اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

SEDIH TERMENGANDONG

"Apa salah aku?" "Apa dosa aku ditinggalkan begini?" "Rasa nak bunuh diri" "aku dah tiada nilai" aku dah rosak".. Itulah ungkapan gadis-gadis yang termengandung sebelum melalui alam perkahwinan ataupun tiada yang menjadi pak sanggup ke atas ketermengandungannya. Bagaikan putus asa dan kehilangan punca segala. Rasa tertekan berhadapan dengan masa depan. Mengapa ini semua terjadi.

Terdapat pelbagai sebab mengapa gadis-gadis ini terjerumus masalah termengandung. Antaranya ialah kerana terlalu bergaul bebas tanpa batasan, dirogol oleh orang yang dipercayainya ataupun orang yang baru dikenalinya, kejutan budaya yang mengasikkan dan pelbagai lagi punca. Setiap puncanya adalah dari manusia-manusia itu sendiri iaitu sistem kehidupan yang diciptanya.

Adakah anda terlibat dalam punca ini? persoalan ini jarang sekali difikirkan oleh kebanyakkan kita. Bermula dari institusi keluarga, masyarakat dan kerajaan yang memerintah. Ianya bagaikan pusingan tanggungjawab dan setiapnya ada fungsi sendiri untuk mengawal keadaan ini. Episod tunding-menunding ini tidak pernah akan berakhir sampai bila-bila kerana undang-undang fitrah tidak dilaksanakan.

Ada antara gadis-gadis ini mengambil jalan pintas dengan membuang kandungannya dan antaranya melihat bayinya sendiri sudah cukup sifat. Ada antaranya bertindak di luar kewarasan dengan membunuh diri dengan kata lain menempat tiket percuma masuk neraka. Memang kita manusia tidak layak menjadi hakim sama ada seseorang itu masuk syurga atau neraka tetapi ketahuilah bahawa membunuh diri itu adalah dosa besar. Membunuh kandungan itu persamaannya membunuh darah daging sendiri.

Di suatu sudut dunia terdapat manusia-manusia tercari-cari dengan zuriat dan antaranya sanggup menghabiskan puluhan ribu ringgit untuk mendapat zuriat sama ada dari diri sendiri ataupun dari orang lain. Saya sendiri telah menyaksikan hampir 7 kes berkaitan gadis termengandung. 5/7 darinya berakhir dengan si lelaki mengahwini si perempuan. Saya membantu mereka untuk menyelesaikan perkara ini dengan berjumpa rakan saya di majlis islam dan mengetengahkan mereka yang bermasalah ini kepada pihak yang bertanggungjawab. 2/7 daripadanya mengambil jalan membunuh darah daging sendiri dan saya tidak mahu masuk campur urusan itu tetapi rasa bersalah kerana tidak mampu menghalangnya.

Perkahwinan itu mudah tetapi di susahkan oleh adat istiadat yang membazir dan bermegah-megah. Disebahkan itu, maka maksiat itu mudah dan berkahwin itu susah. Namun begitu, terdapat ibu bapa menitik berat maruah anak perempuannya dengan memudahkan perkahwinan dan ada antara tidak begitu maka mereka adalah punca kepada maksiat itu mudah dan berkahwin itu susah.

Gimik di alam maya menyatakan bahawa ada antara orang tua ataupun ibu bapa yang menilai hantaran anak mereka berdasarkan akademik. Semakin tinggi pelajarannya maka semakin mahal nilai hantarannya dan semakin bagus pekerjaannya maka semakin tinggi nilai hantarannya. Akhir sekali, terkapai-kapailah si gadis itu.

Lelaki apabila berfikir mendahului akal dan di ikuti emosi manakala perempuan apabila berfikir mendahului emosi dan di ikuti akal. Carilah ilmu dan pimpinlah serta bertanggungjawablah.

Reactions:

1 comments:

  1. Perkahwinan itu mudah tetapi di susahkan oleh adat istiadat yang membazir dan bermegah-megah. Disebahkan itu, maka maksiat itu mudah dan berkahwin itu susah. Namun begitu, terdapat ibu bapa menitik berat maruah anak perempuannya dengan memudahkan perkahwinan dan ada antara tidak begitu maka mereka adalah punca kepada maksiat itu mudah dan berkahwin itu susah.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.