اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

DIFINISI VIRUS DAN FUNGSINYA



DEFINISI
Malicious Code atau malcodes adalah suatu program, sama ada macro ataupun script yang dapat diekses dan dibuat dengan tujuan untuk merosak sistem komputer, jadi tidak salah jika saya katakan kod jahat/perosak. berbeza dengan Bug, bug adalah suatu program yang salah, yang secara tidak sengaja dibuat oleh programmer, tetapi jika bug ini benar-benar mengganggu, tidak ada salahnya juga masuk kategori malicious code. Dahulu digunakan istilah Malware ( malicious software ), tetapi istilah ini bermakna sempit, sehingga e-mail palsu yang notabene bukan suatu software tidak masuk kategori ini. Oleh karena itu sampai sekarang menggunakan istilah malcode bukan malware.

KLASIFIKASI
1. Virus
Program yang dapat mengcopi dirinya sendiri dan memberi kesan ke atas komputer tanpa diketahui  oleh user. Virus terdiri dari kumpulan kod yang dapat memodifikasi target kodeyang sedang berjalan, atau dapat pula memodifikasi struktur internal target kod, sehingga target kod tidak dapat berjalan. Virus kadang-kadang menampilkan pesan yang tidak kita sukai, merosak paparan, merosak data dan sebagainya. Virus masih dapat dikalsifikasikan menjadi Boot Virus (virus yang berada di boot sector, muncul ketika komputer dibuka), File virus (virus yang memberi kesan kepada program exe), Multipart virus (menyerang boot sector dan file), dan Macro virus (menyerang dan memberi kesan kepada office document).Contoh virus: Brain, Ohe half, Die hard, XM/Laroux, Win95/CIH

2. Worm
Program pengganggu yang dapat menyebar dan menggangu komputer lain tanpa harus mengkopikan induknya pada komputer lain tersebut, dengan kata lain mengkopi dirinya sendiri ke hanya memory komputer, bezanya dengan virus tadi adalah virus menggangu target kod sedangkan worm tidak, hanya berada di memory. Contoh worm: I-Worm/Happy99(Ska), I-Worm/ExploreZIP, I-Worm/PrettyPark, I-Worm/MyPics

3. Trojan
Trojan atau trojan Horse sengaja dibuat dengan tujuan yang jahat. Trojan tidak dapat melahirkan  dirinya sendiri, biasanya dibawa oleh suatu program utility lain. program tersebut mengandungi trojen dan trojan itu “berlakon” seolah-olah suatu program tersebut. Trojan ini tidak berbahaya sampai dilakukan eksekusi pada program. tetapi biasanya trojan ini tersembunyi dari aplikasi utama sehingga user secara tidak sengaja akan membuka program yang sebenarnya adalah trojan. Aktiviti trojan biasanya menghapus file, mengcapture password, dan sebagainya. Trojan dapat dibezakan menjadi dua yaitu DOS Trojan (berjalan under DOS, mengurangi kecepatan komputer dan menghapus file) dan Windows Trojan (berjalan di Mic. Windows). Contoh Trojan Horse: Win-Trojan/Back Orifice,Win-Trojan/SubSeven, Win-Trojan/Ecokys(Korean)

4. Spyware
Program pengganggu yang dapat membahayakan privasi dari user. Program ini terinstall secara diam-diam pada komputer user dan dapat merakam seluruh aktivitas komputer/semua kegiatan privasi.

5. Hoax
Hoax ini adalah seperti rumors atau berita yang sangat tidak penting dan bahkan berita tidak benar yang tersebar dan disebarkan melalui e-mail, chat, blog dan sebagainya.

6. Joke
Program ini membuat komputer seolah-olah menjadi blank dan terjadi sesuatu seperti terserang virus, tetapi sebenarnya tidak.

Reactions:

0 comments:

Catat Ulasan

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.