اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

PEMBUNUHAN KEJAM DAN PANDANGAN ANDA DARI SUDUT MANA?



Video ini memberi saya rangsangan untuk mengupas apakah pendapat saya mengenai kejadian seperti ini dan impaknya kepada masyarakat seluruh dunia. Terlebih dahulu saya huraikan apa yang berlaku berdasarkan info yang saya cari.

Kejadian ini berlaku di Sialkot, Pakistan. Remaja dua beradik, Mughees (17 tahun) dan Muneeb (16 tahun) ini telah dibelasah sehingga mati, kemudian diheret ke tengah pekan untuk digantung atas tuduhan mencuri oleh sebilangan orang kampung. 

Apa yang menyedihkan, mereka dibunuh pada bulan puasa. Difahamkan, hebahan mengenai mereka mencuri adalah tidak benar, tetapi lebih kepada sikap cemburu dan busuk hati oleh orang-orang tertentu di kampung tersebut kerana pencapaian adik beradik ini yang cemerlang. Namun orang kampung telah membuat keputusan sendiri dengan menyeksa mereka sehingga mati.

Kebiasaannya orang yang mempunyai kurang ilmu pengetahuan akan bertindak sedemikian. Apakah ilmu yang di tuntut di perkampungan yang benama Sialkot hanya sekadar di buku sahaja dan tidak di amalkan ataupun mereka sebenarnya di kalangan orang yang tulik. Siapakah yang patut dipersalahkan dalam hal ini? adakah kerajaan yang memerintah? penduduk yang hanya mementingkan kekuasaan? Guru-guru yang mengajar? Ibu bapa yang mendidik?.

Sedikit sebanyak kejadian ini mencalit minyak hitam pada nama Islam di bumi Pakistan. Banyak juga yang mengherdik dan menghina Islam kerana kejadian ini. Tidak kurang juga ada yang menyatakan kekejaman ini lebih terserlah dalam agama lain contohnya di brazil dan sebagainya. Selain itu, ada juga terdapat individu yang tidak mempercayai tuhan mengherdik dan menghina orang-orang yang mengamalkan agama. Apapun pendapat mereka saya tidak juga berkata benar dan tidak juga berkata salah. Saya dengan agama saya dan kamu dengan agama kamu.

Pelbagai persepsi yang dibuat oleh individu yang menyaksikan video tersebut. Saya juga kesal dengan apa yang saya tonton. Tindak-tanduk penduduk kampung tersebut bagaikan tiada tamadun dan jauh sekali dengan sifat manusia berakal.

Pada waktu dan saat ini, kita sukar untuk mentafsirkan mengenai kebaikan dan keburukkan. Kadang-kadang kebaikkan kita sebenarnya merupakan keburukkan kita dan keburukkan itu adalah kebaikkan. Anda pula bagaimana?

Reactions:

1 comments:

  1. Pelbagai persepsi yang dibuat oleh individu yang menyaksikan video tersebut. Saya juga kesal dengan apa yang saya tonton. Tindak-tanduk penduduk kampung tersebut bagaikan tiada tamadun dan jauh sekali dengan sifat manusia berakal.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.