اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

Fitnah orang kita


Aku teringat kisah orang kita yang agak kurang pandai mengenai sesuatu tapi sombong nak bertanya dan berlagak. Aku terdengarlah perbualan 2 orang nih. Diaorang pergi la kat satu kedai makan. Kat kedai makan tu ada aircond, kerusi cantik, meja cantik, perkhidmatan pun bagus. Tiba masa diaorang nak buat pembayaran lepas tu diaorang tengoklah resit pembayaran adalah pulak caj cukai kerajaan sebanyak 5%. Mereka berasa hairan dan melihat sekeliling kedai makan tersebut. Si A bertanya "kenapa diaorang caj kita 5%?". Si B pulak menjawab "Yela... biasanya caj macam ni kat KFC je". Mereka kemudian memandang di sekeliling. Si A kemudian menjawab "Aku rasa sebab kita kena caj 5% ni kerana kedai ni ada aircond kot?". Si B menyampuk, "Yeke macam tu". Begitulah adegan diaorang akibat kena caj 5%. Membabi buta je buat andaian. Sebenarnya caj 5% tu dibuat kerana jualan kedai tu melebihi 500k setahun. Itu jawapan yang mudah bagi orang yang tahu dan berani bertanya daripada membuat andaian membabi buta. Apa-apa pun aku tak hairan lah dengan perkara macam ni sebab kejadian yang lagi satu ni lagi dasyat. Kisah ni melibatkan seorang akauntan dan seorang bos serta beberapa koloni dalam bidang komunikasi. Akibat daripada perangai yang serupa apa yang aku ceritakan awal tadi, perkara ini menjadi fitnah. Bagaimana ia menjadi fitnah?!! sebab ada orang bodoh yang buat andaian membabi buta. Ceritanya lebih kurang begini, Si akauntan ni melihat keadaan syarikat dalam keadaan tidak stabil dan kesian melihat bosnya. Siapa yang tahu dengan keadaan ini? semestinya bos dengan akauntan sahajalah, tak payahlah si akauntan nak cerita dengan orang lain sebab ini rahsia syarikat. Si akauntan ni kemudian membuat keputusan dengan menawarkan diri untuk memberi pinjaman kepada bosnya dengan membuat pinjaman melalui bank dengan menggunakan namanya dengan syarat syarikat milikan tunggal ditukar kepada namanya sebagai jaminan bayaran balik kepada pinjaman. Si akauntan tidak mengenakan apa-apa faedah atas pinjaman tetapi atas dasar terimakasih, Si bos kemudian memberi wang saguhati kepada si akauntan. Dari bulan ke bulan, syarikat kemudian tetap tidak dapat melalui liku-liku masalah kewangan disebabkan belanjawan yang tidak dapat dikawal kesan daripada aktiviti sebelum suntikan dan akhirnya akauntan berhenti kerja disebabkan tekanan yang berlaku dalam syarikat selain campur tangan berbagai pihak yang sepatutnya tidak boleh terlibat. Beberapa bulan berikutnya Si bos tidak lagi mampu membayar pinjaman dan akibatnya syarikat tersebut di ambil oleh akauntan tersebut. Itulah yang berlaku dalam syarikat tersebut tetapi terdapat koloni dan orang BODOH SOMBONG di luar syarikat membuat andaian BODOH + BAHLOL + BANGANG menyatakan syarikat tersebut dirampas kerana kelicikkan akauntan memutarbelitkan akaun. Akibat daripada KEBODOHAN dan KESOMBONGAN koloni tersebut yang diketuai oleh MR J dan MR S maka mereka menggunakan kaedah kotor memcacai cerita dongeng mereka kepada orang ramai untuk menjatuhkan syarikat tersebut yang juga merupakan saingan mereka.

tauladan dari cerita tersebut.. jangan anda BODOH SOMBONG.. bersikap COOL lagi bagus.. Jgn membuat statement yang korang tak tahu... kerana ia boleh memudaratkan orang lain...

Reactions:

0 comments:

Catat Ulasan

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.