اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

PIRAMID DI NUSANTARA LEBIH TUA DARI MESIR

Sejarah negara atau negeri kita sememangnya perlu kita rungkaikan bagi melihat siapa diri kita pada masa lalu. Apakah betul bangsa kita adalah bangsa yang mundur seperti yang tercatat dalam buku-buku yang di ajar ke sekolah. 

Beberapa penemuan di indonesia telah memberi satu impak yang berbeza daripada apa yang dibelajar di sekolah. Apa yang dilihat seolah-oleh kita semua di mimikkan dengan kemunduran kita pada masa lalu supaya kita hilang identiti kita.


Siapakah kita sebenarnya pada masa lalu. Adakah kita bangsa yang lebih maju ataupun adakah benar kita bangsa yang mundur ataupun sejarah kita pada masa lalu sengaja di kuburkan supaya kita hilang jati diri kita sebenar.

Penemuan piramid di beberapa daerah, termasuk di Garut, Jawa Barat, kini menjadi kontroversi. Kumpulan Bencana Katastropik Purba yakin di sebalik timbunan tanah itu terdapat piramid buatan manusia, yang berusia lebih tua dari piramid Giza di Mesir. Selain itu, beberapa ahli mengatakan tidak ada sejarah piramid di Indonesia. 

Pakar kebudayaan Universiti Indonesia Dr. Lily Tjahjandari mengatakan berdasarkan tinjauan ilmuan, Kemungkinan piramid sudah ada di asia.

“Ini sangat mengyakinkan, bahkan Borobudur pada suatu ketika dahulu juga tertimbus,” kata dia ketika dihubungi kami. Lokasi Indonesia yang berada dalam lingkaran api menjadi faktor mengapa bukti-bukti kewujudan peradaban itu hilang.

Lily menambah , hipotesis kewujudan piramid harus dilihat dari berbagai sudut. Memerlukan sinergi ilmuwan dan peranan badan berkaitan, terutama arkeologi untuk merungkai misteri itu. “Memang terdapat kecurigaan untuk menyikap penemuan ini, dalam erti harus dibuktikan kebenarannya.”

Sebelumnya, kumpulan bencana katastropik menyebut “Piramida Garut” berusia 10,000 tahun sebelum Masehi, ini bermakna lebih tua dari piramid di Mesir. Jika terbukti ada piramid di perut Gunung Sadahurip atau Gunung Putri ini adalah bukti Nusantara memiliki peradaban maju di masa lalu.

Soal kewujudan peradaban maju di Indonesia, Lily juga menyebut, mungkin.  Hal tersebut didukung sejumlah pemerhatian yang disebut oleh para ilmuwan.  “Ada satu laporan dari Gorys Keraf yang menyebut, bahasa Asia pasifik , termasuk Asia Tenggara, adalah bahasa tua dunia,” kata Lily. Dia kemudian menambah , kebudayaan tidak hanya dikesan oleh kewujudan sesuatu, tapi juga bahasa. 

Pemerhatian lain, Lily juga memberitahu,  diketengahkan oleh Stephen Oppenheimer, ahli genetik dan struktur DNA manusia dari Oxford University, Inggris. Ia mengungkapkan bahwa peradaban yang ada sebenarnya berasal dari Timur, khususnya Asia Tenggara.

“Apa yang diungkap Oppenheimer mengenai penemuan dan wancana yang mengarahkan ke sana (peradaban maju termasuk di Indonesia),” kata dia.  “Juga ada pemerhatian dari Santos (Arysio Santos).”

Seperti diketahui, dalam buku “Atlantis the Lost Continents Finally Found”, Santos menunjuk Indonesia sebagai lokasi Atlantis yang hilang -kota kuno berperadaban maju -berdasarkan definisi yang disebut Plato dalam 'Lost Civilization'.

Lily berpendapat kontroversi boleh dikaitkan dengan laporan penemuan piramida. Namun, pencarian dan tindakkan ternyata harus dilakukan untuk membuktikannya. “Penemuan ini harus diungkap secara berperingkat oleh ilmuwan, juga bergabung dengan media.

Inya ada kaitan dengan kajian budaya Indonesia, Lily mengatakan, Universiti Indonesia akan menyelenggarakan seminar, salah satu tetamunya adalah Oppenheimer.  Acara ini berlangsung pada 9 Februari 2012 di Bali.

Kajian tersebut penting berkaitan dengan masa lalu – idenditi kita sebagai bangsa , juga mempengaruhi cara pandang kita ke depan. “Dalam ruang besar wilayah kajian Indonesia, perspektif kebudayaan. Sub temanya sangat luas, termasuk budaya ekonomi, budaya politik, dan birokrasi. “Kami berusaha mengembalikan kajian tentang Indonesia ke tanah air, selama ini kajian tentang Indonesia yang besar  dibuat di Australia atau Amerika ,” kata Lily.

Penafsiran ilmuan asing
Tak hanya menjadi  perhatian di kalangan nasional, Isu penemuan piramid juga menarik sejumlah ilmuan asing. “Oppenheimer yang menulis buku peradaban nusantara, melalui pendekatan DNA, juga asisten Santos (Arysio  Santos) sudah menghubungi kumpulan berkaitan,” kata anggota Anggota kumpulan Bencana Katastropik Purba yang dibentuk pejabat Staf Khusus Presiden Bidang Bantuan Sosial dan Bencana, Iwan Sumule, Selasa 13 Desember 2011 malam.

Pertemuan rencananya akan dilakukan Oppenheimer-tim katastropik saat ilmuan itu menghadiri acara UI di Bali.


Soal kontroversi piramid, Iwan menambah, itu bukan fokus pihaknya. “Apa sahaja komen dari orang lain, silakan, kami tidak mahu berpolemik. Apa yang kami sampaikan telah memenuhi standar internasional,” kata dia. -vivanews

Reactions:

1 comments:

  1. Sebelumnya, kumpulan bencana katastropik menyebut “Piramida Garut” berusia 10,000 tahun sebelum Masehi, ini bermakna lebih tua dari piramid di Mesir. Jika terbukti ada piramid di perut Gunung Sadahurip atau Gunung Putri ini adalah bukti Nusantara memiliki peradaban maju di masa lalu.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.