اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

APA YANG ANDA LIHAT PADA DUNIA?

Sepanjang perjalanan 1 jam 45 minit sebentar tadi dari Bandaraya Kuching ke Pekan Kecil Sematan memberi saya masa untuk berfikir dengan apa yang berlaku sepanjang hidup saya. Saya ingin berkongsi mengenai sesuatu yang menjadikan kita tidak gentar dengan apapun. Mungkin juga menjadikan kita lebih tenang.

Lawan kepada tenang ialah gusar. Perasaan gusar atau risau dengan kemungkinan sesuatu yang memudaratkan diri. Apa pandangan anda tentang perkara tersebut? Contohnya masyarakat sekarang rata-rata takut pada hantu dan sesuatu yang menyerupainya. Padahal jika kita panda hantu itu hanyalah makhluk ciptaan tuhan maka boleh menghilangkan rasa takut. Cara pandangan kita pada makhluk tuhan juga menjadi faktor bagaimana kita mengatasi rasa gusar dan takut.


Membantu orang lain dalam kesusahan dan menjadi sukarelawan salah satu perkara yang baik dan memberi ketenangan pada diri saya. Bagaiman apula pandangan anda atau rasa anda ketika membantu orang yang memerlukan pertolongan?. Ada yang membantu kerana ada agenda tertentu dan ada juga yang membantu kerana keikhlasan dalam hati. Bergantung kepada anda dan bagaimana anda memandang diri anda dalam memberi bantuan kepada orang lain. Sekiranya cara pemikiran dan cara anda betul, percayalah ia akan memberi ketenangan kepada diri anda.

Seorang usahawan atau peniaga juga mempunyai cara dan pandangan tersendiri mengenai pekerjaannya. Jika pandangannya tentang sesuatu itu susah maka ia boleh menumbuhkan rasa putus asa dan rasa susah pada diri sendiri. Jika dia berpandangan bahawa kesusahan itu adalah sesuatu yang perlu diatasi dan ianya adalah sesuatu yang pelajaran yang harus di pelajari maka ianya akan jadi mudah malah akan menyuntik semangat. Saya sendiri perpandangan bahawa bidang usahawan adalah ajen membina keturunan yang baik.

Apa yang anda buat pada hari ini dan esok hari bergantung kepada cara anda berfikir dan bagaimana anda memandang sesuatu itu. Jika anda merasakan cas-cas negatif masuk ke dalam hati anda maka carilah pandangan yang lain.

Mungkin artikel ini susah untuk difahami tetapi percayalah ianya banyak memberi menafaat jika ada dapat memahaminya. Sekian.. :)

Reactions:

1 comments:

  1. Seorang usahawan atau peniaga juga mempunyai cara dan pandangan tersendiri mengenai pekerjaannya. Jika pandangannya tentang sesuatu itu susah maka ia boleh menumbuhkan rasa putus asa dan rasa susah pada diri sendiri. Jika dia berpandangan bahawa kesusahan itu adalah sesuatu yang perlu diatasi

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.