COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

CINTA PELABURAN MANUSIA

Apa yang anda fikir mengenai cinta pelaburan? semua sedia maklum mengenai cinta dan pelaburan selalu dikaitkan dengan sesuatu yang kita lakukan untuk mendapatkan sesuatu. Adakah anda dikalangan cinta pelaburan. Pelaburan jenis tenaga, harta benda dan apa sahaja yang dapat dilaburkan. Ada juga yang meminta cagaran untuk menjamin cinta.


Pelbagai macam jenis cinta yang boleh kita dengar, lihat dan rasa. Di sekeliling kita terdapat banyak jenis manusia yang berbeza pandangan tentang cinta. Masing-masing mencari kekuatan cinta dan kebenaran cinta. Cinta adalah satu perasaan ingin memiliki dan dimiliki. Apakah memiliki dan dimiliki itu cinta.

Terdapat si teruna atau si dara sanggup berhabis wang ringgit dan masa kerana ingin memiliki cinta. Bagi yang tengah mabuk kepayang mengketegorikan perkara tersebut sebagai pengorbanan. Namun, sejauh mana pengorbanan tersebut pada pandangan si teruna atau si dara itu? terdapat dua kategori pengorbanan. Pengorbanan untuk mendapat balasan dan pengorbanan kerana suka melihat si dia tersenyum. Senyumannya membuatkan pengorbanan itu tidak terasa walaupun berat.

Kegilaan cinta memang begitu. Sanggup melakukan apa sahaja sehingga muncul perkataan puitis sehingga sanggup meredahi lautan api kononnya. Sikit jer kena api dan menangis. Tak ke begitu?. Itulah cinta yang penuh imejinasi dan impian. Dua kategori pengorbanan tersebut ada kaitan dengan tajuk yang saya paparkan.

Terlebih dahulu saya terangkan sedikit mengenai pengorbanan kerana suka melihat si dia tersenyum dan senyumannya membuatkan pengorbanan itu tidak terasa walaupun berat. Pengorbanan ini bukan pelaburan. Pelaburan yang untuk mendapat balasan cinta. Pengorbanan ini adalah kerana hati yang ikhlas dan tidak mengharapkan balasan cinta. Tetapi atas kebaikan jiwa.

Pengorbanan ini sukar dicari. Membuat kebaikan dan tidak mengharapkan balasan cinta. Pengorbanan ini juga tidak menyakitkan jiwa. Tidak melahirkan rasa dendam di hati. Pengorbanan yang sanggup melihat si dia tersenyum dan hati sendiri menangis serta disembunyi. Adakah anda begini?

Pengorbanan untuk mendapat balasan. Ini adalah pengorbanan pelaburan. Seperti yang saya tulis pada tajuk di atas iaitu cinta pelaburan. Melabur apa sahaja yang ada untuk memiliki cinta dan jika pelaburan itu tidak mendatangkan hasil maka terbit rasa benci dan dendam. Mula mengunkit pengorbanan dan pelaburan yang dibuat.

Pengorbanan seperti ini akan menyakitkan jiwa sendiri dan sentiasa merasa rugi. Penyesalan tertanam di jiwa kerana pelaburan tidak mendatangkan hasil. Seperti juga pelaburan tunai di dalam bursa saham dan sekiranya nilai pelaburan turun mendadak sehingga negatif ada yang marah tidak keruan. Perasaan amarah sukar dibendung kerana terlalu mengharap. adakah anda begini?

Jika hendak berbuat baik kepada orang lain tidak kira kekasih atau orang lain maka janganlah mengharapkan balasan. Sematkan jiwa dengan keikhlasan supaya kebaikan yang diberi tidak memberi penyakit dalam hati. Ketenangan hati sentiasa terjamin. Tidak merasa susah apabila membantu. Sekalipun harapan tidak tercapai tetapi berpuas hati kerana sudah melakukan yang terbaik. Jauh sekali merungut kerana tidak mendapat balasan dari kebaikan.

Tidak dinafikan ada juga yang memburu cinta pelaburan.. tak percaya!! tikopun!!

Reactions:

1 comments:

  1. Terdapat si teruna atau si dara sanggup berhabis wang ringgit dan masa kerana ingin memiliki cinta. Bagi yang tengah mabuk kepayang mengketegorikan perkara tersebut sebagai pengorbanan. Namun, sejauh mana pengorbanan tersebut pada pandangan si teruna atau si dara itu? terdapat dua kategori pengorbanan. Pengorbanan untuk mendapat balasan dan pengorbanan kerana suka melihat si dia tersenyum. Senyumannya membuatkan pengorbanan itu tidak terasa walaupun berat.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.