COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

MENGENAI MIMPI DAN KEPERCAYAAN TENTANG MIMPI

Definisi mimpi
Menurut Freud, mimpi adalah penghubung antara keadaan bangun dan tidur. Mimpi adalah ekspresi yang terdistorsi atau yang sebenarnya dari keinginan-keinginan yang terlarang diungkapkan dalam keadaan terjaga

Pada pendapat saya pula mimpi adalah sesuatu yang ghaib hasil dari imej-imej yang kita rakam semasa kita sedar selain imejinasi kita semasa kita terjaga. Namun mimpi juga merupakan perkara ghaib yang datang dari alam ghaib bergantung kepada keadaan seseorang. Mimpi di olah dari perasaan semasa tidur. Semasa kita tidur semua anggota badan kita dalam keadaan delta kecuali otak. Sikiranya anda pernah membaca ilmu tentang matrik, anda pasti mengetahui bagaimana mimpi terjadi selain dari andaian yang saya kemukakan di atas.

Antara kepercayaan masyarakat mengenai mimpi ialah, ianya hanyalah sekadar mainan tidur, ianya adalah alamat tentang masa depan, ianya adalah petunjuk tentang kejadian sebelum dan selepas, ianya adalah hubungan kita dengan alam ghaib, ianya adalah fitnah syaitan dan kasih sayang sang pencipta kepada hambanya untuk menunjukkan kebenaran.



Adakah mimpi itu perlu diceritakan

....................
Riwayat Imam Muslim no. 4200 dari hadits Abu Hurairah radhiallahu anhu secara marfu’:

Apabila hari kiamat telah dekat, maka jarang sekali mimpi seorang muslim yang tidak benar. Dan orang yang paling benar mimpinya di antara kalian adalah yang paling benar ucapannya. Mimpi seorang muslim adalah sebagian dari 45 macam nubuwwah (wahyu). Mimpi itu ada tiga macam:
Mimpi yang baik sebagai khabar gembira dari Allah.
Mimpi yang menakutkan atau menyedihkan, datangnya dari syetan.
Mimpi yang timbul karena ilusi angan-angan, atau khayal seseorang.Karena itu, jika kamu bermimpi yang tidak kamu senangi, bangunlah, kemudian shalatlah, dan jangan menceritakannya kepada orang lain.”
....................

Dari Jabir, ada seorang arab badui datang menemui Nabi lantas berkata, “Ya rasulullah, aku bermimpi kepalaku dipenggal lalu menggelinding kemudian aku berlari kencang mengejarnya”. Nabi lantas bersabda kepada orang tersebut, “Janganlah kau ceritakan kepada orang lain olahan syaitan yang mempermainkan dirimu di alam mimpi”. Setelah kejadian itu, aku mendengar Nabi menyampaikan dalam salah satu khutbahnya, “Janganlah salah satu kalian menceritakan olahan syaitan yang mempermainkan dirinya dalam alam mimpi” [HR Muslim no 6063].

....................

Hadis di atas jelas melarang kita menceritakan mimpi buruk kita dengan orang lain kerana dikhuatiri akan membahayakan selain memudaratkan. Kita rujuk pula hadis di bawah ini bagi pemahaman yang lebih jelas

....................

Dari Abu Sa’id Al Khudriy ra. Bahwasannya ia mendengar Rasulullah SAW bersabda: ”Apabila salah seorang diantara kamu bermimpi dengan impian yang disukainya, maka sesungguhnya impian itu dari Allah Ta’ala, oleh kerana itu hendaknya ia memuji kepada Allah dan menceritakannya kepada orang lain.”

Dan di dalam riwayat lain dikatakan:”Janganlah ia menceritakan impian itu kecuali kepada orang-orang yang disukainya.” Dan apabila ia bermimpi dengan impian yang tidak disukainya maka sesungguhnya impian itu dari setan, maka hendaklah ia berlindung diri dari kejelekan impiannya dan janganlah ia menceritakan impian itu kepada siapapun juga, karena impian itu tidak akan membahayakan dirinya.” (HR Bukhari dan Muslim)

....................

Dejavu.. Pernahkah anda mendengar perkataan tersebut? Dejavu ada kaitan dengan mimpi. Seperti yang saya katakan di atas mimpi merupakan alamat awal mengenai kejadian akan datang. Dejavu merupakan keadaan di mana kita pernah melaluinya. Keadaan di mana kita melaluinya sebelum ini kadang-kadang ianya berasal dari mimpi. Di alam manakah kita dapat melihat dan merasa keadaan pada masa hadapan? anda carilah jawapan sendiri.. he he.. ingat.. jangan taksub sangat..

Apa yang saya faham, mimpi sebenarnya tidak boleh ditakwilkan kerana ia lebih dekat kepada menilik nasib. Namun begitu, kerana sifat manusia yang ingin tahu, beberapa hadis dan cerita mengenai mimpi di telaah bagi memahaminya. Di bawah ini saya sertakan link mengeni mimpi dan takhwilnya.


Semasa era Nabi Yusuf a.s yang diceritakan dalam al-quran selain kitab lama injil dimana Nabi Yusuf bermimpi. Kisah Nabi Yusuf mendapat keistimewaan dalam Al-Quran. Berikut beberapa tafsiran mimpi yang dibuat oleh ayahda Nabi Yusuf a.s mengenai mimpi iaitu Nabi Ya'kub dan kisahnya:

....................

"(Ingatlah), Ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: 'Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku."' (QS. Yusuf: 4)

"Ayahnya berkata: 'Hai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada saudara-saudaramu, maka mereka membuat makar (untuk membinasakan)mu. Sesungguhnya setan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia.'" (QS. Yusuf: 5)

"Dan demikianlah Tuhanmu, memilih kamu (untuk menjadi nabi) dan di ajarkan-Nya kepadamu sebahagian dari tabir mimpi-mimpi." (QS. Yusuf: 6)
....................

Begitulah beberapa kisah tentang mimpi. Sekiranya terdapat kekeliruan mengenainya saya memohon maaf dan sekiranya terdapat kesilapan maka tegurlah saya dengan berhikmah supaya dapat saya memperbetulkannya. Jangan terlalu taksub dengan mimpi dan berserahlah kepada yang esa segala kemungkinan akan datang ataupun masa lalu. Terima kadaq dan kadar yang telah ditetapkan olehnya kerana segala yang berlaku di langit dan dibumi ada hikmatnya tersendiri. Hanya yang esa sahaja tahu mengenai zat-zatnya.

Reactions:

1 comments:

  1. Pada pendapat saya pula mimpi adalah sesuatu yang ghaib hasil dari imej-imej yang kita rakam semasa kita sedar selain imejinasi kita semasa kita terjaga. Namun mimpi juga merupakan perkara ghaib yang datang dari alam ghaib bergantung kepada keadaan seseorang. Mimpi di olah dari perasaan semasa tidur. Semasa kita tidur semua anggota badan kita dalam keadaan delta kecuali otak. Sikiranya anda pernah membaca ilmu tentang matrik

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.