COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

TAK SUSAH MEMOHON MAAF

Melafazkan maaf pada fikiran semua orang adalah perlu jika kita menyedari kesilapan kita. Namun untuk mengucapkannya bergantung kepada cara berfikir dan keberanian setiap orang. Selain, kadang-kadang antara kita lupa untuk melafazkan maaf selepas melakukan kesilapan dan ada buat-buat lupa serta mengabaikannya kerana memikirkannya tidak penting atau berharap orang lain faham melalui perbuatan.

Maaf adalah perkataan yang membawa maksud rendah diri. Maaf sering kali juga dilafazkan jika kita melakukan kesalahan. Namun sering kali manusia sukar untuk melafazkan perkataan maaf ini walaupun hanya sesingkat ayat. kita semua hanya insan biasa, makhluk Tuhan yang lemah.

Antara sebab lain seseorang sukar untuk melafazkan maaf adalah :
  1. Memiliki ego yang tinggi
  2. Tidak mahu dipandang lemah atau mengalah
  3. Tidak suka mengaku kesalahan
  4. Tindakkan adalah perkataan maaf
  5. Bimbang maaf tidak diterima
Seseorang yang sukar melafazkan maaf boleh dikategorikan sebagai orang yang sombong dan sukar untuk orang lain mentafsir sama ada golongan ini sedar atau tidak sedar dengan kesilapan sendiri. Jika kita tahu golongan ini sedar kesilapan sendiri mudahlah bagi kita untuk mencari jalan damai. Kesukaran golongan yang sukar melafazkan maaf ini sememangnya dipandang sombong dikalangan masyarakat.



Meminta maaf melalui perbuatan adalah perkara yang perlu dibuat dengan serius dang bersungguh-sungguh. Jika sambil lewa maka ianya nampak tidak ikhlas malah dipandang jijik oleh masyarakat. Setiap orang boleh merasakan jika golongan yang memohon maaf dengan perbuatan samada ikhlas atau tidak. Ingatlah bahawa untuk seseorang merasai keikhlasan memohon kemaafan dari perbuatan ataupun lisan bukan sehari dua ataupun seminggu dua malah mungkin bukan sebulan dua.

Pohonlah maaf kepada yang teraniaya akibat perbuatan kita selagi masih ada kesempatan dan melafaznya hanya perlu sedikit keberanian. Letakkan niat memohon kemaafan untuk mengeratkan silaturahim. Ianya hanyalah 2 perkataan yang mudah "Maafkan saya". Memohon kemaafan memberi keselesaan orang sekeliling terhadap kita selain menjadikan kita semakin disayangi oleh orang sekeliling kita.

Allah SWT telah mewajibkan seorang muslim menerima permintaan maaf saudaranya, menjaga rahasianya, dan menasihatinya. Dalil tentang kewajiban menerima permintaan maaf dari saudaranya adalah hadits yang diriwayatkan Ibnu Majah dengan dua isnad yang baik sebagaimana dikatakan al-Mundziri dari Zudan, ia berkata, Rasulullah saw. bersabda:
"Barangsiapa yang mengajukan permintaan maaf kepada saudaranya dengan suatu alasan tapi dia tidak menerimanya, maka ia akan mendapat kesalahan seperti kesalahan pemungut pajak"








Reactions:

1 comments:

  1. Melafazkan maaf pada fikiran semua orang adalah perlu jika kita menyedari kesilapan kita. Namun untuk mengucapkannya bergantung kepada cara berfikir dan keberanian setiap orang. Selain, kadang-kadang antara kita lupa untuk melafazkan maaf selepas melakukan kesilapan dan ada buat-buat lupa serta mengabaikannya kerana memikirkannya tidak penting atau berharap orang lain faham melalui perbuatan.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.