COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

HARIAN METRO DEDAHKAN KELUARGA 69 DAN ORANG SARAWAK TIDAK SUKA!!!

Banyak orang sarawak tak puas hati dengan penulisan yang dikeluarkan oleh harian metro. Ada yang menyangkal dengan pendedahan tersebut. Ada antaranya menyatakan pernah pergi ke kawasan tersebut dan langsung tidak terdapat amalan seperti tersebut dibuat. Ada juga yang melebelkan artikel tersebut sebagai memalukan orang Sarawak.

Berikut adalah sebahagian daripada petikan artikel tersebut:


ULU BARAM: Mungkin pelik bagi kita, tetapi satu kumpulan suku kaum Penan di sebuah perkampungan di sini masih mengamalkan perkahwinan sesama ahli keluarga, termasuk anak dengan ibu, bapa atau sesama saudara kandung. Siasatan dan tinjauan Metro ahad mendapati, kira-kira 15 keluarga yang mendiami kawasan itu secara berpindah-randah walaupun disediakan rumah panjang, mempunyai pertalian darah, malah 10 pasangan berkahwin dengan darah daging sendiri.

Begitulah petikan artikel yang dibuat dalam harian Metro dan tajuknya pula adalah "ABANG KAHWIN ADIK SENDIRI" dalam Harian Metro versi Android manakala versi surat Khabar pula "IBUKU ISTERIKU BAPAKU SUAMIKU"

antara keluhan pembaca harian Metro dari Sarawak ialah :

__________________________________________
"pelik nak namo cdak yg buat artikel yo... tnpa membuat penyelidikan terlebih dahulu.... pg tpt 2 n tgk mcm ni..... adakah betol mcm yo? memg memalukan kta org sarawak rumpun yg sgt kuat.... walaupn berbilang bgsa... bgsa yg amat byk.... kta boleh n aman hdup sebumbung di bwh payung negeri sarawak bunyi kenyalang... hidup sarawak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Translate:

"Mereka (Metro)  membuat artikel secara membabi-buta. Tanpa membuat penyelidikkan terlebih dahulu.. Pergi tempat tersebut dan pastikan apa yang terjadi sebenarnya.. Adakah perkara tersebut betul?. Perkara ini sememangnya menjatuhkan maruah Sarawak yang juga merupakan rumpun yang kuat. Walaupun berbilang bangsa. Bangsa yang banyak.. Kita boleh hidup sebumbung di bawah payung negeri Sarawak bumi kenyalang.. Hidup Sarawah!!!!"
__________________________________________ 

 "tok melampau gilak. Selidik bena2 mun dpt. I dont think it that worst. Mungkin saudara ke dua atau ke 3 yang mana x salah. Tajuk sebegini sahaja sudah mencemarkan kaum. Ini siu sensitif yg tak boleh d pandang remeh sahaja. Tolong berik perhatian."

Translate:

"Ini sudah terlalu melampau. Kalau boleh selidik betul-betul. Saya tidak fikir ianya seperti itu. Mungkin ianya melibatkan saudara ke-2 atau ke-3 di mana ianya tidak salah. Tajuk seperti ini boleh mencemarkan kaum. Ini isu sensitif yang tidak boleh dipandang remeh sahaja. Sila beri perhatian"

__________________________________________ 

"Ini tak betul.Di Long Napir tak pernah dengar.Begitu juga di Mulu atau di Ulu Baram di mana ada kampong Penan.Datu Hassan Sui seorang usahawan Penan patut saman Newspaper dan penulis ini."

__________________________________________

Di atas merupakan antara keluhan dari pembaca Harian Metro dari Sarawak. Mereka cukup tidak berpuas hati dengan pendedahan tersebut.

Buat pengetahuan, Sarawak merupakan bumi yang penuh dengan pelbagai kaum dan berbilang bangsa. Sekiranya salah satu kaum di ganggu-gugat orang luar maka seluruh kaum yang ada di Sarawak akan bangkit untuk membantu kaum yang lainnya. Semangat 1 Sarawak sememangnya sudah di amalkan sebelum 1 Malaysia diperkenalkan.

Artikel tersebut telah memberi pelbagai persepsi rakyat Sarawak mengenai Harian Metro dan apakah pula tindakkan harian Metro selepas menerima keluhan daripada pembacanya. Maklumat lanjut pembaca bolehlah terus bertanya dengan pekerja harian Metro di pejabat NSTP di hadapan Spring bersebelahan dengan Atmosfera Cafe.

Saya sebagai orang Sarawak juga tidak suka artikel seperti ini di paparkan!!! Membantu lebih baik dari membuka keaiban orang lain!!!

Reactions:

6 comments:

  1. Banyak orang sarawak tak puas hati dengan penulisan yang dikeluarkan oleh harian metro. Ada yang menyangkal dengan pendedahan tersebut. Ada antaranya menyatakan pernah pergi ke kawasan tersebut dan langsung tidak terdapat amalan seperti tersebut dibuat. Ada juga yang melebelkan artikel tersebut sebagai memalukan orang Sarawak.

    BalasPadam
  2. dimana2 ada mslh ini.xpyh nak ckp moden or kuno.zmn skrg pun ada.lebih teruk rogol anak sdiri cucu sendiri ank buah...kan sama juga.kira bgsla jika bkahwin scara sah.xda mslh.drpd maksiat sumbang mahram.

    BalasPadam
  3. isu kecil dijadikan mslh.xkan nak heran dgn bnda mcm tu dizaman ni.stiap pelusuk negara negeri pkara yg sm blaku.xperlu nak propaganza kaum2 yg ada di msia.setiap agama n kaum perlu kita hormati dan begitu juga dengan adat resam kaum lain.

    BalasPadam
  4. malu mek rang eh .. mek rang org sarawak .. malu do.. harian metro mok kenak saman malu ka leh rakyat sarawak .. kaya tedudok kta tok mun saman cdak harian metro..

    BalasPadam
  5. Harian Metro kalau dah HABIS IDEA,iboh ngaco mana2 keturunan pun..mok ngaco- g ngaco cdak huru hara negara kedak bersih3.0 ka, buang anak ka,org negro sial gilak ka,apa kes jejak kaki tanah org molah hal, mok tanggal palak pa/

    BalasPadam
  6. Macam sial harianmetroporno.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.