اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

KAMU FAHAM KE MAKSUD MENGHINA & LAYAK KE KAMU?

Faham ke tak faham jika kamu menghina sememangnya kamu tidak faham. Ada beberapa perkara yang boleh kita hina yang telah pun di gezetkan iaitu merejam atas kesalahan maksiat dengan keadaan dan waktu tertentu. Tetapi kita tidak layak untuk menghina makhluk tuhan. Siapa pun dia dan apa sahaja kekurangan dia itu adalah sebaik-baik ciptaan tuhan.



Kadang-kadang kita ni lupa bahawa apabila kita menghina seseorang sebenarnya kita menghina tuhan yang mencipta kita. Sempurnakah kamu sehingga kamu menghina orang lain. Menghina ni lebih kepada menyentuh kelemahan orang lain yang sememangnya ianya adalah ketentuan baginya. Teguran dengan hinaan adalah perkara yang berbeza.

Antara sedar tidak sedar, remaja zaman sekarang ada yang suka memanipulasikan ayat-ayat yang baik. Manipulasi tersebut menjurus kepada hinaan terhadap tuhan yang mencipta mereka. Contoh ayat yang menghina ialah "Insya Alright" dan "Astagahimagazine" dan "astarfirullahhimagazine". Perkara ini dijadikan satu habitat dan bahan ketawa. Hinaan ini mungkin disebabkan kurangnya pengetahuan agama atau mereka dengan senang hati untuk mempermainkannya.

Di dalam facebook, blogger, wordpress dan sebagainya juga mengandungi coretan hinaan. Perkara ini berlaku terutamanya akibat daripada pergaduhan, salah faham dan sebagainya. Tahukah anda, sekiranya anda membuat hinaan ke atas seseorang ini bermakna anda menjatuhkan maruah individu yang dihina terutama yang di tulis dalam laman sosial, blogger, wordpress dan sabagainya. Bukan anda seorang sahaja yang melihat penulisan anda tetapi hampir beratus malah beribu orang melihat penulisan anda. Akibat dari itu maka ianya boleh meninggalkan kesan emosi yang tidak baik terhadap individu yang dihina dan anda pula bergelak ketawa serta senang hati membuat hinaan. Cuba anda bayangkan jika anda ditempat individu tersebut..

Mungkin anda membuat hinaan kerana nafsu amarah anda terhadap seseorang tetapi menyentuh kelemahan atau kekurangan orang lain bukan jalan untuk menyelesaikan masalah tetapi sebaliknya akan menambah masalah anda. Cuba bayangkan sekiranya hinaan itu boleh menyebabkan individu yang dihina mendapat penyakit kemurungan yang teruk dan boleh membawa maut. Dosa anda boleh dikatakan sama dengan membunuh. Sekiranya individu yang dihina tersebut membuat laporan ataupun tindakkan saman ke atas anda maka ini juga boleh mendatangkan masalah kepada anda.

Berdiri hadapan cermin dan perhatikan wajah anda dan susuk tubuh anda. Tanya kepada diri sendiri, adakah anda sempurna dan layak untuk sombong dengan tuhan dengan menghina ciptaannya yang lain? Tanya kepada diri sendiri bagaimanakah sekiranya anda dihina atas kekurangan anda sendiri dan apakah perasaan anda?.. Dengan cara ini anda dapat muhasabah diri anda untuk lebih faham mengenai hinaan.

Saya membuat artikel ini bukanlah untuk menghina individu yang kuat menghina tetapi sebaliknya saya berniat untuk memberi peringatan kepada pembaca dan diri saya sendiri mengenai kelemahan kita dan keterlanjuran kita. Tidak kira manusia, binatang dan alam sekitar kita, kita memang tidak layak untuk menghinanya.
Kita manusia ni memang seringkali membuat silap dan bukankah tuhan memberi jalan kepada kita untuk meminta maaf dengan sebenar-benar taubat untuk menyelesaikan masalah. Cari kongklusi dan fikir-fikirkan.

Reactions:

1 comments:

  1. Kadang-kadang kita ni lupa bahawa apabila kita menghina seseorang sebenarnya kita menghina tuhan yang mencipta kita. Sempurnakah kamu sehingga kamu menghina orang lain. Menghina ni lebih kepada menyentuh kelemahan orang lain yang sememangnya ianya adalah ketentuan baginya. Teguran dengan hinaan adalah perkara yang berbeza.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.