اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ SOLAT TIANG AGAMA.. SELAMAT MEMBACA.. ANDA SENYUM KAMI BAHAGIA..

Niat


Dalam menghadapi dunia yang kian moden dengan pemikiran yang semakin berevolusi. Masyarakat kini mempunyai pendapat masing-masing yang berbeza-beza. Pendapat yang berbeza ini melahirkan pelbagai sifat individu daripada bijak pandai, bodoh sombong, bijak tergadai, bodoh tegar dan sebagainya. Maaflah jika bahasa terlalu kasar. Apa yang saya nak bincangkan di sini ialah mengenai Solat, Puasa, Menutup aurat dan sebagainya yang berkaitan dengan kewajipan umat islam. Saya perpesan kepada diri saya dan orang lain. Saya bukanlah ustaz ataupun ilmuan islam yang masyur, Saya hanyalah orang biasa yang hanya ingin berkongsi pendapat mengenai amalan wajib umat islam.

Menutup aurat seperti menggunakan tudung untuk perempuan yang menutupi dari hujung kaki sehingga hujung rambut dan menggunakan seluar panjang untuk lelaki berpakaian biasa menutup atas pusat sehingga bawah lutut. Ada beberapa sebab mengapa masyarakat islam kita tidak dapat mengikut lunas-lunas yang telah ditetapkan oleh islam dalam bab menutup aurat. Sebab-sebabnya adalah seperti sudah terbiasa dengan pakaian yang tidak menutup aurat, pemahaman agama yang kurang, menganggap tidak menutup aurat adalah amalan moden, malu untuk menutup aurat kerana sudah terbiasa, didikan dari ibu bapa amat kurang dan sebagainya.

Beberapa hari lepas saya berjalan-jalan dengan kawan saya di sekitar bandar dan kami berborak mengenai negara Brunei di mana mereka mengamalkan undang-undang seperti menyaman orang islam yang tidak sembahyang jumaat, tidak membenarkan zon alkohol di wujudkan dan sebagainya. Pelbagai pendapat yang saya terima daripada tindakkan kerajaan brunei. Ada yang menyatakan itu tidak bagus sebab, nanti niat orang islam bersembahyang kerana takut kena saman dan ada yang bersetuju dengan tindakkan tersebut. Jadi apa pendapat anda?. Bagi saya tindakkan kerajaan Brunei adalah tindakkan yang baik. Jika dinilai dengan logik sememangkan tindakkan itu perlu bagi menunjukkankan didikan kerajaan ke atas rakyatkan. Kerajaan umpama pemimpin yang diperlukan untuk memimpin dan mendidik rakyatnya.

Berbalik kepada niat seorang muslim yang pergi sembahyang jumaat kerana takut kena saman itu adalah baik daripada seorang muslim itu langsung tidak sembahyang. Ini kerana, Sembahyang adalah wajib. Tidak dinafikan niat amat penting jika kita hendak melakukan solat. Selain itu, ada juga berlaku seorang muslim tidak melakukan solat kerana telah minum arak kerana mereka percaya solat mereka tidak diterima allah swt selama 40 hari. Tahukah anda bahawa dosa yang ditanggung oleh muslim tersebut 2 kali lebih banyak daripada muslim yang minum arak kemudian menunaikan solat. Bagaimana itu berlaku? ini berlaku kerana solat adalah wajib. Sekalipun solat individu tersebut tidak diterima, namun mendirikan solat tetaplah wajib. Dosa minum arak satu cerita ditambah lagi dosa tidak menunaikan solat, bukankan itu dua kali lebih berdosa.

Seterusnya mengenai muslimah yang membuka aurat. Seperti yang saya ceritakan di atas, banyak sebab mengapa seorang muslimah tersebut tidak menutup aurat. Apa yang paling ketara adalah kerana rata-rata mereka membuat kenyataan bahawa hati mereka belum terbuka lagi. Apabila di suruh menutup aurat oleh abang, kakak, tunang, suami, mak, ayah dan individu lain maka dengan mudah mereka menjawab bahawa hati mereka belum terbuka lagi dan mereka tidak mahu niat mereka menggunakan tudung kerana atas arahan orang lain bukan atas kerelaan mereka sendiri. mereka tidak mahu hipokrit. Saya sendiri sudah mengupas mengenai hipokrit dalam Facebook dan nanti saya akan selitkan dalam blog saya. ALASAN kerana muslimah tersebut belum terbuka hatinya dan tidak mahu niat mereka memakai tudung kerana orang lain adalah tidak boleh diterima sama sekali kerana menutup aurat adalah WAJIB!! Sekalipun seorang muslimah tersebut menutup aurat atas arahan atau permintaan orang lain maka itu adalah baik berbanding seorang muslimah yang tidak menutup aurat. Secara logiknya seorang muslimah tersebut tidak perlu menunggu hati terbuka atau takut niat mereka menutup aurat kerana orang lain. Kerana nilailah yang mana lebih baik. Jika sekalipun muslimah takut kerana bimbang niat mereka kerana orang lain maka saya ingin bertanya. Apakah niat kamu tidak menutup aurat? kerana siapa? untuk apa? jawablah dan buat muhasabah diri sebelum tidur.

Saya ulang sekali lagi, Menutup aurat bagi wanita adalah dari hujung rambut sehingga hujung kaki dan bagi lelaki pula dari atas paras pusat sehingga bawah paras lutut.

Dengan ini, saya akhiri coretan saya ini dengan memohon maaf kepada sesiapa yang tersinggung. apa yang baik adalah datang dari allah dan yang kilaf itu datang dari saya sendiri. Saya berpesan kepada diri saya sendiri dah orang lain.

Sekian.

Reactions:

0 comments:

Catat Ulasan

COMMUNITY BIZ COMBO

Bantuan pengiklanan dan banyak lagi

UNLIMITED BROADBAND

Unifi atau Streamyx? Anda pilih.

COWAY THE WATER SPECIALIST

Call or whatsapp 0128477709

NAK PAKAI? NAK JUAL?

KLIK DAN TEMPAH

LEBIH 260 SIARAN

Semua movie terkini di panggung wayang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Assalamualaikum.. Adik saya Termizzi Bin Senak kembali ke warahmatullah lebih kurang 8.30pm 16 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.

Mak saudara rakan saya ujang (Firdaus) iaitu Cik Dayang Fatimah Binti Abang Drahman telah kembali ke warahmatullah hari ini 22 Februari 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah

Guru silat saya Dato Dahlan Ali telah kembali ke warahmatullah pada 19 Mac 2012. Mohon pembaca sedekah al-fatihah kepada arwah. al-fatihah.