اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

CAKAP BESAR JIKA TERBABAS PASTI KENA LIBAS

Pernahkah anda berjumpa dengan individu yang suka cakap besar? Dalam sepuluh orang berapa orang yang cakap besar? Setiap orang mempunyai garis panduan mengenai seorang yang cakap besar dan anda pula bagaimana? Pada pendapat anda apakah perkara pertama yang anda fikir jika berjumpa dengan orang yang suka cakap besar?



Dalam sepuluh orang yang anda jumpa, berapa orang yang anda jumpa individu yang cakap besar? Apakah itu CAKAP BESAR? Cakap besar adalah simpulan bahasa yang bermaksud meninggi diri dan contoh ayat ialah "Si Anu suka bercakap tentang kekayaan dan kemasyurannya."

Nak lebih jelas lagi mengenai cakap besar? Kita ikuti perbualan di bawah ini:

A: Awak tahu tak bagaimana nak jawab soalan sejarah ni?
B: Jawapan macam tu pun kau tak dapat jawab ke?
A: Peperiksaan minggu depan la..
B: Minggu depan bukannya esok hari.
A: Yela.. kita kena buat persediaan awal.
B: Ala... Kacang jerr soalan tu. Aku kenal pembuat soalan tu.
A: Kau kenal dia tapi soalan tak kenal engkau wei.
B: Aku lain dari kau.. Kau tak payah risau la.

Selepas peperiksaan..

B: wei.. ko dapat markah berapa?
A: Alhamdulillah... Lulus cemerlang.. dan kau pulak dapat berapa?
B: Aku gagal la.. Itulah yang buat aku bengang nih!!
A: Apasal kau bengang wei?
B: Aku nilah yang paling rajin antara korang tolong cikgu Sejarah. Tapi ini yg ku dapat.
A: Takkan perkara tu kau nak campur.. Aku pun ada tolong jugak tak bising pun.
B: Takpa aku tak kisah.. peperiksaan sebenar aku jawab dengan pejam mata jerr.

Daripada dialog di atas kita faham bahawa si B suka meninggi diri dan asyik bercerita mengenai kebaikkan dirinya sahaja dan sombong dalam menerima pendapat kawannya. Bukankah mudah nak memahami apakah maksud cakap besar.

Di bawah ini adalah komen-komen rakan-rakan yang terpilih mengenai orang yang cakap besar.



Begitulah komen-komen rakan-rakan yang terpilih. Masing-masing mempunyai pendapat mengenai Cakap Besar. Tak kisahlah apa pendapat mereka yang penting kita jangan menjadi salah satu golongan yang cakap besar kerana orang yang cakap besar membuatkan orang lain berasa meluat atau INGARRR (kak lehot style).

Apa yang saya kongsikan di sini adalah untuk peringatan kepada diri saya dan pembaca yang budiman lagi kacak kiut miut dan lawa sokmo. Apa yang saya sampaikan jika salah di mata anda tegurlah saya dengan berkhidmah dan bukan dengan sumpah seranah yang tidak bertemadun. Renung-renungkan dan selamat beramal.



Reactions:

1 comments:

  1. Begitulah komen-komen rakan-rakan yang terpilih. Masing-masing mempunyai pendapat mengenai Cakap Besar. Tak kisahlah apa pendapat mereka yang penting kita jangan menjadi salah satu golongan yang cakap besar kerana orang yang cakap besar membuatkan orang lain berasa meluat atau INGARRR (kak lehot style).

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.