اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

NAK BANGKIT SIK PERLU JATUHKAN ORANG LAIN

Hakikat tok memang berlaku dalam masyarakat kita di Sarawak terutamanya lah. Aku pun hairan sebab sine2 pun aku pergi tauk ada sorang duak dari satu2 tempat ya mesti ada yang mulut becok suka nak ngembak cerita orang n sik jauh dari menokok tambah cerita yang menyebabkan cerita ya jadi fitnah semata-mata. Mana2 kitak orang yang bukan perange kedak ya memang kadang2 suka juak nak dengar apa di cerita oleh mulut becok ya. Sebabnya aku pun sik tauk. Orang kedak ya aku suka gelar sebagai Penjaja Dosa sebab nya menjaja dosa kepada yang mendengarnya. Fenomena tok berlaku memang dah berlaku sejak aku lahir kali. Tapi kinek tok bok aku faham kenak agama kita melarang kita mengumpat. Sebabnya menjurus ke arah ya. Sigek jak lah tek aku heran.. persoalan tok muncul di palak otak aku. "knak kita suka nengar pejaja dosa ya?". Bila aku fikir balit ada beberapa sebab kenak kita suka nak dengar cerita karut marut bertali barut ya kerana kita nak tauk pange orang sekeliling kita selain kita tok nak jenis yang ingin tauk. kedua sebabnya kita suka nangga orang jatuh, ketiga sebabnya kita maok nampak bagus gik dari orang dicrita penjaja ya. Yang lain nya kitak orang carik lah dikpun. Tapi 3 sebab yang aku sebut ya macam sik relevan jak kerana ada cara lain gik untuk kita dapat mengenali orang lain. Bagus ka kita dengar kejatuhan orang lain atau keaiban orang lain. then, if kita maok nampak bagus gik dari orang lain sik perlu kita nak nunjuk dengan penjaja ya. Tauk sik kitak orang, macam ni penjaja ya mengaibkan orang yang nya cerita ya.. macam ya juaklah penjaja dosa ya akan mengaibkan kitak orang. Yang memang hakikat yang perlu kitak orang terimak. Aku berpendapat apabila penjaja dosa ya muncul sebenarnya bukan setakat nya menjaja dosa dengan kitak orang tapi nya menabur racun dengan kitak orang n kitak orang adalah yang diracun. So.. terdapat duak kategori kat sitok.. peracun dengan yang diracun. Ada sigek gik kategori iaitu yang penuh pengertian. Yang penuh pengertian ya sik akan ambik bulat2 apa yang dicrita oleh penjaja dosa ya selain lebih suka merik nasihat kepada si penjaja ya supaya lebih bersikap membantu orang lain dari menjatuhkan orang lain.

Timbul gik lah soalan dari palak otak ku tok. Apa yang patut kitak orang polah sekiranya bertemu dengan orang yang dikegorikan sebagai penjaja dosa ya. Pendapat aku lah, kitak orang perlu nasihatkannya supaya lebih bersikap membantu dari menjatuhkan. Then.. kitak orang sendirik kenak berhati2 dengan orang macam ya sebab apa yang nya polah ya bakal berlaku dengan kitak orang juak sebab bila nya sik puas ati sikit jak dengan kitak orang maka crita jaik kitak orang akan dibukaknya dengan orang lain. Apa yang ku tauk sebenarnya orang macam ya nak nampak bagus depan orang lain. So.. kitak orang pande2lah menilai orang yang suka membuka aib orang lain. Apa yang penting sitok ialah apa yang dilarang agama supaya jangan mengumpat, ekot jak. Salunya bila orang madah jgn mengumpat, alasan skima yang biasa di dengar ialah "ya kenyataan". Memanglah ya kenyataan tapi kenyataan ya bukan untuk kitak orang taburkan dengan orang lain. Aku berik peringatan tok dengan aku pun dengan kitak orang lain juak. Sama2lah kita beringat owh... sik esok lusak kita semua akan menghadapi apa yang orang lain pernah hadapi. kesan n akibat dari pange si penjaja dosa ya boleh MEMACAH BELAH KAN ORANG.. INGAT YA.. JGN KITAK ORANG BERPECAH BELAH TEGAL MULUT GIA..

Penjaja dosa tok samalah dengan orang yang menjual daging saudaranya dikpun..

sekian terima kasih..

Reactions:

2 comments:

  1. Hakikat tok memang berlaku dalam masyarakat kita di Sarawak terutamanya lah. Aku pun hairan sebab sine2 pun aku pergi tauk ada sorang duak dari satu2 tempat ya mesti ada yang mulut becok suka nak ngembak cerita orang n sik jauh dari menokok tambah cerita yang menyebabkan cerita ya jadi fitnah semata-mata.

    BalasPadam
  2. fitrah manusia...sebab ya Allah cipta pancaindera kdak mata ngan telinga sepasang kecuali mulut..bok cgek mulut dah bagey pa jak,lom gik mun nya sepasang.

    BalasPadam

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.