اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

RESEPI KEK COKLAT KUKUS


Bahan-bahannya ialah :


  1. Tepung Gandum 2 cawan (ikut la cawan saiz apa pun, guna cawan ni untuk sukatan dalam resepi ni.)
  2. Serbuk koko 1 cawan (guna serbuk koko Van Houten la, baru best)
  3. Susu pekat manis 1 tin (tin yang panjang 250g)
  4. Gula pasir 1 cawan
  5. Telur 4 biji
  6. Minyak masak Mazola atau Daisy 1 cawan
  7. Air panas 1 cawan
  8. Soda bikarbonat 1 sudu kecik (jangan terlebih lak, nanti rasa pahit)


Cara-cara nak masak :
  1. Pukul telur ngan gula. (Kalau takde mixer, guna blender pun boley..)
  2. Ayak tepung, koko dan soda bikarbonat.(campur skali)
  3. Gaulkan bahan yang diayak tadi dengan susu manis.
  4. Masukkan campuran telur yang dah dipukul tadi.
  5. Gaulkan rata. Guna senduk ke, sudu ke, kacau, jangan tak kacau.
  6. Masukkan minyak masak. Gaulkan rata-rata.
  7. Masukkan air panas. Gaulkan rata gak.
  8. Masukkan bahan ni dalam loyang. Tak payah letak minyak atau marjerin kat loyang tu.
  9. Kukus selama 1 jam.
sumber : rainienoe

Reactions:

3 comments:

  1. Pukul telur ngan gula. (Kalau takde mixer, guna blender pun boley..)
    Ayak tepung, koko dan soda bikarbonat.(campur skali)
    Gaulkan bahan yang diayak tadi dengan susu manis.
    Masukkan campuran telur yang dah dipukul tadi.
    Gaulkan rata. Guna senduk ke, sudu ke, kacau, jangan tak kacau.
    Masukkan minyak masak. Gaulkan rata-rata.
    Masukkan air panas. Gaulkan rata gak.

    BalasPadam
  2. tambah topping di luar...pkey whipping cream n coklat masakan...sedapppp:)

    BalasPadam
  3. tambah topping di luar...pkey whipping cream n coklat masakan...sedapppp:)

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.