Si kecil yang lahir ke dunia umpama kain putih yang sedia untuk dicorakkan. Orang sekelilingnya bersedia melindunginya dan menyayanginya.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.