COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

POSTING TERAKHIR 2011 JOM SAKSIKAN

GUNUNG BERAPI PALING AKTIF

NEGARA YANG TIADA SISTEM KETENTERAAN

NEGARA YANG TIDAK SESUAI UNTUK MELANCONG

NEGARA YANG MISKIN

NEGARA YANG BANYAK MENGAMALKAN RASUAH

PEMIMPIN KEJAM

ANJING TIDAK SUKA JUTIN BIBIR

KONTROVESI PEMIMPIN MALAYSIA INDONESIA 2012

KONTROVESI KIAMAT SEBELUM 2012

LEDAKAN SUPERNOVA MATAHARI 2013 BUKAN 2012

KECILNYA KITA MANUSIA DI BUMI INI

BICARA PADA DIRI SENDIRI APA YANG BERLAKU DI SEKELILING KITA SEBENARNYA

KISAH MUSLIMIN NEIL ARMSTRONG ASTRONOT US DAN AZAN

Neil Armstrong dikatakan adalah orang yang pertama mendarat di bulan. Neil pergi ke bulan menggunakan pesawat angkasa USA bernama Apollo, bersama rakannya Buzz Aldrin. Pergi ke bulan merupakan perkara yang amat menakjubkan bagi Neil. Panorama dan pengalaman tersebut tidak akan pernah luput di dalam pemikiran Niel.

30 Tahun telah berlalu, ketika itu Neil mengambil keputusan untuk bercuti. Dia banyak menghabiskan masa cutinya di Mesir dan ini merupakan kali pertama beliau mengunjungi Kairo. Ini merupakan pengalaman baru Neil mengunjungi dunia Islam dalam rangka lawatannya mencari hiburan dan menenangkan fikiran setelah penat menghabiskan masanya untuk bekerja.

Apa yang berlaku di Mesir, Niel bersama rakan-rakannya yang lain sampai ke sebuah hotel yang terletak di tengah Kota Kairo. Setelah mengurus pendaftaran untuk menginap di hotel tersebut, dengan perlahan dia menuju ke bilik hotelnya untuk berehat setelah penat menempuh perjalanan yang jauh dari Amerika menuju ke Kairo. Ketika Niel berbaring di tempat tidurnya, tiba-tiba terdengar seruan Azan.

Allahuakbar... Allahhhuakbar..

ketika Niel mendengar seruan tersebut, dia teringat sesuatu bahawa dia pernah mendengar seruan ini. Niel cuba meneliti kembali di manakah dia mendengar seruan ini. Niel cuba mengingat kembali apa yang dilaluinya sebelum ini tetapi dia tetap tidak mampu untuk mendapat jawapannya.

Kemudian dia duduk, berdiri dan berjalan mundar mandir sambil mengambil makanan ringan sebelum turun ke tingkat bawah untuk makan malam.

Ketika Niel sedang menjamu selera sambil berborak dengan rakan-rakan selawatannya dia sekali lagi terdengar kumandang azan dari salah satu menara masjid yang berdekatan dengan hotel tersebut. Dia terdiam sejenak dan cuba mengingati kembali dimanakah dia pernah mendengar seruan ini. Dia cuba menghayati kalimat azan.

Dia kemudian memanggil pelayan restoran dan bertanya dengannya "Adakah kamu boleh berbahasa Inglish?"

Si pelayan menjawab : "Ya boleh sedikit-sedikit"

Niel tersenyum & berkata : "Seruan apa yang kedengaran sebentar tadi?"

Pelayan itu kemudian menjawab : "Maaf saya tidak faham apa yang dimaksudkan oleh tuan"

Neil kemudian menyebut : "Allahu akbar.. Allahu Akhbar"

Pelayan itu kemudian berkata : "Itu panggilan untuk bersolat, panggilan kepada seluruh kaum muslimin untuk pergi ke masjid untuk melaksanakan solat dan ianya berlaku 5 kali sehari"

Niel pun mengucapkan terima kasih kepada pelayan tersebut atas penjelasannya dan kemudia dia menyambung makan malamnya sambil duduk diam tanpa berkata apa-apa. Tiba-tiba dia bangkit dan meninggalkan rakan-rakannya lalu naik menuju ke kamarnya sambil duduk berfikir. "Aku pasti mendengar salah satu filem yang pernah aku tonton" sejenak dia berfikir "ataupun mungkin di tempat lain?"

"Ah tidak, bukan filem!!..  aku mendengar dengan telinga ku sendiri yang bergema di udara, tetapi di mana?" dia mengelamun memikirkan seruan tersebut sehingga ketiduran. Ketika fajar menjelma, Neil terbangun dan sekali lagi dia mendengar seruan azan.

Allahu akhbar... Allahhuakbar...

Dia pun segera bangkit, duduk di tepi beranda dan cuma mengamati seruan azan tersebut. Neil teringat kembali apa yang berlaku 30 tahun lalu yang merupakan tempoh gemilang dalam hidupnya. Ketika itu dia merupakan salah satu astronot kapal angkasa USA yang juga merupakan kapal angkasa USA yang mampu mendarat ke bulan. Tiba-tiba dia sedar... "Ya.. di sanalah aku mendengar seruan ini untuk pertama kalinya dalam hidupku". 

Kemudia dia berseru dalam bahasa Inglish tanpa sedar, "Wahai tuhan yang maha suci, ya tuhan, benar aku ingat bahawa di sanalah iaitu di permukaan bulan buat kali pertama aku mendengar seruan tersebut dan kini aku mendengarnya di Kairo iaitu di bumi"

Dalam hatinya berharap untuk mendengar seruan itu lagi. Dia mengelamun sehingga pagi dengan harapan dia dapat mendengar seruan itu lagi. Tetapi seruan yang ditunggu tidak kunjung tiba.

Akhirnya dia bangkit dari tempat tidurnya dan bersiap untuk sarapan pagi. Dia kemudian terus keluar bersama rakan-rakanya manakala seluruh panca inderanya begitu sensitif untuk mendengar seruan itu lagi. Dia ingin meyakinkan dirinya dan memberitahu rakan-rakannya yang lain mengenai apa yang dialaminya.

Rombongan kemudian melawat di sebuah muzium Fir'aun dan pada ketika itu dia mendengar lagi laungan azan yang mengalun merdu dengan irama yang indah dari sebuah pembesar suara yang boleh di dengar seluruh pelawat di mezium. Neil kemudian meninggalkan rombongannya dan berjalan menuju ke arah seruan itu sambil mengamatinya. Dia kemudian memanggil rakannya "apakah awak dengar apa yang saya dengar"

"Ya" jawab mereka.

"Tahukah anda semua di mana aku pernah mendengar seruan ini sebelum ini? Aku mendengarnya di permukaan bulan pada tahun 1969."

Rakanya kemudian memanggil Neil "Mr. Armstrong, mari kita ke sana untuk berbicara sebentar". Kemudian mereka berdua pergi ke salah satu sudut dan mulai berbincang mengenai perasaan anehnya.

Tidak lama kemudian.. Neil meninggalkan rombongan dan mengambil teksi dan terus pulang ke hotel, diwajahnya kelihatan kemarahan dan emosi yang berkecamuk. "Bagaimana mungkin dia berkata bahawa aku mengada-ngada dan mereka-reka cerita serta aku telah gila." fikirnya.

Neil berdiri di biliknya selama dua jam sambil dan kemudian baring sambil menunggu seruan itu berkumandang semula... Pada ketika itu seruan azan bergema..

Allahu Akhbar.. Alllahhhuakhbar...

 Neil bangkit dan berdiri di jendela untuk mengamati azan itu semula. Kemudian dia berkata, "Tidak, aku belum gila, aku tidak gila, aku bersumpah demi tuhan bahawa inilah yang aku dengar di permukaan bulan."

Neil turun lambat untuk menikmati hidangan kerana tidak mahu bersua muka dengan rakannya.

Perkara ini berlangsung sehingga hari terakhir tempoh lawatan tersebut. Kesemua rombongan balik semula ke Amerika.

Di Amerika, Neil berusaha mendalami ilmu agama Islam, pada ketika itu dia mulai tertarik dengan Islam. Akhirnya, beberapa bulan kemudian, dia mengumumkan dia masuk Islam secara rasmi dan pada masa yang sama dalam wawancara dia menyatakan dia masuk islam kerana dia telah mendengar azan dengan telinganya sendiri di permukaan bulan.

Asyahadua an laaa ilaaha illallahhhhh
Wa Asyhadu anna muhammadar Rasullallahhhh..

Tidak lama kemudia, dia menerima sepucuk surat dari NASA, surat itu merupakan surat pemecatannya dari NASA. Sebab dan musabab dia dipecat tidak dapat diterangkan disini kerana tidak saya tidak jelas mengenainya.

Neil Armstrong berseru dalam sebuah majalah. "Memang aku kehilangan pekerjaanku, tetapi aku menemukan Allah"

Allahualam..



TRADISI STREKA BUAH DADA UNTUK ELAK MAKSIAT

Pelbagai cara dan ragam yang mungkin kita tidak jangkakan di dunia. Perkara yang tidak pernah terlintas di benak fikiran kita. Tradisi ini hanya di amalkan di Afrika dan Cameroon. Payudara kanak-kanak yang masuk akil baligh akan disterika untuk membantutkan tumbesarannya. Proses ini akan menghancurkan payudara supaya tidak tumbuh dengan normal.

Tiada siapa yang akan membantu sekalipun terdengar teriakkan dan rintihan kanak-kanak ini semasa di sterika oleh ibu bapa mereka. Teknik ini bagi mengelak maksiat dan mengurangkan nafsu lelaki untuk bersetubuh dengan wanita.

Cara seperti ini sememangnya radikal dan kejam. Mungkin daya pemikiran mereka terlalu rendah dan tidak terdedah dengan dunia sebenar. Tradisi seperti ini tidak berasas. Anda nilai lah sendiri.

Jom kita lihat video di bawah ini.


TERUNGKAI MISTERI BURUNG CENDERAWASIH/SYURGA/PHEONIX

Terdapat pihak tertentu yang mempercayai burung cenderawasih kononnya berasal dari kayangan…malah ia tidak pernah menjejakkan kaki ke bumi sepanjang hidupnya melainkan untuk mati. Pelbagai cerita mistik dan misteri diceritakan mengenai cenderawasih dan ia disebarkan menerusi lisan sehingga ramai berasa taksub apabila mendengar keajaiban burung tersebut.

Lebih membingungkan adalah bangkai burung itu dipercayai tidak akan reput…malah bulu pelepahnya dapat dijadikan pelaris menyebabkan ramai pihak sanggup membayar ribuan ringgit untuk memdapatkan bangkai hidupan itu…malah burung phoenix yang tertera dalam lagenda China dan Bird of Paradise dalam masyarakat juga dipercayai sebagai burung cenderawasih. Ada yang mempercayai bahawa burung tersebut bukan berasal dari alam dunia ini…malah memiliki pelbagai khasiat…sudah melewati zaman berzaman tetapi persoalannya…betul ke?

Misteri burung cenderawasih dipercayai mula wujud dalam kepercayaan bangsa melayu selepas diceritakan dalam sebuah kitab kuno Tajul Muluk. Nak jadi cerita…berpandukan kitab kuno tersebut…satu artikel mengenai keajaiban burung cenderawasih mula tersebar meluas ke seluruh negara majalah, surat, dan flyers…tidak dapat dipastikan siapekah penulis asal artikel tersebut…tetapi infonye berbunyi seperti berikut :

“Sahibul hikayat diriwayatkan Kitab Tajul Muluk…mengisahkan seekor burung bergelar cenderawasih. Ada pun asal usulnya bermula dari kayangan. Amatlah jarang sekali orang memiliki cenderawasih kerana burung ini bukanlah berasal dari bumi. Dinyatakan lagi dalam beberapa kitab melayu lama sekiranya cenderawasih turun ke bumi nescaya berakhirlah hayatnya. Ia akan mati sekiranya menjejak kaki ke bumi.”

“Namun yang peliknye cenderawasih tidak reput seperti bangkai binatang lain kerana ia dikatakan hanya makan embun syurga. Ia mengeluarkan wangian yang sukar digambarkan. Cenderawasih mati dalam pelbagai keadaan. Ada yang mati dalam keadaan terbang, istirehat dan tidur.” “Burung ini terkenal di nusantara dengan panggilan cenderawasihbagi masyarakat cina pula…in dipanggil Phoenix dan penduduk eropah mengenalinye sebagai Bird of Paradise.”

“Dinyatakan lagi bahawa cenderawasih memiliki pelbagai kelebihan…seluruh badanya termasuk isi perut dan bulunye mempunyai khasiat misteri dan kebanyakanya digunakan untuk perubatan.” “Namun…ramai memburunye kerana ‘tuah’ cenderawasih digunekan sebagai pelaris. Mengikut mereka yang ditemui memakainya menyatakan bulu cenderawasih ini pelaris paling besar…hanya orang yang memilikinya yang akan tahu akan kelebihanya.”

Teori
Setelah mendengar kisah2 misteri seperti diatas…penyelidik mula melakukan kajian bagi merungkai segala auta seperti diatas…selepas beberapa lame melakukan kajian…didapati hampir semua dakwaan seperti diatas adalah auta dan tidak berasas.



Dakwaan kononye cenderawasih berasal dari kayangan dan hanya turun ke dunia untuk mati sebenarnya tidak betul..kerana burung tersebut memang wujud didunia ni…kajian penyelidik mendapati cenderawasih boleh dijumpai dikawasan hutan tropika di Australia Timur, Irian Jaya, Papua New Guinea dan kepulauan Maluku. Malah kat Taman Burung KL pun ada dipamerkan 3 ekor cenderawasih dari spesies Paradise Apoda tahun 2001.

Kajian juga mendapati cenderawasih dikelaskan kepade 43 jenis spesies yang berbeza mengikut beberapa ciri…antaranya saiz dan warna bulunya…spesies cenderawasih paling besar berukuran 44 sentimeter panjang manakala paling kecik 16 sentimeter panjang.

Cenderawasih jantan didapati lebih cantik kerana memiliki warna bulu yang lebih menarik dan kembang…mereka juga akan melakukan satu gerakan tertentu bagi memikat burng betina dalam tempoh mengawan…ia mampu bertelur antara 1 hingga 3 biji sebelum mengeramnya dalam tempoh 14-16 hari.

Dakwaan bahawa cenderawasih memakan embun syurga juge didapati auta! kerana burung itu hidup dengan memakan buah, telur semut, cengkerik dan labah-labah. Dakwaan mengatakan cenderawasih yang mati tidak reput pun auta!!!! gak kerana bangkai haiwan itu didapati diawet sebelum dipamerkan dimana-mana pameran.

Justeru macam mane kisah dongeng ini bermula??
Ia berlaku sekitar abad ke 18 dan 19…iaitu ketika zaman penjajahan British dibeberapa pelusuk dunia…bangsa barat itu tiba disuatu kawasan dan mendapati masyarakat peribuminye memakai hiasan kepala yang cantik dan menarik…hiasan kepala itu diperbuat daripada bulu cenderawasih jantan…lantaran tertarik dengan kecantikan bulu burung tu gamaknya…maka masyarakat peribumi berkenaan pun menghadiahkanlah seekor cenderawasih yang dah mati tetapi diawet terlebih dahulu kepada penjajah British…kaki burung tersebut turut dipotong.

Selepas beberape lama…penjajah British itu hairan melihat burung tersebut kerana mendapati bangkai burung itu tidak langsung mereput…maka mereka mule menganggap bahawa burung itu ajaib dan berasal dari kayangan..seterusnya…fahaman sonsang barat itu merebak ke tanah melayu. Macam mana pulak dakwaan bahawa burung cenderawasih mampu menjadi pelaris dan membawa keuntungan berlipat kali ganda??

Bangkai burung itu mungkin digunakan dalam amalan sihir untuk dijadikan pelaris…sebab barang bernajis dan haram termasuk bangkai haiwan turut dijadikan antara bahan dalam upacara kurafat tersebut…hakikatnya perniagaan dan usaha itu menjadi laris bukan berpunca dari tuah burung cenderawasih tetapi akibat bantuan jin dan syaitan yang jelas bertentangan dengan syariat Islam


DATUK AMAR MOHAMAD ASFIA MENGGANTIKAN GABENOR?

Mohamad Asfia Awang Nassar telah dianugerahkan pangkat Datuk Amar dan kini gelaran beliau adalah Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nasar.
Berkuatkuasa esok 29 haribulan Disember 2011 jam 10 pagi Datuk Amar Asfia Awang Nassar akan menggantikan sementara tanggungjawab dan kerja-kerja Gebenor kita yang mengambil cuti selama sebulan.
Ini adalah perutusan daripada Datuk Amar Asfia untuk tatapan rakyat…Kami berharap apa yang telah dipertanggungjawabkan kepada beliau akan terlaksana dengan bijak dan saksama.
Era globalisasi telah mengubah cara komunikasi masakini. Ledakan teknologi maklumat memaksa organisasi untuk terus berubah bagi menyesuaikan diri dengan trend dan kehendak masakini demi kelangsungan hidup.
Saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada pengurusan Dewan Undangan Negeri Sarawak kerana telah mengikuti perkembangan semasa dengan pembinaan Laman Web.

Usaha ini adalah selaras dengan kehendak masakini, lebih-lebih lagi dalam usaha kerajaan untuk mewujudkan Kerajaan Elektronik (e-Government) di samping mengorak langkah ke arah pencapaian Wawasan 2020. Laman Web ini diharap akan dapat mendedahkan Dewan Undangan Negeri Sarawak kepada pihak umum. Lazimnya, maklumat tentang Dewan Undangan Negeri (salah satu daripada tiga komponen kerajaan di dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen) amat jarang dan payah untuk diperolehi. Kini tidak lagi demikian. Paparan Laman Web Dewan Undangan Negeri Sarawak ini diharap dapat mendedahkan segala maklumat tentang cabang Legislatif di Negeri Sarawak.
Selamat melayari.
(DATUK AMAR HAJI MOHAMAD ASFIA BIN AWANG NASSAR)
Speaker
Dewan Undangan Negeri Sarawak

SUMBER : Whizzekid

APA ITU RINDU DAN KESUNYIAN

Setiap orang pasti pernah merasai rindu dan sesunyian. Setiap orang juga mempunyai cara tersendiri untuk meluahkan rasa rindu dan kesunyian. Ada yang menggunakan kata-kata, lisan dan perbuatan. Ada yang kasar, lembut dan kadang-kadang buat-buat gila. Ini merupakan reflek atau tindak balas setiap individu apabila menghadapi rindu atau kesunyian.

Jom kita mengenali rindu terlebih dahulu. Menurut Syeikh al-Qadhi Muhammad Ahmad Kan’an dalam kitabnya fiqh Mazhab Abu Hanifah mengklafikasikan "rindu adalah perasaan yang datang apabila kita mencintai sesuatu sama ada mencintai tuhan, manusia, haiwan ataupun suasana". Saya terjemahkan maksud rindu secara am tanpa menyentuh hukum. Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai hukumnya tanya lebai Ustaz Azhar.

Pada pendapat saya, rindu adalah anugerah dalam perasaan dimana cara mengubatinya ialah datang dekat kepada sesuatu yang dirindui. Rindu kalau tidak di kawal atau ditangani dengan bijaksana boleh membuatkan kita sakit dan kadang-kadang terdapat individu yang benci dengan perasaan rindu. Rindu juga membuat seseorang keliru, bagaimana untuk menghadapinya dan menyelesaikannya.

Terdapat beberapa cara untuk menangani rindu. Cara yang utama dan pertama ialah datang dekat kepada sesuatu yang kita rindui. Tidak semua mampu melakukannya dan ianya terlalu komplek untuk dimengerti. Rindu pada sesuatu yang bukan hak kita adalah sesuatu yang sukar. Maka cara untuk mengatasinya bukanlah mendekatinya. Mari kita lihat perkara asas yang terdapat dalam rindu. Rindu itu ada apabila kita mencintainya. Mencintainya menyebabkan kita sentiasa mengingatinya. Jadi.. proses terbalik harus dilakukan untuk menangani rindu pada bukan hak kita iaitu dengan melupakannya.

Melupakan sesuatu bukanlah perkara yang mudah dan ianya tidak akan pernah hilang dalam benak fikiran kita. Sebaliknya kita hanya dapat mengurangkannya melalui teknik-teknik tertentu iaitu teknik mengatasi kesunyian. Sebentar lagi saya akan kongsi bagaimana hendak mengatasi kesunyian.

Jom kita mengenali kesunyian. Kesunyian berlaku apabila kita merasakan suasana yang berbeza ataupun luar dari kebiasaan kita atapun kita kehilangan sesuatu. Kesunyian kalau tidak diatasi dengan bijak boleh menyebabkan kita mereng. Jadi, jadilah bijaksana dalam menghadapi kesunyian.

Di sini saya senaraikan beberapa teknik-teknik menghadapi kesunyian:
  1. Fahamilah bahawa kesunyian itu anugerah maka redhalah.
  2. Jumpa atau keluar bersama rakan-rakan atau berjumpa dengan orang yang anda ingin jumpa.
  3. Terlibat dalam apa-apa aktiviti dimana anda boleh berjumpa rakan-rakan baru.
  4. Mencabar diri dalam sesuatu yang sukar yang menggunakan kretiviti yang tinggi.
  5. Mengambil resiko untuk mendapatkan kebaikan. Ini akan menjadikan anda lebih fokus tentang sesuatu.
  6. Lebih memahami mengenai perbezaan kesepian dan kesendirian.
  7. Berhubung dengan komuniti dalam talian iaitu dalam laman sosial secara sihat.
  8. Jangan terlalu memikirkan kesepian. Fikir mengenai perkara lain seperti sponsor saya makan.
Di bawah ini merupakan video muzik mengenai rindu. Tajuknya "Rindu setengah Mati" dari D'Masiv. Pelik ke perkataan rindu setengah mati? Pendapat saya, itu tidak mustahil.. Anda mungkin akan jumpa manusia yang rindunya membawa mati.. adoi... kesian.. apapun yang berlaku.. cuba dapatkan nasihat doktor pakar... jom layan...





SEGELINTIR LELAKI & PEREMPUAN SELEPAS BERNIKAH

Ini lah dia hasil menggunakan perkataan hipokrit bukan pada tempatnya. Meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya adalah zalim. Dulu saya ada buat artikel mengenai hipokrit dan diharap pembaca ada membacanya. Artikel tu banyak orang copy & past dalam email serta blog. Kalau jumpa lerr. Artikel tu berasal dari FB saya sendiri. Masa tu belum aktif lagi menulis dalam beloya2u.com. Then saya copy dan masuk dalam beloya2u.com.

Di bawah ini merupakan video perangai wanita dan lelaki selepas berkahwin. Al-maklumla.. Sebelum bernikah.. semua tak tunjuk.. bila dah bernikah.. haaa.. ambik kau... Apapun yang anda lihat.. bagi saya zaman sekarang banyak yang dah berubah. Ilmu tentang rumah tangga memang didedahkan di Malaysia. Sebelum berkahwin.. kenalah kursus dulu..

Kursus pra perkahwinan mengajar individu bagaimana hendak mengharungi rumah tangga. Kursus ni dibuat untuk muslim sahaja. Kalau agama lain buat jugak.. elok lagi.. sebab dengan cara begini, setiap pasangan bersedia mengharungi bahtera rumah tangga. Ilmu rumah tangga ni bukan macam ilmu matematik atau geografi. Pemahaman dan tolak ansur yang diterapkan dalam presentation penceramah banyak memeberi tunjuk ajar.

neway.. tengok, faham dan jadikan tauladan..






DURIAN MEMANG SEDAP

Durian dikenali dalam bahasa saintifik durio zibethinus yang juga sebagai raja buah kerana duri keras pada kulitnya serta rasanya begitu sedap sekali. Apabila memikirkan Durian, sudah tentu terlintas di fikiran kita bahawa durian boleh menyebabkan panas badan. Disebabkan itulah, durian seringkali dijadikan objek dalam iklan air badak atau air cap kaki tiga.

Mari kita semak khasiat buah durian yang orang kurang ambil tahu. Berikut adalah kandungan yang terdapat dalam buah durian:
  1. Vitamin A: 20-30 I.U.
  2. Asid Askorbik: 23.9-25.0 mg
  3. Vitamin E: "tinggi"
  4. Kalsium: 7.6-9.0 mg
  5. Fosforus: 37.8-44.0 mg
  6. Potasium: 436 mg
  7. Thiamina: 0.24-0.352 mg
  8. Riboflavin: 0.20 mg
  9. Niacin0.6: 83-0.70 mg
  10. Zat besi: 0.73-1.0 mg
  11. Gula (purata) 12.0 g
  12. Protin: 2.5-2.8 g
  13. Lemak: 5.33g
  14. Serat: 3.8 g
  15. Jumlah Karbohidrat: 30.4-34.1 g
  16. Kalori: 144
Durian dikatakan mempunyai anti-oksidan yang tinggi yang juga dapat menurunkan kadar kolestrol dan membersihkan darah. Durian sedap dan berkhasiat dimakan sebaik buahnya gugur sehingga 4 hari. Kualitinya semakin berkurang selepas seminggu ia dipungut. Durian juga sesuai dimasak kuah dengan gula melaka dan daun pandan. Ia juga dijadikan tempoyak sebagai pes.

berikut adalah koleksi durian yang pelik di asia





REMAJA 16 TAHUN DIBERI DADAH, ROGOL SERTA DIKURUNG

Kuching, Batu Kawah. Seorang gadis yang berusia 16 tahun dari keluarga yang susah telah disuntik dengan dadah dan dirogol sekurang-kurangnya lima lelaki selepas ditipu oleh seorang wanita yang menawarkan pekerjaan kepadanya.

Mangsa dari Batu Kawah yang tahu suspek keluar dengan beliau pada pagi Rabu selepas diberitahu bahawa dia boleh membantu di gerai buah-buahan di sana untuk mendapatkan wang.




Remaja yang datang dari keluarga miskin memutuskan untuk berbuat demikian tetapi sebaliknya dibawa ke sebuah motel di mana sejenis dadah telah disuntik ke dalam dirinya. Dia tidak mampu untuk melawan balik apabila dia telah dipaksa untuk melakukan hubungan seks.

Pada keesokan harinya, dia berpindah ke motel lain dan sekali lagi disuntik dengan dadah dan dia tidak mampu untuk melawan balik dan dipaksa untuk perkhidmatan dengan ramai lelaki.

Pada malam Jumaat kira-kira 11 malam, suspek membawa gadis itu ke pasar raya di Batu Kawah. Apabila mendapat peluang untuk melarikan diri, dia kemudian memberitahu ibunya pengalaman pahit tersebut. Satu laporan polis telah dibuat di Batu Kawah.

Pada petang Sabtu suspek datang ke rumahnya dan memberi amaran untuk tidak membuat apa-apa laporan atau dia akan diculik dan akan dirogol sekali lagi. Bimbang dengan keselamatan sendiri, mangsa membuat laporan polis buat kali kedua di balai polis Simpang Tiga.

Pada tengah malam, polis menahan suspek berusia 29 tahun dari kawasan penempatan semula BDC dan ditahan untuk soal siasat.

Ketua Polis Daerah Kuching, Mun Kock Keong mengesahkan bahawa suspek telah ditangkap dan mereka mencari dalang  kepada kes ini.

Suspek telah diperintahkan supaya ditahan reman selama empat hari sementara menunggu siasatan polis.

Beliau berkata suspek akan didakwa di bawah Seksyen 14 Akta Anti pemerdagangan dan jika sabit kesalahan, pesalah boleh dikenakan penjara tidak lebih daripada 20 tahun atau denda.

Info : Sarawakupadate

GADIS TAKUT VIDEO SEKS NYA DI TONTON IBU

Kuching, Matang Jaya. Seorang remaja perempuan telah membuat laporan polis berikutan kekasihnya mengugutnya untuk mengedarkan aksi ranjangnya. Remaja tersebut berumur 21 tahun yang juga tinggal di Matang Jaya, Kuching Sarawak. Remaja tersebut membuat laporan polis kerana khuatir video tersebut ditonton oleh ibunya.



Kekasihnya pula yang berumur 35 tahun pada September lepas tidak mahu berpisah dengannya dan terus mengugutnya akan memuat naik video tersebut di internet untuk ditonton oleh dunia.

Mereka telahpun menjalinkan hubungan sejak beberapa bulan lalu dan remaja perempuan tersebut akhirnya memutuskan untuk berpisah.

Polis bagaimapun sedang membuat siasatan mengenai kes ini.




Info : Sarawakupdate

FAHAM KEHENDAK PASARAN (KISAH WRIGLEY)

Willliam Wrigley Jr. membesar di Philadelphia, Pennysylvania. Ayahnya adalah seorang pengilang sabun dan sebagai budak kecil, beliau menggunakan bakul bagi menjual sabun cuci di merata lorong di bandar itu.

Pada 1981, ketika berusia 29 tahun, Wrigley berpindah ke Chicago, Illinois dengan membawa wang sebanyak US$32.00. Beliau berhasrat memulakan perniagaannya sendiri dengan menjual apa yang diketahuinya sebagai baik iaitu "Sabun Wrigley". Wrigley memberikan serbuk penaik sebagai insentif kepada pekedai. Tidak lama kemudian serbuk penaiknya menjadi popular daripada sabun. Oleh itu, beliau beralih kepada perniagaan serbuk penaik.

Menjelang 1982, Wrigley menawarkan dua bungkus gula-gula getah sebagai hadiah bagi setiap tin serbuk penaik yang dibeli oleh pelanggan. Sekali lagi hadiah yang ditawarkan menjadi lebih popular daripada produk utama jualannya. Oleh itu, wrigley memutuskan menceburi bidang perniagaan gula-gula getah. Hari ini gula-gula getah Wrigley terkenal di seluruh dunia.

Kisah ini memberi erti bahawa. Jika membuat satu perniagaan, jangan syok sendiri tetapi hendaklah memikirkan kehendak pasaran.



MEMORIAL KEJADIAN TSUNAMI 26 DISEMBER 2004







BILAKAH MUSIM MENGAWAN

Ada ke istilah musim mengawan bagi manusia. Rata-rata yang saya baca, mengawan dikaitkan dengan binatang sahaja dan istilah tersebut tidak diguna pakai untuk manusia. Namun begitu, perkataan tersebut menjadi kebiasaan digunakan untuk manusia mungkin kerana kelucuannya digunakan untuk manusia.

Fenomena yang berlaku di Malaysia musim majlis pernikahan dilangsungkan kebiasaannya pada musim cuti sekolah dan musim cuti sekolah yang panjang kebiasaannya jatuh pada bulan disember setiap tahun. Pada bulan Disember pula adalah musim hujan dan dikatakan pada musim hujan merupakan masa yang sesuai untuk melakukan persetubuhan suami isteri kerana pada ketika itu superma amat aktif sekali.

Pada bulan Disember pasti ramai rakan-rakan yang menerima jemputan majlis perkahwinan. Fenomena ini memang normal kan. Disebabkan itulah maka dikatakan pada bulan Disember merupakan musim mengawan.

Apa yang anda bayangkan dengan perkataan mengawan? Mungkin ada antara anda yang membayangkan mengawan adalah proses persetubuhan antara lelaki dan wanita. Mungkin juga semua berfikiran begitu kerana terbiasa. Pemahaman tersebut memberi respon masyarakat menggunakan perkataan mengawan pada bulan Disember.

Istilah mengawan juga sering digunakan untuk remaja yang mencapai akil baligh. Dikatakan apabila remaja sudah masuk ke tingkatan 4 maka ketika itu adalah musim honeymoon ataupun musim mengawan yang di perkatakan oleh sesetengah pihak. Istilah tersebut digunakan kerana pada umur tersebut remaja yang kurang pengetahuan akan mencuba perkara baru dan kebanyakkannya mamai dibawa ongbak rindu. Ketika mereka melangkah tingkatan 5 tempoh mengawan dikatakan hilang serta merta kerana mereka fokus dengan ujian terpenting mereka iaitu SPM, dikononnya cerita.

Saya juga sering menggunakan istilah tersebut ke atas kucing saya yang tidak kira masa musim mengawannya. Asalkan kucing saya dah mencapai akil baligh pastinya kucing saya tidak senang duduk di rumah. Ada sahaja masanya menghilang entah ke mana. Apakah jadahnya kejadian ini terjadi? itulah kekesalan saya terhadap kucing jantan saya yang suka mengikut kucing betina balik rumah. Jadi.. jangan biarkan dunia anda menjadi seperti kucing jantan saya.

Video di bawah ini hanyalah lampiran artikel ini dan tidak ada kena mengena dengan tajuk di atas. Jangan pula anda tak tengok video ni yerrr. terbahak-bahak ketawa tengok ustaz azhar buat ceramah tapi pengisiannya ada. Hujung video jer ada problem sikit.. takpe ler.. 



PERASAAN DI KALA FENOMENA BANJIR

Banjir sering dikaitkan dengan perkataan "Malapetaka". Banjir juga banyak memberi impak negatif kepada sistem ekonomi dan perhubungan. Seringkali juga banjir meragut banyak nyawa dan merosakkan harta benda. Kesimpulannya banjir memberi ekspresi sedih kepada semua orang apabila melihatnya.

Setiap kali berita banjir di paparkan di dada surat khabar ataupun di kaca televisyen malah internet, pasti ada yang akan menggelengkan kepala ataupun bersyukur kerana di tempat mereka tidak dilanda banjir.

Bagaimana pula perasaan mangsa-mangsa banjir. Saya sendiri pernah menghadapi banjir pada tahun-tahun lepas. Banjir besar yang pernah melanda di Kuching Sarawak. Pada masa itu, sistem hubungan dan jalan raya lumpuh. Tetapi syukur alhamdulillah kerana banjir tersebut tidak berlarutan sehingga seminggu.

Banyaklah tenaga sukarelawan dikerah untuk membantu mangsa-mangsa yang terperangkap dalam banjir. Pelbagai gelagat dan cerita yang kedengaran ketika membuat rondaan keselamatan semasa banjir. Saya sendiri juga tidak terlepas dari menjadi sukarelawan membuat rondaan keselamatan semasa banjir.

Melihat kepada riak wajah mangsa-mangsa banjir. Kelihatan mereka tersenyum sahaja dan tidak nampak kesusahan di hati. Saya bertanya kepada rakan-rakan di mana rumah mereka ditenggelami air. Rata-rata mereka senyum sambil menceritakan saat-saat mereka menghadapi banjir.

Apakah erti semua itu? Senyum sokmo jer diaorang. Pada masa yang sama saya berbincang dengan mereka apakah perasaan mereka ketika banjir. Mula-mula sahaja nampak risau dan selepas itu tersengeh-sengeh macam kambing mengawan. Sebenarnya tidak semua merasa sedih ketika banjir. Ada juga yang enjoy ataupun keriangan ketika banjir. Seolah-olah banjir adalah pesta air. Tidak kiralah yang tua ataupun yang muda.

Ada yang bangga ketika banjir kerana memiliki cerita yang hebat seperti berjumpa dengan sang buaya dan menyelamatkan binatang ternakkan seperti kambing, ayam dan sebagainya. Pelbagai kaedah yang kreatif muncul ketika itu untuk membuat sampan. Ada yang membuat rakit. Semuanya seakan bermain dengan air. Sukar untuk digambarkan perasaan tersebut. Saya juga sebenarnya suka bermain dengan air ketika banjir dan menjadi hero banjir.

Ini bermakna perasaan ketika banjir adalah berbeza bagi yang melihat dan mengalaminya. Mungkin juga banjir yang meragut nyawa dan banjir yang memusnahkan harta benda lebih menyedihkan. Mungkin tahap banjir bagi orang-orang yang riang melihat banjir tidak merasa impak yang banyak.

Apapun situasi atau perasaan ketika banjir. Ianya sebenarnya memberi pengalaman baru kepada mangsa dan pada masa itu hero-hero muda dan tua keluar untuk membantu. Bukan selalu dapat bantu orang ketika banjir.

Ini hanyalah pendapat saya dan terpulang kepada anda untuk menilainya...


MENGENALI IMPLAN PAYUDARA/BUAH DADA

Jumlah waninta yang tidak bersyukur dengan ukuran buah dada semakin banyak dan statistik dari American Society Of Plastic Surgeons menunjukkan hampir 300,000 wanita di Amerika melakukan tumbesaran payudara pada tahun 2010. Perkara ini juga merebak ke asia. Dari hari ke hari perkara ini mula meningkat berikutan pendedahan dan promosinya sercara senyap.

Implan payudara mengikut hukum Islam adalah haram dan berdosa kerana ianya mengubah ciptaan yang esa. Buah dada yang kecil sedikitpun tidak memudaratkan seseorang. Selain itu, kesan dari pengubahan ini juga memberi efek negatif. Nanti saya akan bincangkan mengenai efek negatif membuat implan buah dada. Apakah jadahhhh.. ha hadoi...

Kebanyakkan dari kita sukar untuk membezakan payudara yang sudah mengalami proses implan dan payudara yang tidak menggunakan implan. Implan kebiasaannya menggunakan silikon. Terdapat 5 ciri utama payudara yang menjalankan proses implan:

Jarak terlalu dekat
Kebanyakkan wanita mempunyai jarak payudara sekitar 7cm. Tetapi dengan membuat proses implan, jarak tersebut akan akan berkurang. Ketika membuat proses implan, kebiasaannya doktor bedah memasang silikon dengan merapatkan kedua-dua belah payudara.

Terlalu tinggi.
Ciri yang paling ketara ialah payudara nampak terlalu tinggi ke dada. Payudara secara normalnya sejajar dengan ketiak.

Kelihatan seperti tembikai.
Payudara kebiasaannya kelihatan seperti buah betik tetapi jika seperti tembikai ianya merupakan pentanda payudara itu tidak asli. Payudara asli melentur bahagian bawah dan tidak mekar seperti selepas implan.

Kelihatan parut
Parut ini tidak akan hilang pada beberapa bahagian payudara. Doktor kebiasaannya akan membuat beberapa potongan untuk memasukkan silikon. Parut akan kebiasaannya kelihatan di bahagian bahawa payudara, puting, ketiak atau di atas lingkungan puting.

Terdengar bunyian.
Untuk menjejak kesan ini, anda memerlukan telinga yang begitu tajam dan sensitif serta dalam suasana yang sunyi. Wanita yang membuat implan kebiasaannya akan menghasilkan bunyian ketika mereka sedang bergerak. Perkara ini terjadi sekiranya implan tidak di isi dengan sepenuhnya sehingga terdapat udara di dalamnya yang menghasilkan bunyi.

Seterusnya kita akan membincangkan kesan negatif melakukan implan payudara.

  1. Berdosa besar.
  2. Implan boleh pecah bila-bila masa (tiada jaminan bila ianya akan pecah)
  3. Pembekuan darah boleh berlaku selepas implan.
  4. kanser payudara.


BAGAIMANA CINTAI 2 INSAN DALAM SATU MASA

Siapa yang pernah menghadapi situasi mencintai 2 orang dalam satu masa? Ini masalah bagi wanita dan tak jadi masalah bagi lelaki. Bagi yang muslim la. he he.. Bujang 3 kalau dah kahwin bagi lelaki. Masih ada kekosongan 3 la maksudnya.. Pasti ada yang mengetap bibir bila isu poligami ini disentuh. Bukan isu itu yang saya nak kongsikan di sini.

Mencintai dua insan dalam satu masa adalah perkara yang tidak mustahil. Kadang-kadang perasaan itu menyebabkan seseorang keliru dengan diri sendiri. Keliru kerana terpaksa membuat pilihan. Persoalan yang timbul adalah... adakah aku cinta ataupun aku suka? Adakah aku cinta ataupun aku simpati? Adakah aku cinta ataupun aku senang bersama?.. Pelbagai soalan yang muncul tetapi tak ada jawapan yang dijumpai. Normal bah itu.. Apabila seseorang berada dalam kekusutan maka sukarlah untuk dia menemui jawapan.

Bagaimana hendak menghadapinya?

Jom kita mengenali cinta terlebih dahulu. Cinta sememangnya sukar untuk di simpulkan kerana ianya terlalu kompleks. Tetapi setiap orang tahu bahawa cinta memberi makna pengorbanan ataupun sanggup bekorban apa saja. Cinta membuat seseorang mamai dan sentiasa mengelamun untuk memilikinya dan bersamanya. Pada saya, cinta itu harus ada 3 perkara, iaitu KASIH untuk kita menyayanginya, BERHARAP untuk kita merancang masa depan bersamanya dan PERCAYA untuk kita lebih selesa bersamanya. Mungkin ada pelbagai pendapat lagi mengenai cinta. Ada juga yang berpendapat cinta itu mesti ada IKHLAS, JUJUR dan KASIH SAYANG. Saya tak pandai nak huraikan sebab saya bependapat jujur dengan ikhlas adalah satu perkara yang hampir sama berbanding dengan pandapat saya.

Mungkin huraian di atas dapat membantu anda mengenali cinta. Adakah anda masih keliru?.. Carilah simtom-simtom yang ada pada diri anda yang ada persamaannya perasaan anda dengan si dia. Mencintai 2 orang dalam satu masa? Terdapat pelbagai cara dan teknik untuk menyelesaikannya. antaranya.. Memilih satu daripadanya, Meninggalkan kedua-duanya, Mencuba mencintai dua daripadanya atau ambil sahaja kedua-duanya (lelaki jer yang boleh). Kebanyakkannya akan memilih untuk memiliki salah satu daripadanya.

Kekeliruan membuat kita sukar untuk memilih. jadi buat soalan di bawah ini dan jawab sendiri:

  1. Siapakah yang saya inginkan sebenarnya? (Ujian lebih mengelamun dengan siapa?
  2. Adakah dia mencintai saya? (ujian jeles untuk mengetahuinya)
  3. Adakah saya senang berbicara dengan dia? (ujian kematangan)
  4. Adakah dia mampu membimbing saya? (tengok keputusan ujian agamanya)
  5. Adakah dia lelaki sejati? (Lelaki sejati adalah lelaki yang diberi keburukkan dan membalas kebaikan)
  6. Adakah dia sanggup susah bersama saya? (Ujian pergi tracking)
  7. Adakah dia serius bersama saya? (Dia bawa anda jumpa keluarga ke tidak)
  8. Adakah simtom Kasih, mengharap dan percaya saya kepadanya ada? (lu fikirlah sendiri)
Buat dua nama yang anda cintai dan jawab soalan di atas. Yang mana rasanya lebih dekat dengan anda. Ujian di atas boleh digunakan oleh lelaki dan wanita. Bagi soalan yang menjurus kepada satu jantina sahaja. Skip lah yer..

Saya bukanlah orang yang bijak pandai dalam bercinta.. Tetapi boleh la kongsi-kongsi pengalaman dan info. Kalau yang betul-betul keliru. Bolehlah bertemu atau berbicara dengan rakan terdekal yang boleh dipercayai dan boleh memberi nasihat. Pastikan yang matang.

oklah.. renung-renungkan dan selamat beramal.





JOM HADAPI BANJIR DENGAN BIJAK

Dalam bulan Disember setiap tahun merupakan bulan kebiasaannya hujan turun tanpa henti. Sebab itulah banyak lagu yang didendangkan di radio mengaitkan bulan disember dengan hujan. Contohnya lagu aizat yang bertajuk "I GO". Dalam lagu tu senikatanya "The long December rain is falling now'. Apabila hujan tidak berhenti maka timbul pula satu fenomena lagi iaitu fenomena banjir.

Mengapa banjir terjadi. Pada zaman dahulu kala, adakah bajir juga berlaku?. Ya, pada zaman dahulu kala banjir juga berlaku. Bahtera Nabi Noh a.s sudah menunjukkan bukti. Tak payah mengeluh dengan apa yang terjadi. Mengambil langkah bijak dan profesional adalah perlu dalam menghadapi banjir.

Masalah-masalah yang berlaku semasa banjir ialah:

  1. Lemas.
  2. Terdedah kepada pelbagai jenis kecederaan seperti terpijak benda tajam atau terjatuh ke dalam longkang.
  3. Terkena renjatan elektrik.
  4. Terdedah kepada jangkitan penyakit seperti taun, ciri-biri dan demam kepialu.
  5. Terdedah dengan binatang berbisa seperti ular, kala jengking dan sebagainya.
  6. Kehilangan harta benda seperti berlaku kerosakkan.

Senarai di atas merupakan masalah yang timbul ketika banjir. Apapun keadaan banjir, pastikan anda mengambil langkah berikut :

  1. Pastikan semua suis elektrik dan suis utama dimatikan.
  2. Sediakan barang keperluan asas yang paling penting.
  3. Simpan semua dokumen penting dan barang beharga di tempat selamat.
  4. Awasi kanak-kanak ataupun orang dewasa yang perangainya macam kanak-kanak dan jangan biarkan mereka bermain di kawasan banjir.
  5. Pastikan rumah berkunci dan barang disimpan di tempat tinggi jika dipindahkan.
  6. Bersiap sedia untuk berpindah dan segera berpindah sekiranya di arahkan oleh pihak berkuasa.
  7. Jangan keluar rumah mengharungi air banjir kerana bimbang dihanyutkan air deras.
  8. Jangan memandu mengharungi air banjir kerana dikhuatiri kenderaan dihanyutkan.
  9. Simpat air bersih di dalam botol untuk kegunaan memasak dan minuman.
  10. Simpan nombor penting (ahli keluarga, jiran, balai polis, bomba) untuk kegunaan ketika kecemasan

Kesihatan adalah perkara utama yang harus dijaga semasa musim banjir. Ketika ini penyakit menular menunjukkan diri. ha hadoi.. langkah-langkah berikut yang anda perlu ambil perhatian :
  1. Sentiasa minum air yang telah dimasak.
  2. Makan makanan yang dimasak sahaja. Elakkan memakan makanan mentah seperti sayur-sayuran yang belum di masak atau ulam-ulaman.
  3. Tudung semua makanan dan jangan makan makanan yang terdedah.
  4. Jaga kebersihan diri dan kawasan sekeliling.
  5. Basuh tangan sebelum makan dan selepas ke tandas.
  6. Guna tandas yang sempurna.
  7. Buang sampah ke tempat yang betul.
  8. Dapatkan suntikan vaksin mengikut nasihat doktor.
  9. Dapatkan rawatan segera sekiranya mengalami ciri-birit dan muntah-muntah.
  10. Baca "bismillah" sebelum makan ataupun semasa melakukan apa jua kerja.

Apa yang disenaraikan di atas adalah perkara-perkara yang anda perlu ambil perhatian. Tips di atas saya ambil dari keratan surat khabar lama. selain mengambil sedikit dari info-info yang saya temuduga dengan lebai google.

Apa yang saya kongsikan diharap dapat menjadi manafaat kepada pembaca setia beloya2u.com. 
(ni ha kat bawah ni lagu aizat sebut disember dengan hujan) ha hadoi.. (=..=)


AZAM 2011 VS AZAM 2012 VS KIAMAT

Begitulah fenomena pada bulan 12 pada setiap tahun. Semua orang akan membicarakan azam tahunan yang mungkin tercapai dan yang mungkin terkapai-kapai. Sudahkah azam tahun 2011 anda berjaya dan mungkin juga tidak berjaya. Tidak salah sekiranya azam tahun 2012 dipasang walaupun azam tahun 2011 belum tercapai.

Humor yang dibuat pada tahun 2012 sedikit sebanyak mempengaruhi azam tahun baru. Banyak antara ilmuan membicarakan kejadian yang akan berlaku pada 2012. Pelbagai andaian yang dibuat yang akan berlaku pada 2012. Tiada siapa dapat memastikannya adakah ianya benar-benar berlaku. Kalendar kaum Maya menjadi rujukkan barat untuk melihat tarikh kejadian huru-hara pada 2012 dan orang islam pula merujuk kepada hadis dengan apa yang akan berlaku pada akan datang.

Azam pada tahun 2012 mungkin agak lain dari azam pada tahun-tahun lepas. Berita mengenai kejadian 2012 memberi impak kepada azam akan datang ataupun hadis-hadis dan andaian kejadian 2012 hanya dijadikan tahi telinga. Terpulang kepada anda semua.

Apa pun azam anda. Berpegang kepada ini "Jika anda mengejar dunia maka anda akan dapat dunia dan jika anda mengejar akhirat maka anda akan dapat dunia akhirat"


USAH PUTUS ASA DENGAN BANTUAN DARI TUHAN

Kehidupan merupakan matapelajaran yang berterusan dan tanpa batasan. Selagi hayat dikandung badan maka selagi itu kita belajar mengenai kehidupan. Bagaimanakah caranya belajar mengenai kehidupan. Adakah caranya sama dengan cara kita belajar matematik, geografi, sains dan sejarah?. Sudah tentu tidak. Matapelajaran kehidupan merupakan subjek praktikal dan kita sentiasa diberi assignment ataupun tugasan untuk diselesaikan. Setiap tugasan mempunyai cabarannya tersendiri.

Melihat kepada kesusahan orang lain dan merasa kesusahan dalam diri sendiri merupakan ujian untuk anda naik ke peringkat seterusnya. Kebiasaannya apabila anda lulus ujuan UPSR maka anda akan naik ke tingkatan 1. Tetapi dalam subjek kehidupan... Sekiranya anda lulus maka anda akan lebih matang.

Kematangan dalam diri memberi kekuatan untuk meneruskan kehidupan. Kesusahan atau ujian yang kita alami janganlah dijadikan alasan untuk kita mengeluh. Rasanya ujian dan kesusahan yang kita rasai belum tentu besar dugaannya. Cuba pandang apa yang dilalui orang lain sebelum anda merasakan anda adalah orang yang malang.

Video di bawah ini memperlihatkan sesuatu mengenai seseorang menghadapi kesusahan berpuluh tahun tanpa tempat tinggal yang tetap. Dia berjuang dalam kehidupan demi sesuap nasi. Berusaha untuk kekal hidup walaupun susah. Fikir-fikirkanlah sekiranya anda merasakan diri anda susah. Jangan berputus asa dengan bantuan dari tuhan.


MEMBERI PERTOLONGAN TAK PERLU ALASAN

Memberi pertolongan tidak memerlukan alasan jika hati bersih dan tidak ada dendam serta hasad dengki.

Memberi pertolongan juga tidak perlu kita melihat latar belakang seseorang sama ada dari segi darjat, harta ataupun rupa. Kita hendaklah berbuat baik selagi kita boleh dan jangan pula antara kamu meminta pertolongan daripada rakan dan rakan tidak dapat membantu lalu kamu membenci rakan kamu kerana tidak membantu kamu. Kamu kenalah faham bahawa rakan-rakan kamu mempunyai kudrat dan alasan sendiri yang munasabah mengapa tidak membantu kamu. Mungkin mereka juga menghadapi masalah.

Video di bawah memang sejok hati melihatnya dan merasai kebaikkan itu manis. Kemanisan kebaikkan itu akan dirasai apabila kita ikhlas dengan kebaikkan.




CINTA BUTA ABJAD DAN MEMBUTA TULI

Betulkah cinta itu buta? Sebenarnya cinta itu tidak buta.. cuma membuat kita kabur sahaja. Adakalanya cinta itu membuta tuli. Orang yang kita tidak sangka akan dicintai kita sepenuh hati. Ada jugak yang melenting baca artikel saya. Lupakah saya cinta kepada tuhan? Ya pembaca yang saya hormati.. tanpa kamu siapalah saya. Cinta kepada tuhan adalah cinta yang hakiki. Dia memberi dan tidak meminta.

Apa yang saya nak bincangkan di sini ialah cinta manusia dengan manusia. Dikatakan cinta yang jauh perbezaan umur dan rupa serta darjat merupakan cinta yang luar biasa. Ada yang menerima cinta seperti itu malah ada juga yang menghina. Kepada yang menghina.. anda sebenarnya tidak memahami erti cinta.

Cinta terlalu kompleks untuk di simpulkan. Sehinggakan kadang-kadang banyak orang bertanya dengan sendiri... Mengapa aku cintakan dia? Ada pula yang tidak menemui jawapannya. Mengapa aku harus mencintai dia sedangkan dia tidak mempunyai ciri-ciri yang aku sebut sebelum ini.

Jangan sombong dengan diri sendiri apabila bercakap mengenai cinta. Jangan sombong mengatakan aku mahu pasangan aku camni, camtu, yang seperti ini atau yang seperti itu. Kena yang sebaliknya baru padan muka baru nak tergadah. Sebab itulah orang selalu sebut, hidup mati jodoh pertemuan semua kehendak tuhan. Bukan kita yang tentukan.

Ada yang malu kerana mencintai seseorang yang lebih berumur dari dirinya. Tidak kiralah anda lelaki atau wanita. Usahlah malu, usia adalah nombor sahaja dan ukuran kepada kekuatan hormon di dalam badan sahaja. Berfikiran positif. Jika sudah saling bercinta usahlah berasa malu. Kisah Nabi junjungan kita dengan isteri pertamanya memberi contoh yang jelas sekali dan isterinya yang terakhir juga memberi contoh yang jelas. Tak perlu malu. Anda yang mempunyai perasaan cinta dan bukannya orang lain. Perlukah kita takut dengan pemikiran orang lain. Jika begitu, anda sebenarnya takut melakukan banyak perkara, takut untuk mencuba. Pendek kata.. Anda adalah pengecut kerana takut apa yang orang lain fikirkan. 

Bukan anda melakukan kesalahan. Jika anda melakukan kesalahan barulah anda layak untuk takut dan malu. Ini bermakna anda melakukan kesalahan jika anda takut dan malu. Anda bersalah ke? anda tanya diri anda sendiri.

Tak kenal maka tak cinta. Itulah ungkapan yang biasa anda dengar kan? betul ke unkapan itu?. Betullah tu... Tidak semua orang benar-benar mengenali pasangan anda sehingga timbulnya perasaan cinta anda terhadap pasangan anda. Tetapi kadang-kadang ada antara anda bertanya dengan diri sendiri mengapa anda mencintai pasangan anda. kadang-kadang anda kategorikan cinta anda adalah membuta tuli. Boleh ke camtu? Sebenarnya ada sesuatu yang membuat anda tertarik dan mencintai dia. Mungkin sukar untuk diluahkan dengan kata-kata.

Rupa paras, usia, darjat atau kedudukan bukanlah petunjuk anda untuk mencintai dan dicintai. Itu semua hanyalah abjad dan ukuran atau hasta dalam kehidupan. Jika tuhan mengkehendaki anda untuk mencintai dia. Maka jiwa kacaulah anda.

Sekian harap maklum... he he... 

CINTA HENDAKLAH SALING MEMAHAMI ANTARA SATU SAMA LAIN

Kepada sesiapa yang tengah bercinta, pasti antara pasangan di luar sana tengah bahagia dan tidak kurang jua tengah bergaduh. Kepada yang tengah bahagia.. berpada-padalah dengan kebahagiaan kerana kedukaan akan menyusul. Sama-samalah kita beringat. Kepada yang berduka, percayalah bahawa hari esok memberi sinar baru samada dalam keadaan berpisah ataupun bersama.

Dalam bercinta, kita harus saling memahami antara satu sama lain. Bukan mengharapkan pasangan sahaja untuk memahami kita. Kalau kita terlalu mengharapkan pasangan sahaja memahami kita. Itu tidak adil. Anda tentu setuju jika saya mengatakan itu tidak adil kan? Apa yang saya tekankan di sini ialah saling memahami adalah kunci utama dalam hubungan.

Seperti situasi ini, Gegerl seroang wanita menyatakan bahawa pasangannya boboy tidak memahaminya kerana boboy seringkali cemburu buta apabila Gegerl bersama kawan-kawan lelakinya dan boboy pula menyatakan Gegerl tidak memahaminya kerana seringkali membuat dia cemburu. Dalam situasi ini, dua pasangan ini sebenarnya saling tidak memahami.

Sepatutnya Gegerl hendaklah memahami naluri Boboy yang sering cemburu. Itu petandanya Boboy mempunyai perasaan cinta dengan Gegerl dan Boboy harus memahami Gegerl mempunyai banyak kawan lelaki. Jadi bagaimana hendak membuat keadaan ini menjadi harmoni?

Dalam situasi ini, Gegerl haruslah mengurangkan perjumpaan dengan kawan-kawan lelakinya atau memperkenalkan kawan-kawan lelakinya dengan Boboy dan Boboy pula hendaklah tidak terlalu menyekat Gegerl untuk bersama kawan-kawan lelakinya sekiranya perjumpaan mereka di tempat terbuka. Di sini sifat bertolak ansur wujud dan kepercayaan dalam setiap pasangan di semat.

Merajuk merupakan perkara yang biasa dalam dua pasangan. Merajuk adalah perkara yang sukar untuk dijelaskan. Setiap orang mempunyai cara dan persepsinya sendiri mengenai merajuk. Ada antara kita merajuk dengan tidak menghubungi pasangan, menghukum pasangan, memutuskan hubungan, membunuh diri, berkata dusta, membrontak dan sebagainya. Pelbagai cara antara kita menunjukkan perasaan merajuk. Tidak kurang juga yang tidak tunjuk. Egolah katakan.

Merajuk adalah perkara biasa dalam dua pasangan bercinta dan jika anda terlalu keterlaluan atau merajuk dengan melampau boleh menyebabkan hubungan anda tidak tahan lama. Ini juga ada kaitan dengan saling memahami. Jika merajuk keterlaluan ini bermakna anda tidak memahami pasangan anda. Maka dengan itu, merajuklah dengan berpada-pada. 

Apa yang harus anda lakukan di sini ialah merajuklah dengan sederhana dan selepas itu jumpalah pasangan dan berbincang apa yang terbuku di hati dan bukannya hanya mendiamkan diri. Gunakan sebaik mungkin komunikasi dari hati ke hati. Cubalah memahami pasangan dan carilah jalan yang terbaik. Mendiamkan diri bukanlah jalan penyelesaiannya.

Membalas tindakkan pasangan merupakan kreteria merajuk. Membalas bukanlah tindakkan yang betul kerana ianya akan memudaratkan hubungan antara dua pasangan. Bertanyalah kepada pasangan sekiranya anda tidak berpuas hati dengan pasangan. Cara bertanya perlulah dengan hikmah dan bukan sumpah seranah dan pasangan yang satu lagi hendaklah menjawab dengan jujur apabila menerima soalan dari si dia. Jangan pula melenting. Ini kerana si dia ingin tahu dan cuba memahami anda.

Apa yang saya nak tegur di sini ialah. Apabila anda sayangkan seseorang janganlah ada sifat mementingkan diri sendiri. Asyik nak minta pujuk sahaja. Asyik nak jadi raja atau permaisuri sahaja. Pasangan kita bukanlah hamba untuk kita rajuk setiap masa. Hormatilah pasangan seperti dia menghormati kita. Jika sekiranya dia tidak menghormati kita, tegurlah dengan berhikmah dan bawa berbincang serta bukan membalasnya.

Ingat satu perkara yang saya nak tekankan di sini iaitu KOMUNIKASI DUA HALA. Komunikasi bermaksud berbincang. Lakukan komunikasi dua hala untuk mencari jalan penyelesaian dan bukannya terus memberontak.

Apa yang saya kongsikan di sini diharap dapat memberi maklumat berguna kepada pembaca. Apa yang kurangnya di sini adalah datang daripada saya  sendiri. Tegurlah saya dengan berhikmah dan apa yang baik di sini adalah datang dari pencipta kita.

Kongsikanlah artikel ini di wall FB, Myspace, Tagged dan laman sosial lain sekiranya anda merasakan pasangan anda tidak memahami anda dan sekiranya anda melihat pasangan anda membuat perkongsian artikel ini di wall mereka maka ini petanda pasangan anda ingin di mengerti. Sekiranya anda juga merasakan pasangan anda tidak memahami anda kongsikan artikel ini di wall anda juga. Jika kedua-duanya meletakkan artikel  ini di wall masing-masing maka bawalah berbincang.

LELAKI ADALAH PENIPU DAN WANITA BODOH DI TIPU

Hai.. Kasar tajuk. Bukan semua lelaki penipu. Begitulah juga perempuan tak semua bodoh ditipu. Tajuk tu sebenarnya adabtasi daripada perasaan seorang perempuan yang marah dengan bekas kekasihnya yang menipunya dan seorang lelaki yang marah dengan teman wanitanya kerana mudah terpedaya dengan pujuk rayu lelaki lain. Seimbang tajuk atas tu, tak berat sebelah.

Sejak dua menjak ni berita mengenai wanita yang ditipu oleh Mat-mat hitam dari Nigeria atau Afrika selalu sahaja menghiasai akbar-akbar tempatan. Jumlah tunai yang kena tipu pula bukan sedikit. Hampir semuanya bernilai melebihi 50 ribu. Itulah betulnya bertemu dengan lelaki penipu dan wanita bodoh ditipu. Bukan nak marahkan wanita-wanita yang tertipu. Cuma nak menegur. Tak nampak bodoh ke selepas mengetahui ditipu. Mat-mat hitam ni memang bijak menipu. Itulah lelaki penipu. Diaorang kadang-kadang guna gambar palsu. Hati-hatilah ye.

di bawah ini senarai wanita-wanita yang mudah ditipu:

Wanita yang terlalu mudah mempercayai lelaki.
Dah sayang la katakan, jadi apa sahaja yang lelaki/pasangan katakan, kepercayaan adalah seratus peratus. Bukan maksud saya percaya separuh-separuh atau percaya pasangan jangan sampai 100%, tetapi maksud saya mudah percaya yang membuta-tuli dan menerima apa sahaja tanpa menggunakan akal fikiran yang waras adalah amat tidak wajar.

Contoh mudah: Pasangan anda berkerja sebagai seorang kerani dan gaji bulanannya sebanyak RM1000.00 sebulan bersih(dah ditolak KWSP dsb.). Anda pula memang tahu status kewangan dan “pattern” perbelanjaannya. Dia ada banyak tanggungjawab, bil-bil untuk dijelaskan setiap bulan dan sebagainya. Kira gajinya cukup-cukup sahaja.

Satu hari dia membelikan anda cincin emas berharga RM700.00. Anda tanya, “Mana dapat duit?”. Dia kata, lama dah simpan khas untuk “surprise”kan anda. Oklah, boleh terima.

Bila anda tengok pakaiannya pula berjenama. Dia mula “shopping sakan” dan anda pun dia belikan bermacam barangan lagi. Anda tanya lagi, “Mana dapat duit?”. Dia kata, “ada la “bisnes” dengan kawan...” Anda pun percaya terus…

Soalan di sini, dalam senario di atas, tidakkah anda rasa musykil dan bermacam soalan lagi bermain dalam kotak fikiran tentang jawapan mudah seperti itu? Atau anda tergolong dalam wanita yang terus percaya 100% tanpa banyak soal lagi?

Ingat! Lelaki yang berterus-terang dan jujur dengan pasangannya akan menyatakan, menjelaskan dengan selengkapnya tentang apa yang ditanya atau diragui oleh pasangannya. Dia tidak akan menyembunyikan apa pun kerana baginya, wanita yang disayanginya bukan sahaja tempat berkasih, malah tempat berkongsi apa sahaja. Lagi pun, nak rahsia apa, bukan dengan orang lain?

Jadi, sekiranya ada sesuatu yang anda rasa ragu-ragu, perlu ditanya kepada pasangan anda, jangan tunggu, jangan simpan. Cuma pastikan anda bertanya kepada dia pada masa dan keadaan yang sesuailah. Percaya secara total dan “semborono” boleh meletakkan anda dalam bahaya.

Contoh dalam senario di atas tadi, menjadi rakan kongsi untuk mengedar dadah adalah maksud sebenar dia berkenaan ayat, “ada la bisnes dengan kawan…”.

Kalau ini berlaku… macamana?

Wanita yang “terdesak” untuk berkahwin.
Umur yang semakin lanjut membuatkan ramai wanita yang belum berpasangan risau akan status diri. Walaupun pada zaman yang semakin canggih ini, melihat wanita yang berkerjaya lewat berkahwin adalah perkara biasa, namun majoriti wanita yang semakin meningkat umurnya risau jika masih belum mempunyai pasangan hidup.

Kerisauan terhadap faktor umur yang meningkat, tekanan ibu bapa, pandangan masyarakat, dan juga kerisauan terhadap peluang untuk mendapatkan cahaya mata yang semakin kurang jika kahwin lewat mampu menyebabkan sesetengah wanita seolah-olah “terdesak” untuk mencari pasangan hidup.



Dalam keadaan seperti ini, kadangkala mereka boleh “terlepas pandang” tentang sikap, kualiti, dan peribadi lelaki yang dipilihnya itu.

Wanita yang berkahwin lewat pada zaman ini pula kebanyakannya berkerjaya secara tidak langsung membawa maksud mereka sudah mempunyai tahap kewangan yang stabil.

Ini memungkinkan mereka menjadi mangsa “buaya professional” yang sentiasa mencari peluang untuk mengambil kesempatan ke atas wanita seperti ini. Kalau anda dalam golongan wanita seperti ini, ingat… biar lambat, asal selamat!

Wanita “sosial”.
Ini bukan sosial dari segi terlibat dengan Mercy Malaysia ke, persatuan wanita di kawasan anda ke, atau perkara yang seumpamanyalah.

Sosial dalam hal ini ialah suka kepada “night life”, disko, berparti, “clubbing”, pergaulan bebas tanpa had dan hidup dengan falsafah “life is short, so have fun!”, atau “masa muda ni la nak rasa macam-macam..”. Fahamkan maksud saya?

Wanita-wanita ini (lebih ramainya gadis remaja), yang melibatkan diri dengan cara hidup bebas dan sosial seperti ini terang-terangan mendedahkan dan “mengiklankan” diri sendiri kepada “species” lelaki pemangsa wanita.

Bersosial tanpa batasan adalah di antara resepi utama yang menyebabkan ramai wanita dan gadis remaja ditipu sekaligus dirosakkan oleh lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Tepuk dada, tanya selera!

Wanita yang tidak mementingkan ilmu.
Wanita yang mementingkan ilmu dalam konteks percintaan, perkahwinan dan memilih pasangan hidup bukanlah bermaksud wanita yang mempunyai ijazah berjela-jela dari universiti terkenal. Bukan itu sahaja. Kalau itu yang dijadikan ukuran wanita berilmu, kenapa masih terlalu ramai wanita yang ditipu, dihina, dipermainkan, dan sebagainyalah oleh lelaki yang berbahaya?

Wanita yang berilmu dalam konteks ini ialah wanita yang mampu memandu dirinya supaya tidak “terpilih” lelaki penipu dan berbahaya. Sekiranya dia “terjebak” dengan lelaki penipu/berbahaya, dia tahu apa yang perlu dilakukan atau di mana untuk mendapatkan bantuan yang sewajarnya.

Ia juga bermaksud wanita yang mengetahui hak-haknya sebagai wanita dan sebagai seorang isteri. Wanita yang berilmu juga berani “membetulkan” keadaan dan mempertahankan haknya bila perhubungan/perkahwinannya terganggu/diganggu sama ada oleh pihak ketiga atau pasangannya sendiri.

Wanita seumpama ini mampu menjadi pasangan/isteri yang sentiasa menjadi kebanggaan pasangan/suaminya sendiri dan mempunyai segala sifat sebagai seorang yang cemerlang.

Wanita seperti ini, sentiasa cintakan ilmu. Sentiasa melengkapkan dirinya dengan ilmu selagi hayat dikandung badan.

Wanita yang mempunyai segulung ijazah atau Ph.D pun boleh ditipu dan dipermainkan lelaki “species berbahaya” ini…apatah lagi jika wanita yang hanya meletakkan 100% kebahagiaannya ke atas lelaki dan langsung tidak mahu atau mengambil mudah untuk meningkatkan ilmu dalam diri?

 Wanita yang memandang “faktor fizikal” sebagai salah satu ciri utama pada lelaki idamannya.
Mudah jatuh cinta dengan lelaki handsome? Atau mungkin juga lelaki “cute”, “macho”, dan mempunyai fizikal yang begitu menggoda hati?

Ingat..semakin “handsome”, “cute”, “sexy” seseorang lelaki itu, sebenarnya semakinlah anda sebagai wanita perlu menggandakan “sistem pertahanan” diri. Kalaulah ramai wanita boleh diperdayakan oleh lelaki yang TAK “handsome” dan seumpamanya, apatah pula risiko ditipu oleh lelaki yang “handsome”?

Ingat.. “handsome”, “cute”, dan seumpamanya itu pada seseorang lelaki sepatutnya BUKAN menjadi antara ciri-ciri utama lelaki idaman wanita. Ia sepatutnya hanya menjadi ciri-ciri “bonus” lelaki idaman wanita.

Nasihat untuk wanita yang mudah “cair” dengan lelaki seperti ini, dan menjadikan lelaki seperti ini sebagai “target” utama ciri bakal pasangan hidupnya: fikir masak-masak!

Anda mungkin sedang diperhatikan oleh “pemangsa handsome dan sexy” yang sentiasa mencari wanita untuk ditipu dan dipermainkan..

Wanita yang “sabar” tidak bertempat.
Wanita dalam golongan ini boleh kita katakan jenis yang selalu “makan hati berulam jantung”, atau mungkin juga dah sampai tahap “makan tangan berulam kaki”. Dia didera(fizikal atau perasaan), tidak dihargai, sentiasa diambil kesempatan oleh pasangan/suaminya namun masih tetap bersama lelaki itu walaupun dia sedar dia terseksa dan tertekan.

Soalnya di sini, bila diperlakukan sebegitu, dia hanya “berharap” pasangannya akan berubah pada satu masa nanti TANPA mengambil tindakan yang sewajarnya.

Tidak salah bersabar. Malah sabar adalah satu sikap yang baik, dituntut, terpuji, dan mulia. Namun demikian, sekiranya kesabaran itu akhirnya membawa mudarat terhadap diri sendiri, sesuatu perlu dilakukan.

Bersabar walau diperlakukan apa sahaja oleh lelaki/pasangan seperti ini seolah-olah memberi “lesen” kepadanya untuk terus mendera, menipu, dan menghina maruah wanita yang terlibat.

Ingat kata orang dulu-dulu… “sabar biarlah bertempat”.


Sumber :
Harian metro
Rahsia Cinta sejati
Resepi Cinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.