COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

MENGAPA PUTUS ASA

Matlamat apabila tidak dapat dicapai maka perasaaan kecewa akan hadir. Namun begitu, tuhan telah menyediakan cara untuk mengatasinya. Iaitu niat atau nawaitu dalam melakukan sesuatu kerana allah. Kita percaya ketentuan allah adalah terbaik untuk kita.


Mendalami ilmu mengatasi putus asa adalah mudah jika kita tidak sombong dan ego mengenal erti dan matlamat kehidupan. Setiap apa yang berlaku mempunyai sesuatu yang tersirat yang sukar untuk dicapai oleh akal yang diselindung oleh hati yang kotor. Iaitu hati yang cintakan dunia. Dunia yang sementara.

Pemahaman mengenai putus asa hendaklah betul pada tempatnya. Mungkin jika dilihat seseorang peniaga mengusaha sesuatu kemudian berubah kepada perusahaan yang lain disebut sebagai putus asa?. Tidak sama sekali. Seorang peniaga mengubah jenis perusahaannya kerana dia sedang berusaha mencari sesuatu yang lebih sesuai untuk dirinya. Mungkin kelihatan di sini dia putus asa atas perusahaan yang sebelumnya.

Putus asa untuk memiliki teman hidup yang baru adalah silap selepas kehilangan teman hidup yang lama. Tidak perlu putus asa mengenai perkara ini. Berpeganglah pada ketentuan. Seribu batu nautika pun anda berlari jika sudah tercatat jodoh anda dengan si dia pasti anda akan berjumpa akhirnya. Tetapi jika berkehendak perlulah berusaha dan mencoba daripada duduk terpaku membisu tanpa kata-kata dan laksana.

Putus asa kerana ujian UPSR, PMR, SPM, STPM dan keputusan IPT tidak memberansangkan sedangkan usaha sudah dibuat dan dilaksanakan adalah tekanan dalam kehidupan seorang pelajar. Percayalah bahawa tidak perlu putus asa. Bacalah buku-buku yang menceritakan seorang anak kampung yang tidak berpelajaran tinggi masih mampu bergelar jutawan. Persoalannya bagaimana? jawapannya ada pada buku kehidupan. Kegagalan anda di sekolah atau IPT bukan penentu kegagalan anda dalam kehidupan. Cari jalan dan jangan putus asa.

Putus asa dengan tuhan adalah perkara yang paling berdosa antara putus asa yang lainnya. Berprasangka baiklah dengan tuhan yang mencipta sekalian alam. Segala cobaan dan rintangan yang kita hadapi bukan untuk kita putus asa tetapi untuk lawan dan perjuangkan sehingga sisa yang terakhir. Tiada kesusahan maka tiada nikmat kebahagiaan.

Published with Blogger-droid v2.0.4

Reactions:

1 comments:

  1. Mendalami ilmu mengatasi putus asa adalah mudah jika kita tidak sombong dan ego mengenal erti dan matlamat kehidupan. Setiap apa yang berlaku mempunyai sesuatu yang tersirat yang sukar untuk dicapai oleh akal yang diselindung oleh hati yang kotor. Iaitu hati yang cintakan dunia. Dunia yang sementara.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.